woensdag 27 mei 2020

Singles round-up: mei 1


Het is puur junkie-gedrag. Hoezo een verslaving? Als ik merk dat ik een tijd lang geen platen meer heb gekocht, dan moet het gewoon gebeuren! Het zijn altijd gevaarlijke momenten. Het is anders dan een bestelling plaatsen op Discogs of afrekenen bij Mark. Het is de spanning van het staan voor een bak met platen, niet wetende welke titel drie platen verderop staat. Je kan elk moment met een plaat in de handen staan die je al jaren hebt gezocht. Vaker is het nog dat het alleen maar Johannes De Heer en Mouth & Macneal is. Het wordt gevaarlijk als de platen een 'beetje interessant' worden. Ik ben al een aantal malen bij de kringloopwinkel in Ruinerwold geweest en heb eveneens opgemerkt dat deze is verhuisd naar een nóg groter pand. Daar ben ik nog altijd niet geweest. Natuurlijk heeft de corona ervoor gezorgd dat de winkel een paar weken op slot heeft gezeten maar sinds een week is die weer open. We hebben het er vanmiddag nog over gehad op de zaak als ik aanbied om een brief te bezorgen op Haakswold. Je bent dan feitelijk al onderweg naar Ruinerwold en omdat ik mooi op tijd ben, besluit ik binnen te wippen bij de kringloop. Veel Duits spul maar ook redelijk wat jaren tachtig. Voor vijftig cent wordt het dan gevaarlijk en, jawel, ik verlaat het pand met 26 singles. Vanavond de eerste negen hieruit.

* Asia- Heat Of The Moment (NL, Geffen, 1982)
Ik heb tijdens een vakantie in Denemarken ooit de eerste elpee van Asia gekocht. 'New old stock' voor een afbraakprijsje. Toch heeft de langspeler me buiten 'Heat Of The Moment' om nooit echt kunnen bekoren. Elpees doen niet mee in de verzameling en cassettes evenmin. Ik ken 'Heat Of The Moment' namelijk van 'Rock Aid Armenia', de compilatie-cd van 'heavy' rock-artiesten ten behoeve van de slachtoffers van de aardbeving in Armenië van 1990. Het blijft uiteraard een knaller van een nummer. Net even nagekeken en, nee, ik had deze nog niet!

* Bellamy Brothers- Let Your Love Flow (Duitsland, Warner Bros., 1976)
En hier gaat het dus vrijwel meteen mis. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik dit een erg leuke single vind maar bij dergelijke grote hits zoek ik graag even verder totdat ik een puntgaaf exemplaar met fotohoes heb. Ik neem echter een aantal platen zonder hoes mee omdat ze zo goedkoop zijn. Ja ja, vijftig cent was vroeger een gulden. De plaat zelf is eigenlijk nog best gaaf te noemen. En nee, deze heb ik ook nog steeds niet. Het kan verkeren na ruim dertig jaar verzamelen en bijna vijftienduizend singles op zolder. Deze komen we zondag vast tegen in de 'Eindstreep'?

* Barry Biggs- Love Come Down (Duitsland, Ariola/Dance, 1983)
Goh, ik moet er nog wel aan wennen dat ik niet meer html-codes hoef te gebruiken. Mocht het toch eens voorkomen dat er een <br /> opduikt in een bericht, dan is me dat even ontschoten. En we knallen vrolijk verder met de singles. Nu dit fijne nummer van Barry Biggs, een man die sowieso weinig verkeerd kan doen bij mij. Een andere grote kanshebber voor zondag!

* Bucks Fizz- Piece Of The Action (NL, RCA, 1981)
* Bucks Fizz- If You Can't Stand The Heat (NL, RCA, 1982)
Een deel van het oorspronkelijke Bucks Fizz is nog altijd actief en heeft een paar jaar geleden een album gemaakt als The Fizz. Daardoor word ik blij verrast als ik een show aan het voorbereiden ben. Het zou eenvoudig zijn om het kwartet weg te zetten als Eurovisie-deelnemers en de rest van hun werk niet serieus te nemen. Het helpt al een beetje omdat ik een sterke band heb met 'When We Were Young'. Hoewel het allemaal poepje commercieel is, zitten de nummers toch bijzonder verfijnd in elkaar. Als ik dan een tweetal oudjes tegenkom voor vijftig cent dan heb ik het oprecht zwaar. Ik moet bekennen dat ik beide platen ben 'vergeten'. In het geval van 'Action' is dat niet vreemd, 'Heat' begint me wel ergens te dagen. Hoewel ik niet meer dan vijftig cent ervoor wil geven, ga ik Bucks Fizz misschien nog wel verder 'ontdekken'.

* Captain Sensible- Wot! (NL, A&M, 1982)
Ik heb de kapitein in 2000 nog in levende lijve aanschouwd in Het Bolwerk, schiet me nu opeens te binnen. The Damned doet Sneek aan voor een tournee en het valt samen met het vijfentwintigjarig jubileum van de popzaal. Toch is het op deze single vooral het werk van producent Tony Mansfield. Deze heeft voordien furore gemaakt met New Musik ('This World Of Water') en heeft ook in de Nick Straker Band gespeeld. Hij krijgt het voor elkaar om de 'comedypunker' te laten klinken als Grandmaster Flash en het resultaat mag er zijn. Erg blij met deze aanvulling op de jaren tachtig-bak.

* Tony Christie- Don't Go Down To Reno (Duitsland, MCA, 1972)
En daar wordt het even interessant? Tja, de titel doet mij eerder denken aan een variant op 'Is This The Way To Amarillo?' maar van Tony Christie is bekend dat hij in de jaren zestig een paar singles heeft gemaakt voor MGM welke hoog staan aangeschreven in de Northern Soul. Nee, het is geen 'Amarillo' en ook geen Northern Soul of andersoortig interessant. Best wel een gezellig nummer voor op een zondagavond. 'Sunday Morning' op de keerzijde is een ballade waar de honden geen brood van lusten.

* Clime Fisher- Rise To The Occasion (EEG, EMI, 1987)
Ik twijfel... Heb ik deze al niet? Toch is dit exemplaar in zo'n goede staat dat ik het mee neem. En nu weet ik het opeens: Ik heb dit op 12"-single en dus ben ik blij dat ik overstag ben gegaan voor de single. Volgens mij staat het origineel ook op de 12", dit is de 'hiphop mix' en dat heb ik nooit een geslaagde combinatie gevonden. Beetje jammer dus want ik had gehoopt dat ik nu wellicht met andere oren zou luisteren.

* Five Star- System Addict (Duitsland, Tent, 1985)
Een paar weken geleden heb ik de bestverkochte albums uit de zomer van 1987 gedraaid op de radio. In Engeland wel te verstaan, dus geen Manke Nelis in de lijst! Five Star staat ook in de top veertig en dan raak ik in gesprek met chatroom-resident Jason. Hij rekent uit hoeveel platen hij heeft van Five Star. Dat is een redelijke collectie. En ik? Slechts eentje! 'All Fall Down' en niet in de beste staat. Nu ik 'System Addict' zie liggen voor vijftig cent besluit ik daar verandering in te brengen. Het is best feestelijke muziek in mijn beleving maar is ook jaren tachtig als een zenuwslopende kubus of vrouwen met vitrage in het haar.. Ik sta open voor uitbreiding van de verzameling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten