dinsdag 9 maart 2010

koningspaar met flutnummer


Of ze spontaan samen zijn gekomen? Het is meer waarschijnlijk dat EMI een tegenoffensief zocht voor de populaire duo's van Phonogram. Als potentiële Mouth en Andres werd Oscar Benton gekozen, die in de jaren ervoor enkele kwaliteits-Nederblues-elpees voor Decca had gemaakt. De wederhelft had even aan de hitparade mogen ruiken met het gospelachtige 'Empty Words'. Ik meen 't, iedereen kent de melodie van 'All I Ever Need Is You', dat in Amerika een grote hit voor Sonny & Cher was geweest. Het kersverse duo Oscar Benton en Monica Verschoor bleek vooralsnog geen serieuze bedreiging voor Sandra & Andres en Mouth & Macneal, met nummer 15 als hoogste positie bleef het mijlenver uit de buurt van de hitmakers op Decca en Philips.

De tweede single deed het nog twee plaatsjes slechter, maar werd nog wel een hit in tegenstelling tot latere singles. Ik heb een zwak voor 'Everybody's Telling Me', waarvan ik niet een mooie scan kon vinden. Oscar klinkt voortreffelijk bluesy. Beheerst en nergens overdreven, terwijl het lied er wel toe uitnodigt. En dan Monica! Ik hou oprecht van haar zwoele stem, van de 'net niet vals'-vlakheid, die haar bij de eersteling al zo dicht in de buurt van Cher had gebracht. De single heeft echter een nadeel: De compositie. Andres tekende ervoor. Diens meest diepgravende tekst ooit moet wel 'Zij Is Verliefd Op Een Frikandel' zijn, want het nummer hangt van knulligheid en clichees aan elkaar. En het koningspaar met de kenmerkende, unieke stemmen hadden beslist een beter lied verdiend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten