vrijdag 29 december 2017
Toeren door 2017 (2)
Het uitzicht op de foto is slechts 'tijdelijk'. Ik heb doorgaans niet de beste herinneringen aan de avonturen met een 'gewone' fiets want ze zijn meestal werk-gerelateerd. Tijdens het bezorgen moet ik de stoel van de ligfiets inruilen voor een zadel. Gelukkig hebben de postfietsen geen gelzadels en de enkeling mét gelzadel laat ik altijd staan. Tijdens de vakantie heb ik even geen andere keuze. Deze fiets staat tot mijn beschikking en om voor deze paar dagen een eigen zadel mee te nemen? Je zou het bijna doen, maar dan nog steeds... Ik heb twee weken na de vakantie ontzettende last gehad van mijn kuiten. Ik denk dat ik na ruim anderhalf jaar kan zeggen dat ik niet meer 'gebouwd' ben om zittend te fietsen. Natuurlijk zit de vakantie inbegrepen in dit tweede deel van 'Toeren door 2017', de overige tochten zijn per Pioneer afgelegd.
Zaterdag 1 juli: Op de verse band naar Diever
Eind juni is het héél even gedaan met de pret. Ik ben op een regenachtige middag naar Meppel gefietst en als ik naar huis wil, is de band leeg. Ik pomp hem op en wacht een half uurtje. Er lijkt geen lucht te ontsnappen en ik waag de thuisreis erop. Dat haal ik zonder ellende. De volgende dag is de band alweer leeg. Ik heb op dat moment geen deugdelijke fietspomp en moet dus eentje van het werk lenen, maar vrijdag biedt dat al geen soelaas meer. De achterband is duidelijk lek. Vredenburg in Havelte vervangt de achterste binnenband en ik haal deze op zaterdagmiddag op. Het is op dat moment een beetje 'in de war' met de financiën en de vape-spullen. Ik heb geen coils meer voor de damper. Dan zie ik dat Diever een Primera heeft. Ik fiets op de nieuwe achterband naar Diever voor een tijdelijke damper en neem het er op de terugweg even van. Het is prachtig weer en het jasje kan al snel uit!
Donderdag 24 tot en met dinsdag 29 augustus: De vakantie
Ik kan nu al op zien tegen de reis maar volgend jaar gaat de Pioneer weer mee naar Sleen. Het op en neer met fiets én nog een keer met bagage... het lokt me dit jaar niet aan. Waarom huur ik daar geen fiets? Goed idee, ik zal het 'gewone' fietsen toch vast niet 'ontwend' zijn? Ik zou lullig kunnen doen en alleen het gelzadel de schuld geven, maar ook de rest is duidelijk afzien. Ik fiets nog bijna dagelijks op de postfiets maar dat is nooit meer dan vier kilometer aan één stuk. Van brievenbus naar brievenbus fietsen is niet te vergelijken met twintig kilometer fietsen. De eerste dag ga ik stuk. Vrijdag ben ik redelijk gewend aan dit fietsen. De 'hoogtepunten' vormen echter zaterdag en zondag. De eerste dag een zéér ontspannen bochtje om. De tweede de 'Op Fietse'-route. De laatste maandag is het té warm en verlies ik andermaal teveel tijd in Emmen. Als ik dinsdag thuis kom, heb ik een paar boodschapjes bij de Albert Heijn. Dat haal ik 's avonds op de Pioneer en... dat is een ander hoogtepunt van augustus! Je kan het onweer bijna ruiken en ik schiet ineens weer vooruit op het fietspad. Dít is pas fietsen!
Woensdag 20 september: De tienduizend
Niet mee op vakantie en de pech van de afgelopen weken. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik mijn doel niet ga halen dit jaar. De teller staat nu op 11294 kilometer. Dat is 6294 in 2017 terwijl ik ben uit gegaan van 7000 kilometer per jaar. Net als met Soul-xotica haal ik dat volgend jaar wel weer in? Op deze vrije woensdag in september gaat de Pioneer over de tienduizend kilometer. Ik vier het op een 'nieuw' fietspaadje achter Uffelte. Ik zal het nog altijd een keer lopen, maar dat is er nog niet van gekomen. Aansluitend wil ik naar Meppel toe, maar het fietsen gaat té lekker voor woorden. Het wordt steeds uitgebreider totdat ik moet concluderen dat Meppel niet meer haalbaar is. Ik fiets naar Havelte en trakteer de Pioneer op een bus Teflon.
Zondag 15 oktober: 'De leste mooie dag van't joar'
De week ervoor heb ik nog een klein stukje Beilerdingspel gedaan. Op zichzelf een prachtige zondag, hoewel ik het grotendeels in bed door breng. Als ik ga fietsen is het eigenlijk al té laat voor een lange tocht. Dat is een week later eveneens van toepassing, alleen weet ik er nu nog iets van te maken. Zondag 15 oktober gaat de boeken in als één van de warmste oktoberdagen in de geschiedenis en ik heb een hele late 'brunch' op het Dwingelerveld. Daarna zit ik in de omgeving van Hoogeveen en kom op plekjes waar ik niet eerder ben geweest. Allemaal zeer de moeite waard! Een prachtige dag en een prachtige fietstocht om niet snel te vergeten. Laat de winter nu maar komen?
Dinsdag 28 november: Naar de gemeente in Diever
Eerst nog de herfst! Toch maakt het dat ik op de fiets naar het werk ga, tijdens het bezorgen fiets, maar dat ik in mijn vrije tijd de fiets in de schuur laat staan. Op maandagmorgen 27 november krijg ik te horen dat ik de volgende middag in Diever wordt verwacht. Ik zoek het gemeentehuis op middels Google Maps en zie dat het aan de Wapse-kant van Diever is. Dan kan ik ook net zo goed 'alternatief' gaan fietsen? Ik ga ruim van tevoren weg en ga eerst naar Wapserveen. Ik hou de klok nauwlettend in de gaten want ik heb stukken tegenwind en Diever komt niet erg dichtbij. Om een lang verhaal kort te maken: Ik arriveer tien minuten voor de afspraak in Diever. Het is beuken! Toch kom ik door een omgeving die ik eens op een zondagmiddag aan een onderzoek moet onderwerpen. Gedeeltelijk is dit de terugweg van 1 juli. Er is een stukje Westerveld dat ik nog niet op mijn duimpje ken!
Donderdag 28 december
En dat is gisteren? Ja, gewoon op de fiets naar het werk en tóch één van de hoogtepunten. De fiets is vorige week voorzien van een nieuw ketting en tandwielen en fietst weer als vanouds. Gistermiddag had ik tegenwind en daar 'knal' ik nog steeds met 26 kilometer tegenin. Geen zweetdruppel te bekennen en geen vermoeidheid als ik op de zaak kom, dit is de essentie van een ligfiets. Over een half uur mag ik het nog een keer proberen!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten