woensdag 20 september 2017

Het zilveren goud: september 1992 deel II



Ik wil voor de aardigheid even dubbel 'checken', maar ik geloof dat de vrije woensdag van vorig jaar een week eerder is geweest. Ik zie het als ik in mijn foto-archief kijk bij deze datum. Een jaar geleden heb ik The Trinikas als Week Spot en volgens mijn herinnering heb ik die plaat eindelijk eens besteld na deze fietstocht op de vrije woensdag. Klopt als een bus, dat is woensdag 14 september. Dan vermoed ik dat ik de 20e september vorig jaar eveneens niet tot nauwelijks heb 'gevierd'. In 'Het zilveren goud' ben ik blijven steken op 19 september 1992. De tweede of derde schooldag met krukken en op vrijdagmiddag doe ik me tegoed aan heel veel singles. Uit Nijezijl fiets ik naar huis, maar ga later op de middag opnieuw naar Sneek. Nu mag ik me uitleven in de winkel van Golden Years. 's Avonds ga ik voor het Sneeker Nieuwsblad naar het concert van de Friese symfonische rockband Egdon Heath. Hoe ik dat kan herinneren? Ik heb de poster een lange tijd op de slaapkamer gehad in Jutrijp. Vandaag het tweede deel van 'Het zilveren goud' uit september 1992. Volgende week woensdag heb ik 'vrij', in oktober heb ik iedere woensdag een deel van 'Het zilveren goud'. Nu gaan we eerst naar de 900.

Hoe het allemaal kan? Ik heb daar zelf anno 2017 ook vraagtekens bij. Ik heb natuurlijk de declaraties van het Sneeker Nieuwsblad. Vijfentwintig gulden per bericht en soms doe ik twee concerten per weekend. Vooral in het begin ben ik nog erg zuinig en kom qua kosten (garderobe en consumpties) niet boven de vijftien gulden. Een paar jaar later zal de vijfentwintig gulden een pleister zijn, vergeleken bij de kosten van mijn verblijf. Ik heb twee weken met mijn voet omhoog gezeten en heb dus evenmin de mogelijkheid om te roken of anders geld uit te geven. Ik krijg ook gewoon mijn zakgeld. Ik ben een 'rijk' man als ik op 18 september weer wordt losgelaten in de wereld. Waarom ik weer ben gaan roken, blijft een vraag. Het is vooral vinyl dat de voorkeur geniet in september 1992. Laat me beginnen met de singles die ik, aanvullend op Nijezijl, bij Golden Years heb gekocht.

878 Mrs. Robinson-Simon & Garfunkel (NL, CBS, 1968)
879 Man's Life-The Shoes (NL, Polydor, 1968)
880 Marian-The Cats (NL, Imperial, 1969)
881 Leaving On A Jetplane-John Denver (NL, RCA Victor, 1969, re: 1979)
882 Wishing On A Star-Rose Royce (NL, Warner Bros., 1977)
883 I Close My Eyes And Count To Ten-Dusty Springfield (UK, Philips, 1968)

Alleen The Cats en John Denver hebben hiervan een fotohoes. Rose Royce en Dusty Springfield zijn intussen vervangen door betere exemplaren. Dan koop ik deze maand nog één single bij Golden Years en dat is (verrassend?) weer eentje van The Cats. Bij Klaas hoef ik me niet te schamen, hij is zelf een grote fan van de Volendamse groep, en zelf steek ik mijn adoratie voor de groep evenmin onder stoelen en banken.

898 What A Crazy Life-The Cats (NL, Imperial, 1966)

In de daaropvolgende week sla ik Golden Years even over en koop een single bij de kringloopwinkel in Sneek, welke dan net een heropening heeft gehad sinds de oude is afgebrand. Ik koop daar de nummer 884 en 885. De nummer 886 komt van het verzamelaarswinkeltje in Sneek en daar tik ik eveneens de nummers 899 en 900 op de kop.

884 Why-The Cats (NL, Imperial, 1969, re: 1972) 885 Dance Across The Floor-Jimmy 'Bo' Horne (UK, TK, 1978) 886 Wovoka-Redbone (NL, Epic, 1973)
899 Zak Es Lekker Door-FC Den Bosch & De Deurzakkers (NL, CBS, 1975) 900 Such A Funny Night-Aphrodite's Child (NL, Mercury, 1971)

The Cats zit in een 'fotohoesje' en is een vroege heruitgave met 'Lea' op de keerzijde. Volgens mij is het zelfs de a-kant, maar reken ik 'Why' omdat ik 'Lea' reeds als single heb. Redbone en De Deurzakkers zijn met fotohoes. De laatste meligheid heb ik te danken aan een café in Sneek waar ze 'fout' hebben uitgevonden voordat het een begrip is. Aphrodite's Child kan al jaren een 'upgrade' gebruiken. Ik hoor het nummer voor het eerst op Radio 10 terwijl ik met mijn been omhoog zit. Dat zal voor immer de associatie blijven met de 900.

Een week later na Nijezijl/Golden Years ben ik de krukken weer kwijt en kan ik weer volop genieten van het leven. Daarbij hoort eveneens een bezoek aan de vlooienmarkt in de Veemarkthal waar ik enkele héle leuke platen vind voor erg weinig!

887 Ring Dang Doo-Sam The Sham & The Pharaohs (Duitsland, MGM, 1965)
888 River Deep Mountain High-Ike & Tina Turner (UK, A&M, 1966, re: 1975)
889 Diamonds Are Forever-Shirley Bassey (NL, United Artists, 1971)
890 Beautiful Noise-Neil Diamond (NL, CBS, 1976)
891 Like A Rolling Stone-Bob Dylan (NL, CBS, 1965, re: 1982)
892 Baker Street-Gerry Rafferty (UK, United Artists, 1978)
893 Some Enchanted Evening-Jay & The Americans (NL, United Artists, 1965)
894 I Just Can't Help Believing-Elvis Presley (NL, RCA Victor, 1971)
895 The Long And Winding Road-The Beatles (US, Apple, 1970)
896 Come Together-The Beatles (NL, Apple, 1969)
897 Magical Mystery Morning-The Cats (NL, Imperial, 1969)

Ik heb niet echt een zoeklijst, maar nu we toch bezig zijn? Aphrodite's Child kan zo gezegd een goede vervanger gebruiken, maar wat te denken van onze 887? Die ligt namelijk dwars door midden sinds een paar jaar. Neil Diamond, Bob Dylan, Elvis, 'Come Together' en The Cats hebben de fotohoesjes intact. Bij Bob Dylan is 'Blowin' In The Wind' eigenlijk de a-kant, maar ik heb 'Rolling Stone' altijd interessanter gevonden. Natuurlijk is dat de lange, ongeknipte, uitvoering. 894 tot en met 897 zijn om te smullen qua conditie en toch slechts een gulden per stuk. Dat is in 1992 reeds een unicum geworden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten