Nu ik al bijna twee weken bezig ben mijn singles op volgorde te zetten, ontstond gisteren het volgende idee: Ik ga binnenkort een hoeveelheid (alle?) singles in een totaal willekeurige volgorde in een genummerd systeem zetten. Iedere week mag een volger of toevallig passant dan een cijfer noemen. Ik ga vervolgens in het systeem kijken welke single onder dat nummer staat en zorg voor een berichtje over deze plaat van de gebruikelijke lengte. Het lijkt me een fijne uitdaging, hoewel het zo nu en dan best moeilijk gaat worden. Ik heb immers ook behoorlijk wat 'one-offs' van obscure country-artiesten, verdwaald Nederlands- of Duitstalig repertoire en een hele hoop andere platen waarvan ik nog wel eens spijt kan krijgen! Vandaag ben ik zelf de uitdaging al aan gegaan, heb een willekeurige bak ongesorteerde platen gezocht en daar de 59e uitgepakt. Het lot staat aan mijn kant, want ik had een paar weken geleden al het idee om deze single eens nader te belichten. Het had ook 'Slow Down' van Shabby Tiger (de 58e) of 'Shady Lady' van Shepstone & Dibbens (de 60e) kunnen zijn, maar het is 'You Got Me Anyway' van Sutherland Brothers & Quiver.
Gaan we nu meteen al de 'pietlut' uithangen? Het gebruikte fotohoesje is van de heruitgave uit 1977, de single die ik uit de bak haalde is het origineel uit 1973. In beide gevallen is hun uitvoering van Buddy Holly's 'Not Fade Away' de b-kant en overigens heb ik bij deze single ook niet het fotohoesje. Wel heb ik eveneens de 1977-uitvoering met fotohoes en in een betere staat dan de geteisterde 1973. Tot zover het technische verhaal, kunnen we nu nader gaan kijken naar het interessante verhaal van de Sutherland Brothers. De Schotse broers Gavin en Iain beginnen in 1968 de groep A New Generation. De single 'Smokie Blues Away' uit hetzelfde jaar valt wel op in de massa, zorgt voor de nodige optredens, maar hitsucces blijft uit. Enige tijd later tekenen ze een contract bij Island en gaat de band The Sutherland Brothers Band, hoewel het woordje 'Band' ook wel eens afwezig is op het volgende plaatwerk. In 1972 nemen ze het album 'Lifeboat' op. Een liedje daarvan verschijnt als single, kan rekenen op voldoende airplay om een hit te worden, alleen beweegt het niet het publiek richting platenzaak. Dat zal in 1975 anders lopen als Rod Stewart het bewuste nummer opneemt: 'Sailing'.
Om het groepsgeluid uit te breiden zijn de gebroeders Sutherland een fusie aangegaan met de bestaande band Quiver. Belangrijkste lid van de laatste band is Tim Renwick, die bij opnames van David Bowie heeft geassisteerd. In februari 1973 verschijnt de single die vandaag in de schijnwerpers staat. Vreemd genoeg wordt het alleen een hit in Canada en Noord-Amerika. In Amerika verschijnt een jaar later een volledig onder handen genomen versie van 'Lifeboat' onder de naam Sutherland Brothers & Quiver, hoewel Quiver weinig met het merendeel van de opnames heeft te maken. In 1975 maakt de groep de overstap naar CBS en wordt de hand gelegd aan 'Reach For The Sky', het meest succesvolle album van Sutherland Brothers & Quiver. 'Arms Of Mary' is een internationale zomerhit in 1976. In Nederland, België en Ierland staat het nummer enkele weken bovenaan. 'Secrets' is nog een bescheiden opvolger in Engeland, maar dan brokkelt Quiver langzaam af. Een laatste album in 1977 is enkel de gebroeders Sutherland met een hoop studiomuzikanten.
Hoe gelauwerd de muzikanten zijn uit de bands Sutherland Brothers en Quiver mag blijken uit het feit dat enkelen van hen in 1980/81 deel uitmaken van de tourband van Pink Floyd ten tijde van 'The Wall'. Bassist Bruce Thomas wordt een van The Attractions van Elvis Costello en Peter Woods werkt met ondermeer Cyndi Lauper. Na 1980 houden ook de gebroeders Sutherland het voor gezien. Hun erfenis is een liedje dat populair werd door Rod Stewart, een nummer 1-hit en een single die véél meer had verdiend.
En dan zijn we weer terug bij het onderwerp van dit bericht. Schandalig dat deze perfecte rocksong nimmer een Top 40-hit is geweest. In Nederland bleef deze zowel in 1973 als 1977 in de Tipparade steken. Een plaat die ik móet draaien als ik hem in de bakken tegenkom, voor mij een single met 'eeuwigheidswaarde'...
donderdag 12 april 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten