zondag 12 mei 2024

Week Spot Kwartet: week 19


Is dit de laatste foto met de L29 of ga ik de 'Singles round-up' met de 'dubbele' singles nog vastleggen met het apparaat? Aan de ene kant ben ik geschokt maar aan de andere kant moet je ook kunnen relativeren. Mijn trouwe Nikon Coolpix L29 is een beetje overleden. Hij was de laatste maanden al in verval en bij een niet heel handige actie van een week geleden is hij gevallen. Dat heeft die op zichzelf wel vaker gedaan in zijn leven bij mij maar ditmaal voel ik dat er iets los schiet en eruit valt. Het onderdeeltje heb ik niet meer kunnen vinden maar het blijkt de sluiting te zijn van het batterijklepje. Kun je nog foto's nemen? Ja, maar dan ben je één hand kwijt aan het vastdrukken van het batterijklepje. Een selfie met de zelfontspanner kun je wel vergeten. Het nieuws is dat ik komende week een 'nieuwe' verwacht. Ofwel: We gaan wederom op de retro-toer met een nóg oudere Nikon Coolpix. Ik heb de L29 negen jaar gebruikt en de laatste vijf jaar pas voor Soul-xotica. De foto van het Week Spot Kwartet is nog wel te doen, ook al moet ik wederom de joker in zetten. Ik heb nu echter niet het kartonnetje nodig maar hoef alleen maar een andere single te vinden op het Kent-label. Dat is zo gefixt!

2020: A Love Like Yours - Lorraine Johnson (1973)
Kent is een onderdeel van het Engelse Ace Records, een label dat al decennia lang doet aan het heruitbrengen van oud en vergeten werk in alle mogelijke genres en stijlen. Kent is sinds de midden jaren tachtig de uitlaatklep voor (Northern) soul-platen en voornamelijk op vinyl en 45 toeren. Het doet ook in cd's met 'anthologies' en onuitgebracht werk maar dat heeft niet zo mijn interesse. De single op de foto is feitelijk 'A Frown On My Face' van Jacqueline Jones en dat is een plaatje dat eerder het levenslicht heeft gezien in tegenstelling tot Lorraine Johnson. De laatste is een onuitgebracht nummer uit de vroege jaren zeventig met een minimaal geluid en een hoop ruis. Ik heb de single in 2020 al een paar weken in huis als ik me plots realiseer dat ik een disco-stamper heb van Lorraine en dan wordt de plaat opeens erg interessant voor mij. Ze doet momenteel verstoppertje en heeft voorlopig gewonnen.

2021: The Same Old Me - The Web (1975)
Goed beschouwd ben ik een budget-dj, vooral als ik het vergelijk met de 'grote' namen in de scene. Ik kan er zelf heel goed mee leven. Ik ben liever op zoek naar onontdekte geluiden als dat ik een fortuin moet betalen voor een plaat welke al door iemand anders is ontdekt. Heel soms waag ik me toch op het gebied van de 'grote' dj's en The Web is daar een voorbeeld van. Met verzending en de hele rataplan komt de plaat ietsje onder de honderd euro uit, maar het is dan ook een 'big want'. Ik wil op een zekere avond in 'Afterglow' iets draaien van Nadia Cattouse, een zangeres uit Belize. Dan vind ik een cd met verschillende nummers uit Belize en bij The Web denk ik meteen aan de band van 'Baby Won't You Leave Me Alone'. Dan is 'The Same Old Me' wel iets anders! Het blijkt later een hele andere band te zijn maar tegen die tijd ben ik al helemaal verslingerd geraakt aan 'The Same Old Me'. De prijzen liegen er niet om en de mijne is relatief 'goedkoop'. Ik heb er geen seconde spijt van gehad en de plaat levert me nog altijd lagen kippenvel op.

2022: Seal My Heart - Sir Wick (2007)
Terwijl de zomer is gearriveerd in het land mag ik schrijven over één van de meest ultieme zomerhits van 2022 voor ondergetekende. Het nummer is ooit alleen op cd uitgebracht en het krijgt in 2022 een verse release dankzij het Jai Alai-label. Hij is een beetje uit het lood en dat wijt ik graag aan de warme zomer van 2022.

2023: One Nation Under A Groove - Funkadelic (1978)
Bezit van de zaak is einde van het vermaak? Dit nummer van Funkadelic is een 'Telefoontoppertje' in de zomer van 2009 en dan wel in de lange uitvoering. De single wordt door Mark in december 2022 aangeboden in de '5-4-3-2-1' en ik moet al snel dezelfde mening delen als iemand op 45cat. De plaat moet een ware revolutie zijn geweest in 1978 maar anno 2024 klinkt die nogal saai en langdradig. Ik heb de plaat duidelijk té vaak gehoord. Ik kan me niet meer herinneren waarom ik deze tot Week Spot heb gemaakt maar het zal ongetwijfeld een goede reden hebben?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten