woensdag 25 oktober 2023

Week Spot: Force


Wederom een erg korte inleiding voor een Week Spot. Ik ben net opnieuw door de lijst gegaan op zoek naar een geschikte Week Spot waarover ik meer kan vertellen dan dat ik drie weken geleden heb gedaan in de 'Singles round-up'. Helaas. Ik heb wel een paar nieuwe verbanden gevonden maar voor de rest blijft deze plaat een klein mysterie. Het gaat dus 'Holy Moses' worden van Force dat in 1975 als Saratoga Trunk een release heeft gehad in Frankrijk. Omdat de single van Force geen fotohoesje heeft en het beide keren de identieke 'Holy Moses' is, besluit ik het hoesje van Saratoga Trunk te gebruiken. Ik zou aanvankelijk een 'copy-paste' doen van de 'Singles round-up' maar heb besloten de informatie toch weer in nieuwe proza te stoppen. De Week Spot is, zo gezegd, 'Holy Moses' van Force uit 1974.

Ik kom er bij de voorbereidingen van dit bericht achter dat het kan kloppen dat de naam Saratoga Trunk me enigszins bekend voor komt. De groep heeft in 1970 en 1971 twee singles gemaakt voor het Capitol-label. Alleen... lijkt het erop alsof Saratoga Trunk niet zo zeer een band is als wel een vehikel van een producer. Lynn Barkley is de naam. Deze runt ook een productiemaatschappij met de naam Saratoga Trunk. De mannen van Force zie ik niet terug in de credits van de singles uit 1970 en 1971. Bassist, Even Levee, drummer en songschrijver Frank Filipetti, fluitist Terry Alvarado en toetsenisten Rich Bora en Tommy Mandel vormen de rest van het muzikale chassis van Force terwijl Bart Zazzali de zang voor zijn rekening neemt. De band heet oorspronkelijk Life Force en neemt 'Holy Moses' op met Lynn Barkley. Een release wordt alsmaar uitgesteld en op het laatst regelt Barkley op eigen houtje een deal met het Streaker-label. Tot groot ongenoegen van de muzikanten heet de groep dan opeens Force. In 1975 krijgt de plaat een herkansing in Frankrijk maar dan onder de naam Saratoga Trunk. Het is nu niet bekend of (Life) Force dan als Saratoga Trunk in Europa speelt maar feit is dat Cannonball een tape heeft gevonden met een Spaanse versie van 'Holy Moses'. Op de Cannonball-single heet de band Force De La Vie als eerbetoon aan haar oorspronkelijke bandnaam. Kijk... precies hetzelfde verhaal als dat ik een paar weken geleden heb geschreven maar het moest maar zo...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten