maandag 7 september 2020

Eretitel: 'For Your Love'


Ik lig eigenlijk nog steeds een bericht achterop schema maar heb voorlopig nog even geen inspiratie voor iets anders dan de 'Eretitel'. De volgende aflevering van de 'Blauwe Bak Veteranen' is woensdag omdat ik deze week niet 'Het zilveren goud' heb. Ik wil straks alvast bezig met het voorbereiden van 'Tuesday Night Music Club' en dus kan het zijn dat ik dit ene bericht ga 'sparen' voor een later moment. Precies een week en een jaar geleden ontvangen wij, het managementsteam van Wolfman Radio, het nieuws dat de radiobaas en zijn vrouw gaan stoppen met de radio. We moeten het eerst nog een maand geheim houden. Intussen hebben wij al een groep gevormd dat het station zal overnemen. Het is de vrouw van de radiobaas die me in 2018 inspireert tot deze aflevering van de 'Eretitel'. Ze draait Freddie Scott in haar show en het is niet lastig om de andere twee te vinden. Vandaag driemaal 'For Your Love'.

3. Stevie Wonder (1995)
De overige twee titels in deze 'Eretitel' leveren honderden cover-versies op, maar ik weet niet meer of het heel erg zwaar is om een derde unieke 'For Your Love' te vinden. Toch kom ik voor 'Listen Carefully' in 2018 op de proppen met dit ding van Stevie Wonder. De man die zulke geweldige albums in de jaren zeventig heeft gemaakt, is in het volgende decennium opeens het spoor bijster en trakteert ons op 'I Just Called To Say I Love You'. Eigenlijk sta ik precies zo tegenover 'For Your Love'. Het is beslist geen slecht nummer, maar muzikaal is het zó sober dat het gaat irriteren. Stevie is definitef zijn wilde haren kwijt geraakt.

2. Freddie Scott (1967)
Het is een grote verrassing om dit te horen in de 'Love Songs'-show van EmZ. Ik ken wel het nummer maar niet deze adembenemende versie van Freddie Scott. Ik heb 'For Your Love' in de uitvoering van Sam & Bill, een duo dat rechtstreeks onder contract staat bij Johnny Nash. Ik zie nu dat het nummer echter is geschreven door Ed Townsend. Ed Townsend, Johnny Nash, Freddie Scott... allemaal grote namen voor mij als het komt tot de Blauwe Bak. Waarom staat dit niet bovenaan in de top drie van deze 'Eretitel'? Dat antwoord is niet lastig voor mij om te verklaren.

1. Graham Gouldman (1968)
Graham werkt weliswaar met een aantal groepen in de jaren zestig, maar toch is hij in eerste instantie vooral een componist. Hij vindt werk bij Mickie Most en voorziet onder andere The Yardbirds van een aantal klassieke songs. Het is niet bekend wiens idee het is om er de speeltuin van te maken zoals het klinkt op de plaat van The Yardbirds, maar het is zeer zeker wel de meest definitieve versie. In 1968 krijgt Graham een contract aangeboden bij RCA en mag hij een album opnemen: 'The Graham Gouldman Thing'. Hij doet daarop een aantal van zijn 'hits' waaronder 'For Your Love', 'Pamela Pamela' en 'No Milk Today', maar het zijn geen reproducties van de uitvoeringen van The Yardbirds, Wayne Fontana en Herman's Hermits. Graham doet zijn eigen 'thing' met de nummers en dat levert een andere, maar o zo groovy, 'For Your Love' op dan dat we zijn gewend. Het is een album om van te smullen, maar het zet commercieel geen zoden aan de dijk. In 1970 voegt hij zich bij Eric Stewart, Kevin Godley en Lol Creme en de rest is geschiedenis. Graham's aparte cover van een nummer dat hij zelf heeft geschreven mag vandaag op nummer 1. Als The Yardbirds eveneens van de partij was geweest?

Ik weet nog niet precies wanneer ik de volgende 'Eretitel' ga publiceren, maar het kan elk moment zover zijn. Als jullie willen, kunnen jullie nu al beginnen met aftellen. Een, twee, drie. Dat ga ik in de volgende aflevering maar liefst driemaal doen, maar dan in cijfers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten