vrijdag 20 mei 2016

Het zilveren goud: mei 1991



Ik hoor zojuist op het nieuws dat het LAKS tot vandaag een record aantal klachten heeft ontvangen over de eindexamens: 160.000. Dat zou evenveel zijn als vorig jaar over over de gehele examenperiode. Vandaag hebben de klachten vooral betrekking tot het examen Engels dat té moeilijk zou zijn. Hoe hebben we ons jaren staande gehouden zonder een klaaglijn van de LAKS? De enige klaaglijn in 1991 is op vrijdagmiddag bij Jack Spijkerman (met Joep-uit-Tilburg). Ik heb anders weinig reden tot klagen bij het eindexamen van 1991. Door een, later geconstateerde, fout heb ik een beetje onterecht mijn LEAO-diploma in de wacht gesleept, maar die kunnen ze me niet meer afnemen. Wie 'Het zilveren goud' de afgelopen jaren een beetje heeft gevolgd, zal inmiddels weten dat de jongeman Louwsma meer bezig is met muziekgeschiedenis dan educatie in de schoolbanken en dus is de examentijd absoluut niet spannend voor mij. Ik weet eigenlijk op voorhand dat ik het niet ga redden... Mei 1991 staat goeddeels in het teken van de examens, volgens mij beginnen die dit jaar ook in de tweede week van mei. Eerst krijg ik op 4 mei mijn eerste paspoort, want ik ben pas zestien geworden en niet zeventien zoals The Raiders denken. De examentijd betekent veel vrije schooldagen die ik doorbreng op de fiets en op jacht naar vinyl-schatten. Vandaag de vangst vinylsingles welke ik in mei 1991 aan mijn verzameling mag toevoegen.

Is het allemaal zo slecht gesteld met mijn schoolwerk? Nou ja, eigenlijk wel. Ik ben gezegend met genoeg herseninhoud om een langstudeerder te zijn, maar vanaf mijn vijftiende ontbreekt de wil om droge stof in me op te nemen die ik toch nooit zal gebruiken. En daar begint het verval want vanaf dat moment ga ik beslissen welke vakken 'nuttig' zijn en welke niet. Dat resulteert in het 'hakken-over-de-sloot' in 1990 want ik heb voldoendes op de 'nuttige' administratie-vakken en scoor onvoldoende op 'bijvakken' als lichamelijke opvoeding, handvaardigheid en aardrijkskunde. In de examenklas is het eigenlijk niet anders. Ik blink uit in de talen en ben een ster in hoofdrekenen, maar toch... die grootboekrekeningen en dat werk kan me worden gestolen. Toch mag het niet worden onderschat want dat is anno 1991 nog één van de belangrijkste vakken in een LEAO-opleiding. Handelsrekenen is het snelste examen dat ik doe. De eerste vraag is theorie over bruto en tarra en daar weet ik het antwoord. De tweede vraag is multiple choice en daar ben ik ook vrij zeker dat ik het goede antwoord heb gegeven. Daarna twee vragen waarbij je grootboekrekeningen moet invullen. Die sla ik over en sta binnen een kwartier buiten het lokaal. Tot mijn grote verbazing scoor ik daar een zes en dat kán niet... die grootboekrekeningen wegen het zwaarste in dit examen. Ik breng de tijd vooral veel door bij Sunrise dat sinds een paar weken een 'nieuwe' partij singles in de aanbieding heeft. Ik begin dan ook met de platen die ik deze maand bij Sunrise heb gekocht, als eerste die van een gulden per stuk.

324 Seasons In The Sun-Terry Jacks (US, Flashback, 1974, RE)
328 Red Rover-Mailer Mackenzie Band (NL, Decca, 1970)
329 Melting Pot-Blue Mink (US, Philips, 1970)
330 Our World-Blue Mink (US, Philips, 1970)
331 You're OK With Us-Us (UK, Us, 1970)
333 Planet Of Love-Lemming (NL, Polydor, 1975)
334 Angelica-J. Vincent Edward (NL, CBS, 1970)
335 Tears On My Pillow-Johnny Nash (NL, CBS, 1975)

De nummer 331 is jaren lang een 'zwart gat' geweest voor mij. De Leeuwarder platenboer 'Het Keldertje' (later 'Deja Vu') zaait extra verwarring door de plaat te scharen onder het vakje van Electric Light Orchestra. Als eerste valt de productie op van Jeff Wayne en daarmee leg ik een associatie met David Essex welke anno 2016 helemaal blijkt te kloppen. Het is David Essex met een gelegenheidsgroepje onder leiding van Jeff Wayne, jaren voordat de zanger zal doorbreken met 'Rock On' en 'Gonna Make You A Star'. Wayne kan op dat moment ook alleen maar dromen van een dubbelelpee bij een grote platenmaatschappij met een muzikale interpretatie van 'War Of The Worlds'. 'Us' is in 1970 een merk deodorant en aanvankelijk belooft Johnson's (de fabrikant) om de klanten een actuele hitsingle toe te sturen. De actie is zo'n succes dat inderhaast dit plaatje wordt opgenomen en als 'vervanging' van de eerdere (kostbare) actie wordt verzonden. Ik heb in julli 1990 al eens 'Rock On' van David Essex gekocht op de braderie in Workum, alleen heeft deze nog steeds geen 'plekje' in de verzameling. Dat krijgt die in mei 1991 naar aanleiding van deze Us-single.

332 Rock On-David Essex (UK, CBS, 1973)

Je kan je gulden maar eenmaal besteden en omdat ik nog steeds slechts zes gulden zakgeld per week krijg, geef ik de guldens liever uit op braderieën en dergelijke. Hierdoor is de vangst van vijf gulden-singles bij Sunrise erg beperkt.

339 Just Seventeen-The Raiders (NL, CBS, 1970)
340 This Strange Effect-Dave Berry (UK, Decca, 1965)

Het is in de examentijd als ik op een morgen nogal haastig naar Sneek fiets. Ik ben aan de late kant en kan niet te laat komen voor een examen, dat begrijp ik nog nét. Het is even voor de rondweg van Sneek nabij het tunneltje tussen Tinga en Duinterpen dat ik opeens een single zie liggen in de berm. Het is een blauwe Decca uit de jaren zestig maar ik heb geen tijd om af te stappen. De vluchtige blik leert dat de single aan een einde is gekomen. De gedachte aan de single achtervolgt me de hele dag en 's middags, uit school, ga ik zoeken. En ja... ik heb het niet verbeeld! Het is 'Last Time/ Play With Fire' van The Rolling Stones. Hulde aan de krachtpatsers want ze hebben de duimendikke Nederlandse persing in tweeën gekregen. Een beetje ontsteld gooi ik de twee helften in de struikjes.

In 'Het zilveren goud op 33 toeren' heb ik al verteld over de braderie in de binnenstad van Sneek op 4 mei. Het is een snel bezoek en ik ben uiterst content met de platen die ik heb gevonden. Hieronder de singles die daar vandaan komen.

325 She Is Still A Mystery-The Lovin' Spoonful (US, Kama Sutra, 1967)
326 Tomorrow Tomorrow-The Bee Gees (Duitsland, Polydor, 1969)
327 Blue World-The Moody Blues (NL, Threshold, 1983)

Later in de maand fiets ik op een wisselvallige dinsdag naar Heerenveen, enkel voor een bezoekje aan Sunshine (de hoofdvestiging van Sunrise). Daar vind ik deze drie singles.

336 Another Lonely Night In New York-Robin Gibb (Duitsland, Polydor, 1983)
337 Boys Do Fall In Love-Robin Gibb (Duitsland, Polydor, 1984)
338 Bonanza-Johnny Cash (NL, CBS, 1962)

Tot slot breng ik op een vrijdagmiddag een bezoek aan Leeuwarden. De route van die dag blijkt een behoorlijk historisch perspectief te hebben want de '20 Years Ago Today' van vijfentwintig jaar geleden is nog 'gelinkt' door een andere blogger die vooral op zoek was naar informatie over 'verdwenen' platenzaken en ik beschrijf in dat bericht het lot van 'De Melomaan', ooit een pionier maar tegenwoordig helemaal verdwenen en vergeten.

341 Don't Wanna Live Inside Myself-The Bee Gees (NL, Polydor, 1971)
342 It's The Same Old Song-The Weathermen (NL, Philips, 1971)
343 Ride My See Saw-The Moody Blues (NL, Deram, 1968)
344 Blue Guitar-Justin Hayward & John Lodge (NL, Threshold, 1975)
345 Rainsun Song-Mayflower (NL, Imperial, 1972)
346 Feelin' Stronger Everyday-Chicago (US, Columbia, 1973)
347 Driftwood-The Moody Blues (NL, Decca, 1978)
348 Caroline Goodbye-Colin Blunstone (NL, Epic, 1972)

Daarbij wil ik nog opmerken dat de nummer 346 in mei 1991 even een hit dreigt te worden. Het is de tijd dat Veronica wordt beboet voor de medewerking aan de commerciële zender RTL Veronique en er wordt gedreigd met een uitzendverbod van zeven weken. Het is met name Bart Van Leeuwen die 'Feelin' Stronger Everyday' van Chicago veelvuldig gaat draaien om uiting te geven aan zijn gevoel.

Volgende maand bestaat de verzameling 27 jaar, maar wij gaan weer gewoon een kwart eeuw terug in de tijd. Dan heb ik maar liefst vijftig singles voor jullie in de aanbieding en vijf enkele elpees en een dubbelaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten