dinsdag 12 mei 2020

Een kort leven met Little Richard



Zal ik dit bericht eens met een glimlach beginnen? Ja, laten we het gaan proberen: Als kind denk ik dat Little Richard de bijnaam is van Cliff Richard. Dus dat beide dezelfde zijn... De enige associatie met Little Richard die ik dan heb, midden jaren tachtig, is een nagespeelde versie van 'Tutti Frutti' op een cassettebandje met jaren vijftig- en zestig-hits gespeeld door anoniem gebleven muzikanten en zangers. Om daarna meteen ook weer bikkelhard te zijn voor de rock'n'roll-generatie: Het is voor mij één pot nat! Hoewel ik best begrijp dat de latere popmuziek niet hetzelfde zou zijn zonder de invloed van de oude meesters in de jaren vijftig, begint mijn interesse voor muziek pas rond de midden jaren zestig. De tijd waarin The Beatles langzamerhand 'volwassen' wordt en popmuziek van 'tienermuziek' verandert in een 'serieus' genre. Little Richard, met alle respect, is dan al een karikatuur van zichzelf geworden. Hij zal nog wel een aantal mooie platen opnemen, maar hij zal vooral geassocieerd blijven met 'Tutti Frutti', 'Long Tall Sally' en andere opgefokte jaren vijftig-hits.

Als ik rond 2011 meer geïnteresseerd raak in de Engelse Northern Soul kom ik al snel enkele bekende namen tegen die ik hier niet zou verwachten. Little Richard is daar eentje van. Ik weet dat hij in de midden jaren zestig een comeback heeft gemaakt en moet nog ergens de 'live'-plaat op Epic hebben liggen. De platen verschijnen in Nederland op Epic, maar in werkelijkheid staat Little Richard dan onder contract bij het legendarische blues- en soul-label Okeh. Twee platen uit 1967, 'A Little Bit Of Somethin' en 'I Don't Want To Discuss It', zijn grote hits in de Northern Soul. De eerste krijg ik in 2012 van Peter van singlehoesjes.nl nadat hij de plaat dubbel heeft gevonden. Op dit moment gaan mijn voelsprieten uit naar de Nederlandse 'I Don't Want To Discuss It' vanwege de b-kant: 'Hurry Down Sundown'. Dat 'past' helemaal in de 'big city'-soul binnen de Blauwe Bak. 'Freedom Blues' staat in 2011 hoog op mijn verlanglijst maar als ik de single een jaar geleden tegen kom, is er geen sprake van dat het in de Blauwe Bak mag staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten