vrijdag 6 juli 2018
Singles round-up: juli 1
Ik heb vandaag bericht gekregen dat in Frankrijk een single op de post is gegaan. Dat hoeft doorgaans geen week te duren en dus verwacht ik dat ik deze volgende week vrijdag kan noemen in het derde deel. Verder ben ik vanavond 'verliefd' geworden op een single die op Discogs weliswaar aan de prijs is, maar tevens bij een Nederlander verkrijgbaar is. Wellicht dat ik die ook nog ga toevoegen. Van Mark verwacht ik eigenlijk zeventien singles. Ook hij is een mens en maakt nog wel eens een foutje. Ik zie een single in mijn pakket dat ik niet kan herinneren. Ik zoek het op zijn Facebook-pagina en zie dan dat hij iets heeft verwisseld en dat ik nu een 'reservering' van iemand anders in huis heb. Ik kan zelf echter niets met die plaat en dus ga ik deze terug sturen en zal ik nog even langer moeten wachten op de Tyrone Davis-single. Dat zijn nu dan zestien singles. Ik ga twee delen van zes singles doen en volgende week vijf met de Franse single erbij. Mocht ik nog besluiten de Nederlandse te kopen, dan heb ik volgende week eveneens zes. Veiligheidsriemen vast en daar gaan we met het eerste deel.
* Anderson Brothers- I Can See Him Loving You (UK, Goldmine Sevens, 1974, re: 1998)
In de soul-dj-beweging wordt doorgaans neerbuigend gekeken naar 're-issues'. Het draait hem bij de grote dj's vooral om originele persingen, ongeacht hoe beroerd deze platen soms klinken. Toch zijn er een paar platenlabels die ontzag hebben gekregen in de soul-wereld. Kent, onderdeel van Ace Records, is eentje daarvan. De platen uit de '100 Club'-serie zijn al collector's items als ze uit komen en ook middels de 'TOWN'- en 'CITY'-series levert het hoogstaand materiaal af. Goldmine doet helaas al tien jaar vrijwel niets meer op het gebied van vinyl, hoewel het nog steeds cd's uitbrengt. De platen uit de Goldmine Sevens-serie zijn inmiddels verzamelstukken op zichzelf geworden. Opvallend is dat Goldmine geen oorspronkelijke 'couplings' doet, maar een andere 'grote hit' op de keerzijde zet. De eigenlijke a-kant is 'She'll Come Running Back' van Mel Britt. Die heb ik eens in 2014 gekocht, maar dat blijkt een latere opname te zijn van het nummer. Het origineel behoort tot de top van de Northern Soul-'hits' en is daardoor niet te betalen. Ik veer op als ik zie dat Mark deze voor een leuke prijs aanbiedt. Even later ontdek ik de keerzijde: 'I Can See Him Loving You' van Anderson Brothers. Dat plaatje is zelfs nóg meer een favoriet van mij en dus laat ik Mel Britt links liggen. Ik heb het nummer altijd ingeschat als vroege jaren tachtig en met 1974 als verschijningsjaar wordt het daarmee alleen maar beter!
* Solomon Burke- Everlasting Love (US, Chess, 1975)
Eigenlijk de b-kant van 'Let Me Wrap My Arms Around You', maar ik koop het echt vanwege deze kant. Ik koop in 2013 'Beautiful Brown Eyes', een oudje van Burke op Atlantic. Dat staat inmiddels in de 'algemene' jaren zestig-bak omdat het in 'Do The 45' nauwelijks aan bod komt. 'Everlasting Love' is andere koek ten opzichte van 'Beautiful Brown Eyes'. Een liedje van de hand van Burke zélf en dus geen verband met de Mac Gayden-compositie waarmee onder andere Love Affair een hit heeft gehad. 'Everlasting Love' is typische Southern Soul uit de midden jaren zeventig. Op veilige afstand van de disco en nog lekker rauw, iets dat Burke erg goed past. 'Beautiful Brown Eyes' komt er niet mee terug in de Blauwe Bak, maar deze krijgt een fraaie plek in de koffer!
* The Chi-Lites- Love Is Gone (US, Revue, 1967)
,,Het gevaar van labels sparen is dat je op het laatst idiote prijzen betaald voor een plaat waarvoor je geen andere interesse hebt dan om de catalogus compleet te maken". Ik neem mezelf in 2013 even voor om singles van het Golden World-label te gaan sparen. Ik heb dan niet in de gaten dat tussen de talloze billijk geprijsde singles ook een paar zéér zeldzame en dus peperdure singles zitten. Een paar jaar later poog ik hetzelfde met Twinight en knap daar al vroeg af op een paar bluesy platen en funk-clichees. Dan is daar Revue. Het is niet dat ik héél actief speur naar platen op dat label, maar als ik het tegenkom? Dan moet ik bekennen dat ik een zwak heb voor het Revue-label. Het heeft al een aantal zeer fijne platen opgeleverd en ook van The Chi-Lites zal ik geen spijt hebben. Het is jaren voordat de groep zal doorbreken met 'Give More Power To The People' en 'Have You Seen Her'. Eugene Record is dan vooral nog een liedjesschrijver, al dan niet in combinatie met Barbara Acklin. De kantjes op deze single zijn geproduceerd door Gerald Sims voor Dakar Productions. Dakar zal pas in 1968 of 1969 een zelfstandig label worden. De b-kant, 'Love Me', wordt mede-geschreven door Carl Davis, de toekomstige president van Brunswick. Ja, dit plaatje ademt op alle fronten de Chicago-scene. 'Love Is Gone' is voor mij de meest interessante kant en dat laat een scherpe kant horen van The Chi-Lites zoals we dat in de jaren zeventig moeten ontberen. Een leuk plaatje maar vooral in de koffers dankzij dat Revue-label.
* Otis Clay- Do Right Woman, Do Right Man (België, Atlantic, 1968)
Ik leer net dat het een Belgische persing is, want ik heb het uitgescholden voor een Franse persing. Hoe dan ook: Major Lance neemt een behoorlijk stuk van mijn collectie in en hetzelfde geldt voor Jackie Wilson. Otis Clay is anno 2018 aan het groeien voor mij. Bij de volgende bestelling bij Mark zit namelijk ook al een Otis Clay-single. 'That Kind Of Lovin' is een 'mover' uit de Muscle Shoals-studio en blinkt op alle fronten uit door de kwaliteit en toch smelt ik helemaal bij Clay's fantastische uitvoering van 'Do Right Woman, Do Right Man'. Dat is voor mij de ultieme favoriet en geeft me keer op keer kippevel.
* The Ebonys- It's Forever (UK, Epic, 1973)
Deze single zit in maart in de 'soul pack' en dan in de oorspronkelijke Amerikaanse Philadelphia-persing. Op zeer berucht styreen en dat heeft zijn weerslag op de ballad-kant van de single. Ik heb dan helemaal geen problemen met het aanvaarden van 'Sexy Ways' als kant voor de Blauwe Bak, het is per slot van rekening ook de officiële a-kant, maar de huidige interesse voor deze single ligt hem aan de b-kant: 'It's Forever'. Door velen geroemd als de beste ballad die is voortgekomen uit de Phillysound. Zelf probeer ik eraan te wennen, maar ben in ieder geval erg in mijn nopjes met deze Engelse persing. De Philadelphia is verhuisd naar de 'algemene' jaren zeventig-bak en de Epic staat tijdelijk in de reserve-Blauwe Bak en zie ik nog wel verhuizen naar de koffers.
* The Independents- In The Valley Of My World (Spanje, Zafiro, 1976)
We sluiten vandaag af met een heel apart plaatje. Ik heb het vorige week aan de catalogus van 45cat toegevoegd, maar verder is zeer weinig bekend over deze bewuste persing. The Independents is een groep uit Chicago dat vooral actief is in de vroege jaren zeventig. 'Leaving Me' verschijnt in 1973 als single en staat in 1976 op de b-kant van deze single. 'In The Valley Of My World' is echter nergens anders als single verschenen en alles wijst erop dat dit nummer eveneens van omstreeks 1973 moet zijn. Dat de plaat in een matige conditie is en tweemaal over tikt, mag de pret niet drukken. Je vindt namelijk niet snel een tweede exemplaar. 'In The Valley Of My World' is mijn ultieme favoriet van de twee.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten