zondag 11 december 2011

De Blauwe Bak Top 40 van 2011: 31-40

Arme Dobie Gray! 'Drift Away' is een soort van lijflied voor mij, maar als zoveel titels waar ik een speciale band mee heb, heeft dit nummer uit 1973 een soort 'bijbelstatus' gekregen. In lijstjes doet die niet mee. Terwijl hij toch aanwezig had kunnen zijn in deze Top 40, want ik kocht de bewuste single na een jarenlange zoektocht afgelopen september. Gisteravond werd bekend dat de Amerikaanse zanger op 71-jarige leeftijd is overleden. De 'Northern Soul Jukebox'-dvd is nog steeds niet binnen. Het lijkt me echter stug als die ene 'floorfiller' van Dobie Gray er niet op staat en dus krijgt hij, na een bericht op 23 april jongstleden, deze week opnieuw een plaats in de schijnwerpers van 'Uit de jeukdoos'. Ik had bedacht om 'blauwe bak' als ludiek thema aan te houden voor de komende paar weken. De foto die bij de top tien komt te staan, heb ik al in gedachten. Toch ook even op 'blauw mandje' gezocht en geloof het of niet: Dit is hem! Dit is de befaamde blauwe bak! Geen wonder dat de programmeur in De Buze deze vijf jaar geleden zonder enige emotie in de afvalcontainer wou werpen? Alle veertig plaatjes heb ik in 2011 (voor het eerst) gekocht, eentje daar gelaten, die behandelen we volgende week. Vandaag tel ik af van 40 naar 31.

40. Why Why Baby-The Softones
(H&L 16744 AT, 1975)
De b-kant van een zeer recente aankoop. Ik zag trouwens afgelopen week pas dat onder dit nummer 1973 als jaar staat vermeld, maar ik vind beide acceptabel. Ondanks het korte tijdsbestek heeft die al meerdere malen zijn rondjes gedraafd en ik verwacht dat die in 2012 dat ook geregeld bij optredens gaat doen. Als midtempo-ding is dit een ideaal plaatje op zo'n lijst mee te beginnen?

39. I Want You Around Me-J.B. Euson & Stax
(CBS 2350, 1968)
Eigenlijk is dit een heruitgave uit 1974 als Euson met omgewisselde a- en b-kant, maar deze tipnotering uit 1968 is wat mij betreft de favoriet. Hoewel het mijlenver verwijderd is van zijn zoetsappige pop uit de begin jaren zeventig, is dit een lichtelijk onderkoelde stamper. Misschien niet helemaal 'northern soul', maar wel een twijfelgevalletje.

38. Love On A Mountain Top-Robert Knight
(Monument MNT 4900, 1968)
Dankzij een linkje op Facebook is het bericht van gisteren maar liefst acht keer gelezen! Er was ooit een tijd dat alleen Peter en ik afwisten van het bestaan van Soul-xotica en toen meende ik wel eens een natte vinger in de lucht te willen steken en klinkklare onzin uit te kramen. Hoe kwam ik erbij dat 'Everlasting Love' oorspronkelijk van The American Breed was geweest? Meteen antwoord van mijn enige volger met een mp3 als aanhangsel. Robert Knight kwam daardoor hoog op mijn verlanglijstje, afgelopen juli vond ik in Leeuwarden deze heruitgave op blauw vinyl: 'Everlasting Love' op kant 1 en deze 'mod classic' op de andere.

37. Save Me-Nina Simone (br /> (RCA Victor 74-0269, 1970)
Ik zal niet de enige zijn die 'Young Gifted And Black' uitsluitend uit de reggae-versie van Bob & Marcia kent? Toch was mijn nieuwsgierigheid gewekt naar het origineel van Nina Simone. In juni, tegelijk met World Of Oz, kocht ik de single bij Het Goed in Emmeloord. Sindsdien ben ik weer terug bij Bob & Marcia, hoewel de b-kant meteen interessant klinkt. Het spijt me, ik ben nogal allergisch voor de uithalen van Aretha Franklin en ken derhalve haar repertoire, buiten de hits, maar half. 'Save Me' mag er zijn in de versie van Nina Simone, moest die van Franklin ook nog maar eens gaan beluisteren!

36. Float On-Floaters
(ABC 11368 AT, 1977)
Daar is de überdweil! Ik kon hem voor vijftig cent niet weigeren in Emmeloord en dacht dat deze anoniem tussen de kroegkneiters zou verdwijnen. Niets was minder waar. Toen ik deze eens na mijn werk op vrijdagmiddag draaide, kleurde hij zo ongeveer de start van dat weekend. Sindsdien zit-ie in de blauwe bak, hoewel ik nog niet de ballen heb gehad om hem bij een optreden te draaien...

35. Dancing To The Beat-Clarence Murray
(SSS International SSS 778, 1969)
Twintig liedjes ineens leren waarderen, was iets teveel gevraagd. Vandaar dat ik bij het bericht over 'Action Speaks Louder Than Words', de Vampisoul-box met tien singles, nog niet meteen enthousiast was over alles. Inmiddels zijn een paar 'vroege' ontdekkingen alweer naar de achtergrond verhuisd en leer ik de rest waarderen. Waaronder ook deze van Clarence Murray. We komen die 'doos klare taal' nog een paar keer tegen in deze lijst.

34. Take Me In Your Arms And Love Me-Gladys Knight & The Pips (
(Tamla Motown GO 25577, 1967)
Dit was op 30 juli de allerlaatste plaat in de northern soul-marathon, die ik samen met Albert voor Radio Rijnwoude in elkaar draaide. Eigenlijk een verzoek aan alle vrouwelijke luisteraars, maar ik moest het de rest van de dag toch gewoon met een poeslieve Willemijn doen. Okay, de armen lagen wel om elkaars schouder, maar het 'love me' waar Gladys om smeekt, bleef (gelukkig...) achterwege. Niet bepaald een danskneiter, maar bovenal een schitterend nummer met het klavecimbel in het intro.

33. What Have You Done For Me Lately-Sharon Jones & The Dap-Kings (
(Daptone DAP-1009, 2002)
Hoewel het feest zélf me niet werd gegund, doordat mijn pinpas op de middag werd ingeslikt, heb ik nog steeds gouden herinneringen aan dat eerste etmaal in Keulen. Het vakantiegevoel dat al snel bezit van me nam, het fraaie zomerweer (zweten in mijn nieuwe winterjas), de lange wandeling langs de Rijn. Alles was perfect in die 24 uur. Op vinyl wordt dit herdacht met deze van Sharon Jones & The Dap-Kings. Tijdens een dwaaltocht door de Belgische wijk kwam ik dit winkeltje tegen met uitsluitend nieuw dj-vinyl. De singles moeten er niet erg populair zijn, want in de rest van de wereld is deze van Sharon Jones inmiddels een gezocht collectors item!

32. Comin' Home Baby-Casey & His Group
(Polydor 2050 126, 1971)
Nadat ik al jaren een fervent supporter ben van Cees Schrama's versie van 'Venus', besloot ik eind juli om 'Comin' Home Baby' tot mijn 'signature tune' te maken. Schrama was als toetsenist op platen te horen van onder andere Golden Earring, de leden van de diverse groepen bewezen hun dank voor zijn diensten door mee te spelen op de instrumentale soulplaten van Casey & His Pressure Group, hoewel hij voor deze single 'Pressure' liet vallen. Een lekker gemeen snel ding met een behoorlijk freaky Schrama op de Wurlitzer-piano.

31. I'll Pick A Rose For My Rose-Marv Johnson
(Tamla Motown TMG 680, 1968)
We gaan in het nieuwe jaar nog eens een Schijf over (vrijgelaten) bajesklanten houden. Hoewel het me bij Marv Johnson niet echt duidelijk wordt waarom hij zo lang is weggeweest, kan hij zijn geluk niet op als hij terug naar huis mag naar zijn Roosje. Nee, dit nummer heeft niets met Conny Vandenbos te maken, het is wel een blijmoedige Motown-stamper van een zanger die toen inmiddels al even in het vak zat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten