vrijdag 24 mei 2024

Week Spot: Roy Ayers & The Soulsociety


Er zijn dus twee pakketten onderweg van Mark. Ondertussen krijg ik wel verschillende betaalverzoeken voor invoerkosten maar (gelukkig) niet over de pakketten van Mark. Afgelopen weekend heb ik voor twee Juno-pakketten betaald terwijl daar de invoerkosten al worden betaald bij de bestelling. Dat geld stort Juno keurig netjes terug. Een pakketje is al binnen, de andere moet tegelijk zijn verstuurd vanaf de douane maar tot op heden nog niets. Het is het plan om een single uit de vracht van Mark deze week als Week Spot te doen, maar ja... die zijn er nog niet. Dan maar een 'nieuwe' plaat? Ach ja, waarom niet? Als ik dan een beetje huiswerk doe, ontdek ik opeens dat het ook weer niet hagelnieuw is. De opname blijkt uit 1997 te zijn maar het is recent opnieuw geperst met een nog niet eerder verschenen instrumentale versie op de b-kant. Qua titel en sfeer is het opnieuw weer een eerbetoon aan het fraaie zomerse weer van deze week, hoewel ik vanmiddag letterlijk ben weg geregend uit Steenwijk. Het is niet vaak dat ik rechtsomkeert maak maar vanmiddag is me een tandje té erg. Bovendien kleurt de lucht richting Havelte zonnig. Morgen de rest maar af maken! De Week Spot van deze week is 'Everybody Loves The Sunshine' van Roy Ayers met The Soulsociety.

Roy Ayers komt op 10 september 1940 ter wereld in Los Angeles. Hij groeit op in een muzikaal nest. Vader Ayers bespeelt de trombone en moeder weet een deuntje te krijgen uit de piano. Als Roy vijf jaar oud is krijgt hij van Lionel Hampton zijn eerste vibrafoon. Hij zingt in het lokale kerkkoor en tijdens zijn periode op de 'high school' formeert hij zijn eerste bandje: The Latin Lyrics. Ayers bespeelt dan de steelgitaar en piano. Zijn eerste opnames dateren uit de vroege jaren zestig terwijl hij nog studeert. Op een zekere dag geeft hij de brui aan de droge lesstof en besluit zich fulltime toe te leggen op de muziek. Dat lukt vooral als hij in 1966 gaat samenwerken met fluitist Herbie Mann. In de vroege jaren zeventig start hij zijn eigen band : Roy Ayers Ubiquity. Hij verzorgt de soundtrack van de 'blaxploitation'-film 'Coffy' in 1973 en speelt zelf een rol in de science fiction-film 'Idaho Transfer'. 'Mystic Voyage' is in 1975 het eerste album van Roy Ayers Ubiquity dat een plekje in de albumlijsten weet te bemachtigen. 'Everybody Loves The Sunshine' is de best lopende plaat van de band. Het titelnummer is een populaire radiohit en verantwoordelijk voor een nieuw fris geluid binnen de muren van de jazz, funk en soul.

In 1997 is een groep Duitse muzikanten actief als The Soul Society (of als één woord, dat verschilt per release). Niet alleen hebben onze oosterburen een idee voor een nieuw jasje voor de Roy Ayers-klassieker, ook weten ze de man te bewegen om mee te werken aan hun coverproject. Het resultaat is dat 'Everybody Loves The Sunshine' nog meer een 'midtempo' groove heeft gekregen waardoor het nu opeens naadloos past tussen jazz, soul, funk en hiphop. 'Everybody Loves The Sunshine' verschijnt in 1997 alleen als 12"-single en voor de rest alleen op cd. The Soul Society werkt vanuit een instrumentale coverversie en als Ayers deze hoort, stelt hij voor om de vibrafoon erbij te pakken en wat extra deuntjes toe te voegen. Deze instrumentale versie haalt in 1997 echter de plaat niet. Op de gezongen versie is Roy's stem meer nadrukkelijk aanwezig dan op het origineel. Het resultaat mag er 27 jaar later nog altijd zijn! Bij gebrek aan beter blijf ik nog even in de zomerse sferen met de Week Spot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten