donderdag 30 augustus 2012

Den 8 Van Steenwijk

,,Wil je morgenavond nog naar de Nacht, ditmaal zonder speciaalbiertjes *smile*", las een sms-je van W. gisteravond. ,,Neen", luidde het antwoord en ze begon er ook niet weer over. De Nacht Van Steenwijk is in volle gang op dit ogenblik, maar ik heb er geen last van. Twee jaar geleden was het erg grimmig en ook vorig jaar liet ik het festijn aan me voorbij gaan. Ik heb het niet zomaar een beetje met 'het stappen' gehad, dus dan zie je me al helemaal niet met De Nacht Van Steenwijk op de Markt. Artistiek was het ook om te brullen, die aanstellerige Paul uit The Voice Of Holland mag het stokstijve Steenwijker publiek ophitsen. Midweekfeesten was ook al één lettergreep, drie letters, klinkt als... Hoewel ik vernomen heb dat Massada vrijwel onaangekondigd met de Pasar Malam heeft gespeeld... Tja, Andy Tielman kon van het lijstje af! Vanmiddag toch nog een beetje voorpret van de Nacht meegemaakt. Ik ben even in Het Pandje langs geweest, even geregeld dat ik volgende week zondag de 'decks' mag bedienen en dus het publiek mag verwennen met een stevige bak Northern Soul. Iedereen is welkom! Ik begin om 15 uur en eindig tussen elf en twaalf...

Een beetje op tournee, net als vier jaar geleden. Toen stond ik met de Nacht Van Steenwijk in Het Pandje te draaien. Helaas was kort daarvoor het rookverbod ingegaan en zat alle klandizie op het terras van het goed geïsoleerde café, terwijl ik peentjes stond te zweten tussen het vinyl. De volgende twee dagen stond ik in Hellevoetsluis te draaien en ontdekte op de zaterdagavond de heilzame werking van Northern Soul. Het is nooit meer over gegaan! Nu treed ik volgende week vrijdagavond eerst op tijdens de opening van Kopje Cultuur in Steenwijk. De opening is dit jaar in De Buze en ik draai tussen de sets van een zeer jong punkrockbandje (gemiddelde leeftijd: 13) en een Captain Beefheart-tribute. Ik mag er mijn concept 'Do The 45' ten doop houden. Ook alweer de fijne soul-stampers!

Terug naar vanmiddag, de middag vóór de Nacht Van Steenwijk. In Het Pandje werden al voorbereidingen getroffen. Het thema was 'glitter and glamour' en dus werd alles versierd met zilverpapier. Even leek het op te zijn en, ja hoor, daar was de opmerking: ,,Hoe kan dat nou? Een Steenwijker zonder zilverpapier?". Hij werd niet gesnapt... Zilverpapier kun je namelijk gemakkelijk associëren met drugs en dat is al jaren het exportproduct van Steenwijk. De bardame, die me een paar weken geleden nog in verlegenheid bracht, vroeg ons hoe ze eruit zag. ,,Oogverblindend", riep ik uit. ,,Schitterend". Ze begon te blozen. Maar ik had het over de afschuwelijk glitterende trui die ze aan had. Nee, ik hoorde er vanmiddag niet thuis...

Helemaal leuk werd het toen er een meisje binnen kwam. Ik heb haar samen met een andere stamgast wijs gemaakt dat Gary Glitter vanavond zou optreden. Nee. Daar had ze nog nóóit van gehoord. De mp3-jukebox bood ons twee liedjes en zo beukte even later 'Rock And Roll' door de zaak (ze vond het maar niks) en toen 'It Takes All Night Long' (vond ze wel aardig?). Hoe dan ook: Ze zou vanavond speciaal naar de Markt komen om deze grootheid te ontmoeten!

In Steenwijk is het nu feest, morgen gaat dat hier gebeuren. Niet volgende week, zoals ik dikwijls schreef, maar morgen gaat het 900e bericht Soul-xotica op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten