maandag 26 december 2011

De Blauwe Bak Top 40 van 2011: de Top 10

Het aftellen is begonnen. Wat mij betreft is dit wel het laatste lijstje van 2011, buiten de Golden Beat Years Top 100, waarvan ik de organisatie dit jaar op me heb genomen. Het was een goed jaar voor de Blauwe Bak. Buiten dat ik in begin juni een paar elpees in Emmeloord heb gekocht, stond 2011 in het teken van singer-songwriter-elpees en northern soul-singles. Vooral dat laatste. Ik was voortdurend op zoek naar van die energieke plaatjes met toeters en xylofoon. De top 10 geeft daar een mooie dwarsdoorsnee van. Het jaar 2012 lijkt niet anders te worden. Buiten de enkele kringloopwinkel lijkt de Engelse Ebay ook in het nieuwe jaar een favoriete hangplek te worden. Wat waren de allerleukste aanwinsten van het afgelopen jaar? Deze presenteer ik vandaag. Hoewel de Blauwe Bak alleen ruimte biedt aan singles, trappen we evenwel af met een albumtrack. Die single staat hoog op de verlanglijst, maar heeft zich tot nu toe nog niet aan mijn geopenbaard.

10. You Just Gotta Know My Mind-Dana Gillespie
(van de LP 'Beat Discothek No. 1', Decca SLK 16580-P, 1969)
Op de forummeeting van Golden Beat Years in Zutphen had iemand een doos met verzamelelpees meegenomen. De liefhebber mocht ze uitzoeken. Ik vond dit album, een verzameling Decca- en Deram-singles uit 1968 van onder andere The Moody Blues, World Of Oz en The Flirtations. Maar ook deze van Dana Gillespie, geschreven door haar toenmalige vriendje Donovan. Een lekkere felle late mod-stamper. Dana zou in de begin jaren zeventig 'herontdekt' worden door David Bowie en is tegenwoordig immer actief als blueszangeres.

9. Do Your Duty-Bettye Lavelle
(Silver Fox LP SF-2, 1969, uit de box 'Action Speaks Louder Than Words')
Niet te verwarren met Betty Lavette, dit is de enige single-kant uit de 10-single-box 'Action Speaks Louder Than Words' dat oorspronkelijk niet als single is verschenen, maar een albumtrack. Had het verschil gemaakt als het wel als single was uitgebracht? Nee, de stijl moet té revolutionair zijn geweest voor 1969. 'Do Your Duty' is zo'n lekkere 'southern funk'-parel uit de begintijd. De portie goede luim krijg je er gratis bij!

8. Reach Out Your Hand-Brotherhood Of Man
(Deram DM 327, 1971)
Deze studioformatie kende vele bezettingswisselingen. De Brotherhood Of Man van deze single heeft weinig van doen met het gezelschap dat in 1976 het Eurovisie Songfestival won met 'Save Your Kisses For Me'. In 'Reach Out Your Hand' zitten alle ingrediënten van een fijne northern soul-stamper, ook al is het nummer zélf iets te midtempo. Een beetje hetzelfde euvel als bij de b-kant van Barry Hopkins. Tóch maakt dat basloopje het toch wel weer energiek. Soms kun je even heel erg trots worden als je een 'nieuw' northern soul-nummer hebt gevonden, dat de wereld nog niet heeft ontdekt. Zie daar het gevoel dat ik in september had. Ik moest bij King Kong nog één plaatje hebben om op de vijf euro uit te komen en zodoende ging deze mee. Ik had hem dus ook kunnen missen...

7. Nathan Jones-The Supremes
(Tamla Motown 5C 006-92497, 1971)
Nadat Diana Ross solo was gegaan, was het voor The Supremes in Nederland helemaal afgelopen. En toch maakten ze nog een aantal mooie nummers: Wat te denken van 'Stoned Love' of 'Nathan Jones'. De 'phasing' in het intro komt drie jaar te laat, verder is het een vroege voorbode van de disco. Het mag duizend keer 'not done' zijn om Motown-hitjes in een northern soul-set te stoppen, ik doe het lekker toch!

6. There's A Break In The Road-Betty Harris
(Exit SSS-167, 1969, uit de box 'Action Speaks Louder Than Words')
De hoogst genoteerde uit de 'doos klare taal' en een redelijk recente ontdekking. In het bericht van september waarin ik de box onder de loep neem, twijfel ik nog aan een aantal titels. Drie maanden later kan ik stellen dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden. Een aantal vroege favorieten zijn naar de achtergrond verdwenen, zie 'Fancy' van Rosalind Madison, maar zijn vervangen door plaatjes die nu bijna dagelijks hun rondjes mogen draaien. Betty Harris is daar één van. Opnieuw weer zo'n Allen Toussaint-compositie en -productie met eigenwijze drums en een erg leuk loopje na het refrein.

5. I Want To Go Back There Again-Thelma Houston
(Mowest MW 5008F, 1971)
Jaartallen op labels wil wel eens een rommeltje zijn bij Motown. Waar anders het jaartal van de opname wordt genoemd, daar heeft Motown er een handje van om het bouwjaar van de compositie te vermelden. Zo staat er '1967' op het label van deze Thelma Houston-single, maar in werkelijkheid komt die uit 1971. Hij klinkt ook typisch 1971. 'Less is more' bij deze opname. Het is lichtelijk onderkoeld, maar heeft een zekere klasse. Een midtempo ballad dat afwisselend door Houston wordt gezongen en zelfs een beetje 'gerapt' aan het einde. Er zijn maar weinig platen van veertig jaar oud waarbij ik het durf te zeggen, maar deze is tijdloos!

4. You Got Your Finger In My Eye-Willie Parker
(President PTF 171, 1967)
Bij het doorbladeren van de eerste singles in Hoogeveen jaagt me de schrik aan het hart. Ik had op de website al gezien, dat ze niet heel erg redelijk zijn met elpeeprijzen, zelfs voor lelijke Beatles-compilaties uit de jaren zeventig wordt al vijfentwintig euro gevraagd en degene voor in de bak met singles zijn ook al niet billijk geprijsd. Dan hou ik opeens 'The River Is Wide' van The Forum in mijn handen, in fotohoes en helemaal in nieuwstaat en dat voor drie euro! De waardevolle singles die ik daarna tegenkom, zijn allemaal stukken goedkoper. Voor Willie Parker heb ik een euro betaald of daaromtrent. In het Nederlandse fotohoesje, een prachtige double-sider in een dito staat. 'I Live The Life I Love' is voor een northern soul-avondje meer geschikt, toch kies ik voor de Top 40 voor de eigenlijke a-kant. In 'You Got Your Finger In My Eye' doet Parker op zijn prachtige hysterische manier van zich spreken.

3. Baby Make Your Own Sweet Music-Jay & The Techniques
(Smash S-2154, 1967)
Misschien staat hier volgend jaar 'Apples, Peaches, Pumpkin Pie', want deze weet ik nog in Zwolle te liggen. Daar ligt overigens ook een beter exemplaar van 'Baby Make Your Own Sweet Music', al vind ik deze knetterende versie ook wel weer wat hebben. Songschrijvers Linzer en Randall hadden iets met klassieke muziek. Ze schreven bijvoorbeeld ook 'A Lover's Concerto' voor The Toys en ook 'Baby' heeft een majesteus orkestraal intro. Dat intro doet mensen echt omdraaien en verbazen wat er opeens met Soul-X aan de hand is... Als de violen wegsterven, begint het nummer genadeloos te stampen en kunnen de voetjes van de vloer.

2. Seven Days Too Long-Chuck Wood
(Roulette 45 R 12050, 1967)
Ik was zo in mijn nopjes toen ik 'Footsee' van Wigan's Chosen Few in Hoogeveen vond. Ik had veel over de plaat gehoord, naar alle waarschijnlijkheid de eerste 'remix', maar wat viel die tegen! Er zijn maar weinig Engelsen die nog een plezierige herinnering aan 'Footsee' hebben. Neem dan de b-kant, een oudje van Chuck Wood uit 1967, dat is pas écht het summum van northern soul.

1. You Hit Me-Alice Clark
(Warner Bros. 0927-49059-1AA, 1969)
Hoewel The Harvey Averne Dozen de eigenlijke a-kant is van deze promo-single uit 2006, werd deze van Alice Clark ook bij Da Capo eruit gelicht. 'Classy northern soul' stond er op het hoesje en dan hoef ik het resultaat niet eens te horen om de portemonnee te pakken. Ik heb er geen seconde spijt van gehad! Alice Clark steekt met kop en schouders boven alle singles uit die ik dit jaar heb gekocht!

Hoewel die waarschijnlijk pas de tweede geschreven gaat worden (ik treed op nieuwjaarsdag op in Het Pandje), doen we komende zondag weer een ouderwetse Schijf van 5, ditmaal over 'changes' en 'changing', omdat 2012 op vele opzichten het jaar van de verandering wordt. Deze Schijf is nagenoeg al klaar, hoewel jullie suggesties altijd welkom zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten