woensdag 13 september 2017

Het zilveren goud: september 1992 deel I



Toen zei het enkel 'krak' en werd mijn schoolvakantie drie weken uitgebreid. Dat verhaal hebben jullie vorige maand kunnen lezen ('Enkeltje eerste hulp'). Ik 'vermaak' me best tijdens het zitten met het been op een kussen. Ik heb de platenspeler en bakken singles om me heen staan. Tóch mis ik een paar dingen. Reboelje speelt in deze tijd in het dorpshuis in Oudega en ik heb al geregeld met de band dat ik een VIP-behandeling zal krijgen. Toch zijn het mijn ouders die het niet toestaan en dat is eigenlijk best een verstandig besluit geweest. Ik mis het 'op stap' gaan, maar ook de rook-hobby is dan pas recent begonnen. Het was erg eenvoudig geweest om na deze twee weken de sigaretten aan de kant te gooien, maar ja... het is zó stoer... Tijdens mijn verblijf in de twee stoelen naast de platenspeler mis ik vooral het plaatjes kopen. Moeder gaat op woensdagmiddag even de stad in en ik doe een bestelling. Zo brengt ze me de cassette-single van 'On A Ragga Tip' van SL2. Het is bijna drie weken later als het gips eraf mag en dat ik weer mag leren lopen. Met krukken, wel te verstaan. Er komt tijdelijk een klemmetje aan het stuur van mijn fiets om de kruk aan vast te klikken. Dan is het vrijdagmiddag en ben ik vroeg vrij met school. Er zullen en moeten platen worden gekocht deze dag en dat doe ik goed! Ik fiets naar Nijezijl, vlak buiten IJlst, op advies van iemand dat daar véél platen zijn die per kilo worden verkocht. Hoeveel singles er in een kilo gaan? Geen idee. Het komt erop neer dat ik per single ongeveer twintig cent betaal. Dat levert de volgende vangst op.

Ik twijfel nog even bij de eerste titels. Bonnie en Procol Harum heb ik, volgens mij, bij een winkel in Sneek gehaald. Is hier wellicht het avontuur op de vrijdag begonnen. En The Yardbirds? Ja, ik denk dat ik het weet. De eerste vier komen van het verzamelwinkeltje. Dan ga ik eerst dit kwartet noemen.

855 Clap Your Hands And Stamp Your Feet-Bonnie St.Claire & Unit Gloria (NL, Philips, 1972)
856 Homburg-Procol Harum (NL, Stateside, 1967)
857 Heart Full Of Soul-Les Yardbirds (Frankrijk, Riviéra, 1965)
858 Son Of A Rotten Gambler-The Hollies (NL, Polydor, 1974)

Ik moet altijd even kijken bij de laatste 'Het zilveren goud' hoe ik de opmaak heb gedaan en zie dan dat ik vorige maand de hoes van 'Over Under Sideways Down' van The Yardbirds heb gehad als illustratie. In beide gevallen koop ik de single zonder fotohoes, maar The Yardbirds heeft een dierbaar plekje in mijn hart en maakt dat het wederom als fotomodel mag fungeren. Bonnie en The Hollies zijn beide met fotohoes, van Procol Harum weet ik het niet zeker. Ik heb echter in 1991 een leeg fotohoesje gevonden van 'Homburg' en dus is dat snel opgelost. Toch is de plaat uit 1992 erg vuil en zal het me niet veel plezier geven. Ik koop in 1993 in Denemarken de Scandinavische Polydor en dat zal de plaat worden die ik vooral zal gaan draaien. Dan volgt de fietstocht naar Nijezijl en ik ben deze dag nog niet klaar. Volgende week vervolg ik met de singles die deze middag bij Golden Years heb gekocht, nu de platen die ik per kilo heb aangeschaft.

859 Wild World-Jimmy Cliff (NL, Island, 1970)
860 Be My Boogie Woogie Baby-Mr. Walkie Talkie (Duitsland, Philips, 1977)
861 Follow Me-Amanda Lear (Duitsland, Ariola, 1978)
862 Sound And Vision-David Bowie (NL, RCA Victor, 1977)
863 We Got The Whole World In Our Hands-Nottingham Forest FC & Paper Lace (UK, Warner Bros., 1979)
864 Mamy Blue-The Pop Tops (NL, Pink Elephant, 1971)
865 Power To All Our Friends-Cliff Richard (NL, EMI, 1973)

Straks het tweede deel maar eerst even kijken naar de bovenstaande singles. Alleen The Pop Tops heeft een fotohoes, de rest heeft hoesjes die te verwaarlozen zijn. Toch heb ik van 859 en 860 inmiddels fotohoesjes gevonden en heb ik 861 een 'upgrade' gegeven. Van de oude mist een stukje inloopgroef. 863 heeft eenzelfde manco.

866 I Don't Believe In If Anymore-Roger Whittaker (NL, Philips, 1970)
867 Dreams Are Ten A Penny-Kincade (NL, Pink Elephant, 1973)
868 Hello A-Mouth & MacNeal (NL, Decca, 1972)
869 EP Seasonal Greetings-Dorothy Collins (US, Seasonal Greetings, plm. 1958)
870 Maid Of Orleans-Orchestral Manoeuvres In The Dark (NL, Dindisc, 1981)
871 Crying-Don McLean (NL, EMI, 1980)
872 Hold On Tight-Electric Light Orchestra (NL, Jet, 1981)
873 Oh Boy-Mud (NL, Rak, 1975)
874 One More Dance-Esther & Abraham Ofarim (NL, Philips, 1964)
875 Du-Peter Maffay (Duitsland, Telefunken, 1971)
876 Lady Of The Night-Donna Summer (NL, Groovy, 1975)
877 It's Gonna Be Allright-Smyle (NL, Polydor, 1972)

Voor meer leesplezier verwijs ik jullie naar de aflevering van 'Raddraaien' op 24 september 2014. Daarin behandel ik de nummer 869, een zeer slecht gedocumenteerd schijfje. 870, 871 en 872 hebben de fotohoes intact. Van 868, 875 en 876 koop ik later 'upgrades' met fotohoesjes. Komende woensdag krijgen jullie het tweede deel van 'Het zilveren goud' en dan eindigen we met nummer 900. Dit 'korte' deel is een soort van introductie op volgende maand. Dan krijgen jullie elke woensdag zo'n deel van 'Het zilveren goud'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten