maandag 11 mei 2020

Een kort leven met Kraftwerk



Een radio-collega maakt de vergelijking met de eerste weken van 2016 en zelf heb ik deze link ook al gelegd. Gewoon een periode waarin dag na dag een muzikant lijkt te overlijden. Hetgeen me toch even bij het bericht van gisteren brengt. Hoewel John Manship een autoriteit is op het gebied van Northern Soul en een reputatie heeft hoog te houden, is hij vooralsnog de enige die Yvonne Baker heeft bevestigd. Google levert wel een paar Yvonne Bakers op, maar dan opnieuw is het wel een vrij gangbare naam. Er wordt bijvoorbeeld melding gemaakt van een Yvonne die 67 is geworden, maar dat kan niet 'onze' Yvonne Baker zijn. Nogmaals: Het nieuws van Little Richard kan Baker eenvoudig doen ondersneeuwen en buiten de Northern Soul om zijn er weinig meer die haar herinneren. Het kan dus zomaar dat het niet de 'mainstream'-media zal bereiken. Maar... wat ga ik doen met sterfgevallen tot nu toe? Een 'Dodenrit'? Nee, ik denk dat ik een paar kortere afleveringen doe van 'Een leven met'. De geschiedenis van de artiesten zijn ruim uitgemeten in de pers, eens kijken hoeveel invloed ze op mijn leven hebben gehad. Ik trap af met Florian Schneider die al op 21 april het leven heeft gelaten maar waarvan het pas afgelopen week bekend is geworden.

In huize Louwsma staat de radio altijd aan, met uitzondering van zondag. Moeder heeft niet zoveel met populaire muziek maar ook zij lijkt het wel 'gezellig' te vinden dat de radio speelt. Bij het ontbijt gaat de radio al aan en deze blijft spelen terwijl iedereen naar school of aan het werk is. We komen dus thuis en dan speelt de radio vaak nog steeds. Soms staat die op Omrop Fryslân omdat ze het weerbericht heeft geluisterd. Een paar weken geleden heb ik in de 'Eretitel' geschreven over 'We Don't Talk Anymore' van Cliff Richard en hoe dit de herinnering naar boven haalt van een crèmekleurige Alfa Giulia Sprint. Duidelijk een herinnering met een spelende radio op de achtergrond. Als ik 'The Model' van Kraftwerk hoor, is het opeens een woensdagmiddag. Ik denk dat ik dit weet omdat ik dan pas met school ben begonnen. Het is ten tijde van de tweede uitgave van het nummer in 1981. Ik verbaas me over het 'rare geluid'. Ik ken dan namelijk nog niet het geluid van een synthesizer en er is 'iets' dat niet klopt aan het nummer, als je de muziek van Electric Light Orchestra bent gewend. Het instrument is onmogelijk te herleiden naar een bestaand geluid. Gedurende twaalf jaar blijft dat de enige associatie met Kraftwerk hoewel ik 'Autobahn' ook ergens leer kennen. Waarschijnlijk de cover-versie van 'Synthesizer Greatest'. Het is de partij elpees die ik eind 1993 van iemand krijg dat me laat kennis maken met de muziek van Kraftwerk. Met name het album 'Radio Activity' draai ik helemaal stuk en een tweede exemplaar gaat dezelfde kant op. 'Computerwelt' gaat moeilijker voor mij.

Als ik pas een paar weken in Mossley woon, koop ik op een zaterdagmiddag singles in Ashton-under-Lyne, twee stations verderop. Ook al ga ik die middag op de fiets en breekt de gazpacho van de lunch na twee uren ernstig op. In de vracht singles zit ook 'The Model' dat in Engeland in 1981 op nummer 1 heeft gestaan. Er is een tijd dat ik bijna dagelijks luister naar het nummer, van single of van een mixtape die ik heb gemaakt voor de winkel. Het zal omstreeks 2001 zijn als ik tegen 'Autobahn' aan loop bij 'De Gouden Kikker' in Steenwijk. De elpee wel te verstaan en een latere budget-uitgave. Ik kan het geld dan niet echt missen maar koop het album desondanks.

Het is voor mij vooral de fascinatie voor de Moog en andere analoge synthesizers. Natuurlijk heb je 'Autobahn' na twee keer voluit draaien ook wel weer gehoord en ik keer in eerste instantie terug naar 'Radioactivity'. En verder zal ik eigenlijk ook nimmer komen met Kraftwerk. Het is geen muziek voor mij om voor de gezelligheid op te zetten en ook tijdens een activiteit leidt het me teveel af. Ik moet er echt voor gaan zitten en helaas heb ik daar steeds minder tijd voor. Toch moet ik Kraftwerk de erkenning geven dat het de synthesizer uit het laboratorium heeft gehaald en in de popmuziek gebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten