woensdag 7 februari 2018

Raddraaien: Billy Vera



Het fototoestel blijft thuis omdat ik nog geen ambitieuze plannen heb. Ik moet naar Diever om een paspoort aan te vragen. Dat werd tijd, de oude was reeds een anderhalf jaar verlopen. Om een uurtje of drie ben ik 'vrij' en na een broodje van de warme bakker te hebben genuttigd, bedenk ik wat ik vanmiddag eens ga doen. Ik zou best wel weer eens bij de kringloop in Dwingeloo willen kijken, maar zou dan best eerst over bijvoorbeeld Geeuwenbrug en Eemster kunnen fietsen. Bijvoorbeeld... Ik duik het Drents-Friese Wold in en dat gaat dermate fijn dat ik een route plan over Hoogersmilde, door het Leggelderveld en dan, wind in de rug, over Eemster terug naar Dwingeloo. De kringloopwinkel valt af en in plaats daarvan haal ik mijn boodschappen bij de Albert Heijn in het dorp. Als toetje ga ik langs het planetron en door het bos naar Ansen en over Rheebruggen terug naar Uffelte. Ik heb ongeveer vijftig kilometer gefietst. Morgen gaat de Pioneer voorbij de twaalfduizend kilometer (sinds 8 april 2016). Ik wil de 'horizontaal zeven letters' en 'verticaal vijf letters' vooral bewaren voor de zondagen maar wellicht komen we deze tocht in de laatste dagen van 2018 opnieuw tegen. Het is memorabel genoeg! Nu ga ik weer verder met 'Raddraaien', alweer de elfde uit deze serie. Vandaag een single uit de jaren zestig-bak en ik heb zojuist al héél veel geleerd over de man: 'With Pen In Hand' van Billy Vera (1968).

Waar en wanneer? Ik weet nog steeds niet of de 'aanbieder' van het spul dit heeft geaccepteerd want ik vind deze dagen voor zéér weinig vrij bijzonder spul. Een scholengemeenschap begint in 2012 een inbrengwinkel als werkervaringsplek voor de scholieren. In het begin heeft het vooral erg veel elpees maar gedurende 2014 komen enkele honderden singles bij in de winkel. Het is een verzameling die niet 'toevallig' is ontstaan, dat merk je aan de uitmuntende conditie van de platen. Op een zeker ogenblik worden ze bijna 'weggegeven' en dat is het moment dat ik binnenstap en in twee dagen een flinke hap uit de collectie neem. Het bevat eveneens de Engelse persing van 'With Pen In Hand' van Billy Vera met bovenstaande 'solid label'. Ik ervaar de plaat zélf als een koude douche in 2014 en dus gaat het linea recta de jaren zestig-bak in. Vanavond heb ik beide kanten beluisterd via Youtube en moet zeggen dat de b-kant, 'Good Morning Blues', smaakt naar méér. Nog eens een paar keer draaien en dan wellicht toch nog de reserve-Blauwe Bak voor deze plaat?

'Who is Billy Vera?'. Dat is de eerste vraag die in beeld komt bij een vier minuten durende mini-documentaire. Het is het project van iemand die als wens heeft een film te maken over het leven van Billy Vera en de Youtube-video als 'crowdfunder' gebruikt. De vier minuten zijn echter zéér leerzaam voor mij. Ik had jullie weinig over Billy Vera kunnen vertellen tot een uur geleden! Billy Vera is niet alleen een zanger in verschillende genres, maar tevens liedjesschrijver, producent van onder andere Lou Rawls, producent van ruim 300 compilatie-albums van uiteenlopende artiesten, acteur en radiopresentator. De meest opzienbarende ontdekking die ik doe is dat Billy Vera 'blank' is. Ik wijt het aan het gegeven dat hij platen heeft opgenomen met Judy Clay, een zwarte zangeres, dat ik er ook altijd van uit ben gegaan dat Vera 'zwart' moest zijn. Niets is minder waar: Billy is gewoon een blanke country-jongen die zijn loopbaan in de Brill Building begint en uitgroeit tot een soort cult-figuur. Zelf ken ik hem het beste van 'Make Me Belong To You'. Vera schrijft in 1966 dat nummer met Chip Taylor en Barbara Lewis' versie is een 'all time favourite' voor mij. Ik zou hem ook moeten kennen van 'At This Moment', maar dat heb ik in 1987 'gemist'. Ik zou wensen dat die pizza-bakker nooit weer voorbij zou komen op Soul-xotica, maar ik vrees dat ik deze introductie heb te danken aan de heer Borsato in de Soundmixshow. De adoratie voor Vera en zijn werk begint echter hier en nu!

Zijn echte naam luidt William Patrick McCord. Hij is geboren op 28 mei 1944 in het Californische Riverside. Zijn vader is radio- en televisie-omroeper Bill McCord. Moeder Ann Ryan zingt bij The Ray Charles Singers wanneer deze Perry Como begeleiden in zijn tv-show en op zijn platen. Billy is geboren om de muziek in te gaan en heeft zijn eerste regionale hit in 1962 met 'My Heart Cries' als Billy Vera & The Contrasts. Dan gaat hij zich toeleggen op het schrijven van liedjes en doet dat voor uiteenlopende artiesten als Barbara Lewis, Fats Domino, Rick Nelson en The Shirelles. Ook is hij verantwoordelijk voor de garagerock-klassieker 'Don't Look Back' voor The Remains. In 1967 schrijft hij samen met Chip Taylor 'Storybook Children' en presenteert dat nummer aan Atlantic. Dat koppelt Vera aan gospelzangeres Judy Clay en 'Storybook Children' wordt een grote hit. Er volgt een tweede duet en ook mag Vera een solo-album opnemen. Dat noemt hij 'With Pen In Hand' naar het numemr van zijn vak-collega Bobby Goldsboro.

Vera speelt een grote rol bij het reünie-concert van Dion & The Belmonts in 1972, maar verder zijn de jaren zeventig vrij rustig voor hem. Hij wordt pas in 1979 weer actief en kort daarop formeert hij zijn eigen babd: The Beaters. Hij modelleert de groep aan Ray Charles' band uit de jaren vijftig. Het duurt vervolgens tot 1987 als hij zijn grootste solo-hit scoort met 'At This Moment'. In de eerdere opsomming ben ik nog vergeten dat Vera eveneens schrijver is en de term 'historicus' ook op zijn plek is. Hij stelt voor uiteenlopende platenmaatschappijen verzamelalbums samen. Dat loopt van obscure jazz- en blues-artiesten uit de jaren veertig tot compilaties van Little Richard. 'De meest ondergewaardeerde artiest uit de business', zie ik iemand schrijven in een reactie op een Youtube-video. Deze verdient zeker een uitgebreide documentaire, ook al ben ik zelf niet zo van de 'crowdfunders'. Het zal dus zonder mijn financiële bijdrage gemaakt moeten worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten