woensdag 26 augustus 2020

Op de vleugels van Francis: Woensdag 26 augustus 2020


De kop bedenk ik onderweg op de fiets. Ik weet al bij vertrek op zondag dat het deze dag hard gaat waaien. Van de storm heb ik niet veel mee gekregen. Wel heb ik het ventilatierooster gesloten omdat dit een lawaai veroorzaakt dat me steeds uit de slaap haalt. 'De storm is gaan liggen'. Die boodschap verneem ik meteen bij binnenkomst in de keuken. Jammer, is mijn eerste reactie. De wind zal zuidwestelijk zijn en dat is erg gunstig voor mij. Ik heb vooralsnog geen idee hoe ik naar huis wil fietsen. Iets meer rechtstreeks dan zondag, dat wel. Wellicht eerst naar Deventer en dan via Olst en Wijhe in de buurt van Zwolle en Dalfsen uitkomen. Zoiets. Ik kan onderweg nog wel bekijken of ik het een beetje toeristisch wil hebben of juist niet. Naar Deventer fiets ik echter het stuk van gisteravond in tegengestelde richting. Omdat ik richting Olst moet wil ik de Hanzeroute volgen vanaf Deventer. Toch wijk ik daar al snel van af. Ik wil immers naar Wijhe. Om half één ben ik in Boerhaar, een dorpje vlak voor Wijhe. Ik heb dan 2,5 uur gefietst vanaf Warnsveld en schenk mijn eerste kopje koffie in. Ik start eveneens met een gearchiveerde radioshow van drie uren op de mp3-speler. Het zal me benieuwen waar ik ben als dat is afgelopen?

Ik fiets vrij rechtstreeks aan de hand van de knooppunten. Soms wijk ik af van de knooppunten als ik een slimmere manier zie om hetzelfde stuk af te leggen. Ditmaal kom ik dan wel door Heino en ga door de bossen naar Dalfsen. Vanuit daar wil ik rechtstreeks naar Nieuwleusen, maar ach... Je kan vast een mooier stuk fietsen. Ik ga dwars door de landerijen en heb op een gegeven ogenblik geen weet van waar ik ben. Dan kom ik op de Schapendrift en die meen ik zondag gezien te hebben. Ik kom uit achter in Nieuwleusen waar ik zondag de eerste koffie heb gedronken. Ik heb wel de moed om een stukje tegenwind te gaan en heb het er voor over: Ik wil wel langs de Zwarte Dennen fietsen. Bij knooppunt 88 ga ik ditmaal naar IJhorst en De Wijk. Ik wil eerst over Koekange en Weerwille naar Oosteinde, maar daarbij moet ik een stuk het westen in. Ik ga uiteindelijk over Rogat en Broekhuizen. Vlak voor Blijdenstein ga ik het schelpenpad in dat ik geregeld fiets vanuit het werk. Langs de grasdrogerij van Ruinerwold en dan wil ik het kleine fietspaadje door het land hebben. Moeten we dan links of rechts? Ik gok rechts en dat is fout. Het gevolg is dat ik vanaf Oosteinde naar Havelte moet over een stuk waar de wind alle vrijheid heeft en ik een stukje zware zijwind heb. Vanaf Rogat is de energie uitgeput en dit laatste stuk sloopt me helemaal. In Havelte doe ik boodschappen en zelfs de laatste vier kilometer terug kom ik niet boven de tien per uur uit. En nu komt dan het punt waar ik de twintig singles uit Deventer mag behandelen en daar heb ik veel zin in!

Kort maar krachtig? Goed beschouwd is deze vakantie slechts een dag korter dan die van vorig jaar. Gegeven de omstandigheden met de corona én de niet zo zonnige vooruitzichten qa weer, is dit een prachtige vakantie geweest. Vooral de prachtige maandag kan niemand mij meer afnemen! Een vakantie vol punten van herkenning doordat ik in 2008. 2009 en 2013 hier in de omgeving ben geweest, maar nog steeds verrassend genoeg voor een herhaling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten