zondag 28 juni 2015

Gele Bak Top 100 deel 5: top 20



Eigenlijk ben ik best een beetje gaar op het moment, maar aan de andere kant: Morgen heb ik ook weer een drukke dag en na 'From The Catacombs' wil ik bezig met de speellijst voor 'Tuesday Night Music Club'. Vandaar dat ik toch maar de Top 100 ga afmaken. De top twintig is zowaar het gedeelte van de Top 100 dat zich het eenvoudigst laat samenstellen. Zelfs bij de nummer 1 hoef ik niet eens te dubben. Ik kan jullie nu dus de top 20 met alle trots presenteren. Zover ik kan nagaan, sta ik nog steeds achter de keuzes. Wat betreft de Gele Bak Top 100, natuurlijk hoop ik dat ik over drie maanden weer een Blauwe Bak Top 40 kan presenteren, verder heb ik best plezier gehad in het samenstellen van deze lijst, ook al is een Blauwe Bak Top 100 tien keer eenvoudiger. De Gele Bak Top 100 is echt appels met peren vergelijken...

20. Roof Garden-Al Jarreau (NL, Warner Bros. WB 17.834, 1981)
De temperatuur gaat in de loop van deze week richting tropisch. Ik kan 'winterplaten' als die van Emily Jane White opbergen en de zomerse deuntjes tevoorschijn halen. In die laatste categorie valt voor mij ook 'Roof Garden' van Al Jarreau. Een héérlijke plaat voor op een zwoele zomeravond, verkoeling zoeken op het dakterras waar ik alleen maar van kan dromen.

19. All Around The World-Lisa Stansfield (Duitsland, Arista 112 693, 1989) (GB40: 15)
Als de plaat uitkomt, moet ik er niks van hebben. Dat is op zichzelf niets geen nieuws, want ik zit immers tot mijn oren in de jaren zestig en jaren zeventig en daarin past Lisa Stansfield niet thuis. Een kwart eeuw later benader ik dat anders. Lisa is een uitstekende zangeres, muzikaal is het typisch 1989 en een beetje glad geproduceerd, maar die stem... Daar doe ik het sinds een paar jaar voor en dus ben ik erg gelukkig met dit fraaie exemplaar van 'All Around The World'. 'Change' (1991) staat momenteel hoog op mijn lijstje.

18. Original Sin-INXS (NL, Mercury 818 132-7, 1983) (GB40: 14)
Ik heb het al eerder aangehaald bij 'Disappear', ik ben nooit een hele grote fan geweest van INXS. 'Original Sin' is lange tijd een 'puzzel' voor mij, want ik luister het eerste naar een refrein om achter de titel te komen als ik deze ben vergeten. En met 'Dream on white boy' schiet ik helemaal niks op. Toch eens op de overige woorden letten en zo hoor ik opeens 'The original sin'. Ach ja, natuurlijk, het is INXS. Het duurt vervolgens jaren voordat ik eens een fraai exemplaar op de kop kan tikken voor weinig.

17. Picknick-Boudewijn De Groot (NL, Decca AT 10292, 1967) (GB40: 13)
Natuurlijk mag het ook in je moerstaal, alleen moet het dan wel verrekte interessant zijn om in mijn bakken te komen. 'Picknick' is zo'n voorbeeld, één van de singles van Boudewijn uit de jaren zestig welke nog ontbreekt in mijn collectie. Helaas niet met het mooie fotohoesje, maar daar staat een vriendelijke prijs tegenover. Ik doe het er voor!

16. With God On Our Side-Neville Brothers (Duitsland, A&M 390 483-7, 1989) (GB40: 12)
In 1989 heb ik hier geen geduld voor, een kwart eeuw later wél. Vanmiddag deed ik nog zo'n flauw testje op Facebook om erachter te komen hoe oud (of jong) ik eruit zie. De 'onderzoekers' zeggen dat ik 29 lijk. Ik raak in gesprek met een andere veertigjarige die 26 is 'geschat'. Hij wil wel graag weer 26 zijn, ik zou voor geen geld weer 29 willen zijn. Ik heb meer 'rust' gekregen naarmate ik ouder ben geworden, rust die ik kan benutten met even te gaan zitten voor 'With God On Our Side' van Neville Brothers en het op me in te laten werken.

15. Come Into My Life-Joyce Sims (US, Sleeping Bag 7LX-0028X, 1987) (GB40: 11)
Een eigenaardig ding. Het is blijkbaar gewoon in Nederland verkocht, terwijl de plaat hier op London verschijnt. Het heeft ook de Nederlandse fotohoes alleen ontbreekt daarop het London-logo. De plaat zélf is een winnaar, typisch zo'n nummer dat ik dankzij 'Floorfillers' heb leren waarderen.

14. Heaven In My Hands-Level 42 (NL, Polydor 887 777-7, 1988) (GB40: 10)
In de Top 100 bereiken we bijna de top tien. In de Top 40 gaan we nu de top tien binnen. Voor de goede orde: Ik ben een tijdje van plan om een Top 40 samen te stellen over 'algemene' singles uit de afgelopen drie maanden. Dan ontstaat het idee voor een Top 100 en als die klaar is, zie ik dat ik meer dan veertig singles uit de laatste drie maanden heb gebruikt. De Gele Bak Top 40 is dus een soort van 'schaduwlijst'. Ik moet in 1989 niets hebben van Lisa Stansfield, dat geldt niet voor Level 42. Hun muziek kan ik altijd waarderen. Ik zit zelfs nog flink in de jaren zestig als ik in Mossley 'Running In The Family' op elpee koop. Qua singles mis ik nog het ene en het andere, ik heb nu in ieder geval 'Heaven In My Hands' van het lijstje kunnen schrappen.

13. Don't Let It Die-Hurricane Smith (NL, Columbia 5C 006-04850, 1971) (GB40: 9)
En nu, op dit moment, leer ik iets over Hurricane Smith dat ik nóóit heb geweten, maar dat maakt het ineens een stuk interessanter. Hurricane Smith is niemand minder dan Norman Smith, de producer van de eerste albums van Pink Floyd en 'S.F. Sorrow' van The Pretty Things. In de eerste helft van de jaren zeventig maakt Smith een handvol singles voor het Columbia-label en 'Don't Let It Die' is de eerste daarvan.

12. I Lie And I Cheat-Won Ton Ton (NL, WEA 248 088 7, 1987) (GB40: 8)
De brugklas van de LEAO is niet mijn gelukkigste tijd en met sommige platen uit die tijd heb ik een haatliefde-verhouding gekregen. De radio staat thuis altijd aan, dus muziek is grotendeels verbonden met herinneringen en gevoelens. 'I Lie And I Cheat' van Won Ton Ton geeft me in de eerste maanden van 1988 troost, het is blijkbaar niet alleen Stock Aitken & Waterman dat de klok slaat (ook al waardeer ik die muziek anno 2015 ook wel weer...). De stem van Bea Van Der Maat zorgt immer voor laagjes kippevel.

11. Living In Another World-Talk Talk (NL, EMI 1A 006-20 1086 7, 1986) (GB40: 7)
Broer Jelte is fan van Talk Talk en zodoende kan ik de muziek van de Engelse groep dromen. Toch ben ik in 2005 'Living In Another World' even vergeten als ik hem voorbij hoor komen op Radio 1. Het is mijn kennismaking met de muzikale keuze van Vara-presentator Hugo Van Krieken. Omdat ik niet 's ochtends vroeg hoef op te staan (ik doe op dat moment enkel vrijwilligerswerk in De Buze), blijf ik op voor Hugo's shows. Iedere donderdag- en vrijdagochtend van twee tot zes: 'Over De Schutting'. Hij heeft de 'meest democratische verzoekplatenrubriek van de Nederlandse Radio', de rubriek 'Laat Horen'. Eens per jaar mag je, als luisteraar, een half uur vullen met je favoriete muziek. Ik ben driemaal te gast en in maart 2009 maak ik met hem de afspraak om het een jaar later weer te doen. In augustus van dat jaar bereikt ons het nieuws dat Van Krieken tijdens zijn vakantie is overleden. Ik beschouw hem nog altijd als één van mijn radio-voorbeelden en zou héél soms nog wel eens zijn mening willen weten over mijn radiowerk. 'Living In Another World' houdt voor mij de herinnering in stand.

10. Heal The Pain-George Michael (NL, Epic 656647 7, 1990) (GB40: 6)
'Listen Without Prejudice' is niet alleen een album-titel van George Michael, het lijkt van toepassing op het merendeel van de carrière van de man. Eerst heeft hij moeite zijn Wham!-verleden van zich af te schudden, vervolgens blijkt onze hartendief meer 'van de mannen' te zijn en tot slot hebben we dat incident dat wordt opgeblazen tot enorme proporties. Intussen maakt George erg goede popmuziek, waar het adembenemende 'Heal The Pain' een prachtig voorbeeld is.

9. Sorry-Greg Kihn (NL, Beserkley 11 985, 1978) (GB40: 5)
Om niet steeds te hoeven opstaan en de catalogusnummers op te zoeken, haal ik deze van 45cat: 's werelds grootste database van vinyl-singles. Leden dragen bij om de discografieën per land duidelijk te krijgen. Er komt ooit een dag dat ik ook actief ga zijn op 45cat, maar dan zal ik eerst een scanner moeten hebben. De platen kunnen ook gewaardeerd worden en ik zie dat 'Sorry' een 5 heeft gekregen. Nou zeg? Ik vind 'Sorry' één van de allerleukste ontdekkingen die ik recent heb gedaan. Voor mij zeker een 8 of een 9.

8. Man From Manhattan-Eddie Howell (NL, Warner Bros. WB 16701, 1976)
En ook bij deze single krijg ik spontaan informatie cadeau van 45cat. De single is blijkbaar tweemaal uitgebracht. De eerste keer is het geflopt en pas de tweede keer is het in de top tien terecht gekomen. De eerste versie zit in een oranje hoes met een tekening van Howell als vrijheidsbeeld, de tweede is een gele hoes met een foto van de boosdoener. De oranje schijnt de meest zeldzame te zijn en... dat is de uitvoering die ik heb! Zeldzaam? Ja, het zijn vooral buitenlandse Queen-verzamelaars die erg zoeken naar deze single.

7. Mama Told Me-Three Dog Night (NL, Stateside 5C 006-91579, 1970)
Een single die ik heel lang heb gezocht, maar nooit voor een leuke prijs op de kop heb kunnen tikken. Deze kost twee euro en ik ben een tevreden mens. Nederlandse EMI-persingen van rond deze tijd willen nog wel eens 'golven', deze is goed uit de zon gebleven. Een prachtig exemplaar!

6. Break-Aphrodite's Child (NL, Vertigo 6032 900, 1972) (GB40: 4)
Bijna ga ik de fout in, maar het wordt door het lot voorkomen. Ik wil ter nagedachtenis aan Demis Roussos 'Break' van Aphrodite's Child draaien. Toch speelt 'Greatest Hits' van Aphrodite's Child even verstoppertje en wordt het 'Rain And Tears'. Gelukkig maar, want 'Break' is één van de weinige nummers die door Lucas Sideras wordt gezongen. 'Break' en 'Babylon' zijn beide afkomstig van het dubbelalbum '666', een plaat die ik altijd nog eens moet gaan beluisteren. 'Babylon' is een fraai voorproefje.

5. Life's Been Good-Joe Walsh (NL, Asylum AS 13129, 1978) (GB40: 3)
Nog een 'zoekplaatje' uit dezelfde tijd als INXS en ook 'Mrs. Vanderbilt' van Wings. Het is de tijd dat ik naar Arrow Classic Rock luister en ik moet blijkbaar wennen aan het feit dat deze geen presentatoren heeft. Het 'non-stop-muziek'-ding is me nooit bevallen en als de nieuwigheid af is van Arrow, schakel ik over naar Radio 2. Het duurt jaren voordat ik ontdek dat 'Life's Been Good' de titel is van dat 'gekke' plaatje dat vaak op zondag wordt gedraaid op Arrow. Daar kiezen ze voor de lange album-versie en in het weekend heb je geen last van nieuws. De single is een stukje korter, maar ik ben erg gelukkig met dit fraaie exemplaar.

4. Light Flight-The Pentangle (NL, Stateside 5C 006-90775 M, 1969)
Een hele aangename verrassing uit de uitverkoopbak van Diskid. In een neutraal EMI-hoesje en dat zal de aanbieding verklaren? De plaat zelf is in een prachtige staat en ik geloof dat ik nooit echt heb gedroomd om deze in de collectie te hebben. Nu hij er tussen staat, kan ik me niet anders meer voorstellen. Een wereldplaat!

3. You've Made Me So Very Happy-Blood Sweat & Tears (NL, CBS 4116, 1969) (GB40: 2)
Dat ik deze nog wel eens ging tegen komen, zat er wel aan te komen. Maar... voor deze prijs? Een euro voor een prachtige single in een dito fotohoesje. Ik heb het vaker geschreven: De kostprijs van de Top 100 staat gelijk aan een paar titels uit de Blauwe Bak Top 40, maar zo'n voorbeeld als Blood Sweat & Tears maakt platen verzamelen wel heel erg leuk!

2. Lucy Lucy-Amsterdam (NL, Polydor 2050 026, 1970) (GB40: 1)
In 1992 koop ik de elpee 'Twen Parade', een Boek & Plaat-uitgave op Polydor. Het is een verzamelelpee, exclusief voor de boeken-club, met onder andere 'Indian Pipe' en 'Lucy Lucy' van Amsterdam. Dat worden mijn favorieten van het album. 'Indian Pipe' vind ik in 2000, maar 'Lucy Lucy' laat heel lang op zich wachten. Ik heb de plaat in 2007 in de handen, maar zet hem terug. Het duurt pas tot dit jaar voordat ik de single na 23 jaar kan toevoegen aan de collectie. De liefde voor het nummer is niks minder geworden. Nog steeds verwonderlijk dat er niet meer in heeft gezeten voor deze groep.

1. Where Did We Go Wrong-Liquid Gold (NL, CNR 144.998, 1982)
Een héél gek geval. Ik hoor de plaat jaren geleden voor het eerst op de radio en kan nauwelijks de oren geloven als de plaat wordt afgekondigd. Liquid Gold? Maar... die kennen we toch van 'Dance Yourself Dizzy'? Dat is toch platvloerse disco? 'Where Did We Go Wrong' is namelijk een prachtige popsong met een dame op de leadzang die, volgens mij, niet te horen is op de disco-hits. De plaat wil niet op mijn pad komen totdat ik hem op de laatste dag van de vakantie in Maastricht uit de bakken haal. Dit is gewoon de beste 'algemene' plaat die ik het afgelopen jaar heb gekocht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten