zaterdag 4 augustus 2012

stormachtige avond!


Nee, het blijft vanavond bij één bericht en geen Raddraaier. Ten eerste de podcast. Ook door de omstandigheden waar ik dit bericht aan wil wijden, maar ook omdat ik er tegenop hik, ben ik vanavond niet meer verder gegaan met de podcast. Ik doe morgen nog één poging en die móet lukken! Ik dacht dat ik de presentatie wel even in het Engels uit de losse pols kon doen. Zelfoverschatting, heet dat! Toen ben ik begonnen met een tekst te schrijven. Probleem is echter dat als ik dat ga voorlezen, dat mijn stem nogal een monotone brom wordt, dus nóg een poging gedaan. Maar nee, ik ben niet tevreden te krijgen. Morgen dus de laatste poging en dan ook twee berichten zodat we weer 'up-to-date' zijn. Overigens was ik het gisteren écht glad vergeten...

Het is rond half negen als ik nog even op Facebook kijk en een bericht zie staan van een vriendin: 'WOODSTOCK!!!! ZOEK DEKKING!!!!'. Ik denk nog dat het een jolige variant is op 'Woodstock, here we come!', maar nee... In Nijeveen is het plotseling erg grijs geworden, het weerlicht onophoudelijk en opeens een windvlaag die de deuren bij mij boven doet klapperen. Het is pas rond half tien als ik opnieuw op Facebook kijk en dan...? De berichten die ik lees, komen allemaal even onwerkelijk over. De grote tent op het Dicky Woodstock Popfestival is ingestort. Direct komt de herinnering aan Pukkelpop, bijna een jaar geleden, naar boven. In die grote tent passen zomaar drieduizend mensen en die waren er vanavond ook geweest als Rowwen Héze het driedaagse festival zou afsluiten! Gelukkig... is de windvlaag om half negen en zijn er 'slechts' 150 mensen in de tent en 300 op het terrein. De hulpdiensten staan paraat, standaard bij een festival van dat kaliber en dus komt de hulp razendsnel op gang. Volgens de laatste berichten zijn er vijftien lichtgewonden!

Het komt allemaal even ontzettend dichtbij. Woodstock is een happening in Steenwijk en omgeving en ik ken heel wat mensen die er op zo'n zaterdagavond naar toe gaan. Zélf ben ik van 1994 tot en met 2003 er ieder jaar geweest met een passe-partout. In 2005, 2006 en 2007 slechts één avond per keer. Ik heb Woodstock zien groeien van 'het dorpsfeest van de Baarse Vrijstaat' tot aan het festival waar Mojo al jaren op aast. Het tweede plattelandsfeest na de Zwarte Cross... Ik heb méér aan Woodstock te danken. In 1994 arriveer ik op de Solex en krijg spontaan de naam Gerrit Solex toegewezen. Dat schrijven we inmiddels even anders...

Als je dan zo'n bericht krijgt, staat je hoofd even niet naar een podcast en/of een raddraaier, dus doe ik het zo maar even. De bijgevoegde foto is gemaakt door mijn Facebook-vriend Roland Bijkerk, die net op het terrein was toen het gebeurde, maar ongedeerd bleef. Zullen we het morgen maar weer eens proberen? Met een Schijf van 5 over 'namedropping'?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten