dinsdag 2 oktober 2012

Tune Of The Week: Margie Joseph


Allereerst een stukje actualiteit: Vanavond is bekend geworden dat R.B. Greaves is overleden> Hij scoorde in 1969 een fijne Top 20-hit met 'Take A Letter Maria'. Wat ik niet wist, was dat Greaves een volle neef van Sam Cooke was. R.B. Greaves is 67 jaar geworden. Het is niet zo'n grote stap naar het onderwerp van vandaag. Ik wilde een paar weken geleden een podcast samenstellen uit de Tune Of The Week's vanaf januari en kwam bij het opstellen van het lijstje erachter dat, zeker in het begin, nogal eens een plaat buiten de boot is gevallen, die het toch zeer zou verdienen om Tune Of The Week te zijn. Eveneens met het oog op de Nederlandse week (over twee weken), heb ik besloten om in oktober een aantal klassiekers te selecteren als Tune Of The Week. Plaatjes die al geruime tijd in mijn collectie zitten. Ik begin deze week met een plaatje dat sinds augustus 2008 bij me woont: 'Let's Stay Together' van Margie Joseph (1973).

Ik heb, volgens mij in het kader van Raddraaien, al eens het verhaal verteld van 'What's Good About Goodbye My Love' van The Flirtations. Hoe Sideburner naar Rotterdam naar een garagerock-festival ging en daar de liefde voor de garagerock verloor. Hoe hij de zaterdag erna The Flirtations vond in een boetiekje. Stop! Dát boetiekje, Very Cherry, dat speelt een hoofdrol in deze aflevering van de Tune Of The Week. In de zomer van 2008 heb ik genoten van een mooie fietsvakantie. Vanuit huis naar Stavoren, boot naar Enkhuizen. Vervolgens door de Schermer, onder Alkmaar door naar Castricum. Daar heb ik de Noordzee-route opgepakt en gevolgd tot Breskens. Vanuit daar ben ik via Sluis naar Brugge en Gent gegaan om te eindigen op de camping in Waasmunster. Terug op de fiets naar Bergen Op Zoom en toen weer op de trein. In Brielle was ik echter de bordjes kwijt geraakt en was naarstig op zoek naar een camping. Zo kwam ik in Hellevoetsluis terecht, waar ik twee nachten ben gebleven. De avonden heb ik gevierd in Het Tolhuis, toen net begonnen als 'alternatief' café. De tweede avond was al afgesproken dat ik in september zou terugkeren met platen!

De eerste avond was geen succes. Ik mocht plaatjes tussen de sets draaien van een lokale rockabilly-band. Helaas speelden die over dezelfde eindversterker als mij en dat ding was na het optreden van de band compleet overstuur. Iedere keer als ik de naald in de plaat liet zakken, knalde die uit. Van de cafébaas mocht ik zaterdagavond, ter vervanging, plaatjes draaien. Dat werd uiterst professioneel door heer Soul-X aangepakt. 's Middags Rotterdam in en op zoek naar Very Cherry. Inderdaad, de boetiek bestond nog steeds en ze had ook nog steeds platen van haar neef, maar was er niet zo over te spreken. Hij had al in twee jaar de bakken niet meer aangevuld, hij had enkel wat rode kruizen aangebracht op hoesjes en labels. Deze mochten voor een euro verkocht worden. Ik had er totaal vijftig en kon de prijs op zestig euro houden. Daarna volgde een zuipavontuur en was al behoorlijk blauw toen ik weer in Hellevoetsluis arriveerde. Na een goede maaltijd ging ik achter de draaitafels. Toen ik weer eens een 'inkak-moment' had, besloot ik te graaien in mijn nieuwe aanwinsten. Echt druk was het toch al niet, dus het kon wel even. Warempel, ik krijg zomaar een stoot energie van al die rare uptempo soul-platen! Even later moet ik disco draaien en voel mezelf weer inzakken. Ik zet snel weer wat Northern Soul op en opnieuw voel ik me als herboren. Toen heb ik min of meer besloten me verder in de Northern Soul te werpen, al zou het nog drie jaar duren eer ik begreep wat dat in hield.

Margie Joseph is niet bepaald een grote Northern Soul-naam, integendeel. Het is een dame uit de 'sophisticated' soul-hoek van de vroege jaren zeventig. 'Let's Stay Together' is een smaakvolle bewerking van de klassieker van Al Green. Waar meneer Green me nog wel eens te 'zoet' wil klinken, daar houdt Margie het 'soulvol'. 'Why Does A Man Have To Lie' is behalve een prangende levensvraag ook de titel van de debuutsingle van Margie. Deze neemt ze in 1968 op voor het roemruchte Okeh-label en is alleen daarom al populair bij verzamelaars. Haar eerste album verschijnt in 1971, 'Margie Joseph Makes A New Impression'. Margie wordt dat jaar volwassen en is haar zangcarriére begonnen in het lokale kerkkoor. Ze heeft het meeste succes met covers van popnummers. Hoewel 'Let's Stay Together' niet de reguliere Billboard haalt, doet haar versie van Paul McCartney's 'My Love' dat wél. Het komt tot een 69e plek in 1974 en is haar grootste hit. We mogen dus terecht spreken van een ondergewaardeerde zangeres. In de rhythm & blues-lijsten doet ze het beter en staat bijna in de top tien met 'What's Come Over Me', een duet met de groep Blue Magic. Margie Joseph heeft veel samen gewerkt met Arif Mardin, die ook betrokken was bij Aretha Franklin. De loopbaan van Joseph eindigt echter in 1985, hoewel ze in 2006 een gospel-cd heeft opgenomen: 'Latter Rain'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten