zaterdag 5 september 2020

Even een boompje opzetten


Op de zondag van Pinksteren ga ik in de weer met de zaag en 'vermoord' de plataan zoals ik dan schrijf. Ik weet dat de boom de eigenschap heeft dat het goed tegen dergelijk 'geweld' kan en dat heeft het de afgelopen maanden getoond. Mijn buurvrouw schiet me een paar dagen later aan. 'Je was al bezig en dus was het te laat voor me om je te waarschuwen, maar het is de verkeerde tijd om te snoeien'. Ze heeft wel gelijk: Eigenlijk hoort dit werk in maart te gebeuren. Het wordt een tijdje uitgesteld en ik moet steeds een zaag kopen. Als ik die in huis heb, kan ik eigenlijk niet langer wachten. De boom is alweer flink aan het groeien en gaat richting mijn dakraam. Dat wil ik stoppen en pak het groene gevaarte aan. De eerste weken is het een triest gezicht. Maar dan... een paar weken met regen en zo nu en dan zonneschijn. Binnen twee maanden heeft de boom zich hersteld. En hoe! Hij is nog nooit zo mooi geweest als dit jaar. De dikke laag bladeren maakt het tot een groene parasol waar het in voorgaande jaren op dat gebied een gatenkaas is. Volgend jaar ga ik in maart wél snoeien, als dan tenminste geen vorstperiode meer wordt verwacht, en hopelijk wordt-ie dan weer even mooi als dit jaar. Zie voor de foto en berichtje ('Groen en gele vingers') bij mei van dit jaar...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten