dinsdag 18 mei 2010

de ballade van Joop De Koning


Ik had al enige tijd het idee om Jonathan King hier te eren, maar twijfelde toch. Immers, het nieuws van acht jaar geleden ligt nog vers in het geheugen. En hoe gruwelijk het ook is geweest voor de slachtoffers, de man had zijn sporen in de muziek ruimschoots verdiend. Ten tweede: Welke plaat zal ik in de koffer stoppen? Ik kies dan toch voor zijn debuutsingle, hoewel ik hem inmiddels niet meer grijs draai.

Maar de titel? Joop De Koning lijkt een letterlijke vertaling van Jonathan King, maar er zit meer achter. Hitweek komt in eerste instantie met het nieuws. Jonathan zou inderdaad Joop De Koning heten. Zijn wieg had in Amstelveen gestaan en was Engels gaan studeren in Cambridge. Of hij de Duitse media heeft verteld dat hij Joachim König heet en in Bremerhaven is geboren, is niet bekend. Wél dat ieder woord over zijn Nederlandse afkomst gelogen is.

Het is typisch Jonathan King, de ras-cynicus van de Britse popmuziek. Terwijl iedereen zich over de tekst buigt, zegt King: ,,Daar gaat het niet om. Het gaat om de muziek. Luister naar het orkest". In 1968 runt King enige tijd het Decca-label. Hij haalt Genesis binnen, bedenkt hun naam en produceert hun debuutalbum. 'From Genesis To Revelation' zou geflopt zijn, omdat platenzaken het categoriseerden onder de 'geestelijke muziek'!

In de jaren zeventig geeft hij een groepje Mancunians de naam 10CC. Het zou de gemiddelde opbrengst van een ejaculatie zijn. Graham Gouldman moet er jaren later nog om lachen. ,,Je moet wel van goede huize komen, wil je tot 10 cc komen". Wat Kim Fowley voor de Amerikaanse muziek is, is Jonathan voor de Britse. Naast briljante ideeën, een goede neus voor commercie en runt een fabriek van 'novelty'-hits. 'Johnny Reggae' van The Piglets, 'It's The Same Old Song' van The Weathermen, 'Sugar Sugar' van Sakkarin. Onder eigen naam kaapt hij de hoofdprijs in Engeland weg voor George Baker, door zijn versie van 'Paloma Blanca' op te nemen.

'But no one can take my freedom away'. Die woorden herhaalt King in 2002 in de rechtzaal, nadat hij een celstraf heeft horen eisen. Seksuele intimidatie met drie minderjarigen in de jaren tachtig. King is alweer vrij en 'back in business'. Zijn autobiografie heet '65- My Life So Far' en middels zijn website biedt hij bands en artiesten zonder contracten zichzelf te profileren. Dat boek wil ik lezen, dat is zeker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten