zondag 12 augustus 2018

Raddraaien: Matia Bazar



Ik heb wederom de zevende dag van de week aanvaard als rustdag. Ik ben een paar keer buiten geweest voor een rokertje en verder ben ik binnen bezig met de voorbereidingen van de show van vanavond (over de zomer van 1999). Douchen, opdrogen en intussen achter de computer en nog een paar nieuwe albums beluisterd. Dat is hoe mijn zondag eruit ziet. Nog eenmaal de batterij opladen voor de laatste week. Komende zaterdag heb ik mijn eerste vakantiedag. Ik speel nog met een 'vakantieverhaal' waarvan blijkt dat ik deze nog niet heb behandeld. Er zitten meerdere verhalen in deze vakantie en ik zl eentje uitpikken. De kandidaat in 'Raddraaien' neemt me eveneens terug naar een zomer, ook al is dat niet met deze single. Ik mag vandaag een single zoeken uit een jaren zeventig-bak en kom zo terecht bij 'Solo Tu' van Matia Bazar uit 1978. Daar wil ik het exacte hoesje bij hebben en dan ontdek ik dat mijn 'Solo Tu' de 'exclusieve' Spaanse uitvoering is. De plaat heb ik gewoon in Nederland gekocht, maar het is echt de Italiaanse versie dat in de Tipparade heeft gestaan. Hoe dan ook: De 'Raddraaier' is 'Solo Tu' van Matia Bazar uit 1978.

Waar en wanneer? Daar heb ik ditmaal de zoekfunctie niet voor nodig. Okay, de datum weet ik niet meer precies en zou dat in principe kunnen opzoeken. Het is in mei 2012 geweest als mijn geheugen me niet in de steek laat. Het is een maandagmiddag. Ik moet een getekende brief afleveren bij de sociale werkvoorziening in Meppel, een klusje dat ik eindeloos heb uitgesteld. Nu ik toch in Meppel ben, kan ik net zo goed ook eten halen bij de Albert Heijn en een paar singles bij de kringloopwinkel. De herinnering is zó helder dat ik nog weet dat het eten van die avond couscous is geweest. Bij de kringloop krijg ik bijna het lege Chubby Checker-hoesje niet mee. Het móet weggegooid worden, volgens de bediende achter de balie. De baas komt erbij en die kent me van een paar maanden ervoor toen hij spul heeft afgeleverd in Nijeveen. Ik mag het dan tóch hebben. Deze Matia Bazar-single zit ook in het partijtje van deze middag. Ik heb hem een paar maal 'geproefd' maar verder dan 'best wel aardig' is het nimmer gekomen.

Matia Bazar wordt in 1974-75 opgericht in de Italiaanse stad Genoa. De oerbezetting van de groep bestaat uit Piero Cassano, Aldo Stellita, Carlo Marrale, Giancarlo Golzi en zangeres Antonella Ruggiero. De groep heeft reeds in 1975 haar eerste Italiaanse hit en dan gaat het vlug. In 1977 ziet de platenmaatschappij al brood in een 'greatest hits' en dan moet het in de rest van Europa nog beginnen voor Matia Bazar. Dab begint in 1978 voorzichtig met 'Solo Tu' en een jaar later doet de groep mee aan het Eurovisie Songfestival. Het jaar ervoor heeft de band het prestigieuze San Remo-festival overdonderd. De grote doorbraak laat echter tot 1986 op zich wachten. 'Ti Sento' is een vette nummer 1-hit in België en Italië en in Nederland piekt het op een tweede plek. 'Ti Sento' brengt me meteen terug naar de vakantie in Limburg. De plek waar ik in 2014 eveneens op vakantie ben geweest maar waar ik het huis en de exacte locatie niet meer kan traceren. De single bewijst ook dat Italiaans een erg bijzondere taal is voor zang en poëzie. Op de b-kant van 'Ti Sento' staat de Engelse uitvoering, 'I Feel You', en deze klinkt voor geen meter.

Aan het einde van dat decennium komt het klad erin bij Matia Bazar en verlaat onder andere zangeres Ruggiero de groep. Matia Bazar is inmiddels net zo'n verhaal als Fairport Convention. Cassano is van 1981 tot en met 1999 afwezig geweest en heeft vorig jaar definitief de groep verlaten. Matia Bazar bestaat nog steeds, maar van de oorspronkelijke bezetting is niets meer over. Drummer Golzi is tot zijn plotselinge dood in 2015 lid gebleven van de groep. Fabio Perversi is in 1998 bij de groep gekomen en is nu de leider van het gezelschap met de legendarische naam. Luna Dragonieri is nog maar een paar jaar de nieuwe zangeres. Het meest recente album is echter van 2011.

Toch even het plaatje opgezocht op Youtube. Het eerdere 'best wel aardig' slaat de spijker op de kop. Heel erg Italiaans met de synthesizer en een zomers geluid. Ik zal hem zeker eens afstoffen als de plaat voorbij komt in 'The Vinyl Countdown'. Dat gaat pas over een paar weken weer van start, volgende week ga ik me bezighouden met de Engelse zomerhits van 1988.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten