vrijdag 5 januari 2018

Hier en nu: Lenka



Naast dat ik vandaag met een nieuwe rubriek begin op Soul-xotica, wil ik ook graag wereldkundig maken dat ik patent heb aangevraagd op een produkt dat ik de afgelopen maanden heb ontwikkeld. Het is een soort van wiel, maar dan anders. Ik vind het persoonlijk altijd erg flauw dat een fiets van de helling glijdt dankzij die stomme ronde wielen en daar heb ik iets op gevonden: Driehoekige wielen. De snelheid waarmee het van vlak naar vlak springt is nog aardig hoog en bovendien controleert het vervolgens een paar seconden of je nog stabiel staat. Omvallen met de fiets gaat dus ook nooit meer gebeuren? Het is me aan alle kanten afgeraden en tóch moest ik het doen voor mijn gevoel. Waarom zul je het wiel opnieuw uitvinden? Een wiel is per definitie rond. Het materiaal of de kleur speelt geen rol, zelfs formaat niet, een wiel hóórt rond te zijn. Ik wil mijn nieuwe wiel uitproberen op een ligfiets maar de fabrikant is niet bijster enthousiast en ik reken dan ook niet op een miljoenenverkoop. Het wiel hóeft niet opnieuw te worden uitgevonden! Zolang het maar comfortabel blijft rollen. Dat brengt me meteen bij het onderwerp van de eerste aflevering van 'Hier en nu': De Australische zangeres Lenka en haar album 'Attune'.

Waar en wanneer? Oh wacht, dat is 'Raddraaien'. Toch hoef ik niet ver te graven. Het is in de vroege uren van 2 januari van dit jaar. Hopelijk kijken jullie niet naar de bestandsnamen van de foto's want deze van Lenka draagt '05012017' in de titel. Kan gebeuren? 'Attune' is dus ontzettend '2018' voor mij en gaat mee als één van de eerste favoriete albums van het jaar. Hoe ik op de individuele nummers kom van een album? Niet door eerst naar het volledige album te luisteren, daar is vaak geen tijd voor. De eerste titel die me in het oog springt, is vaak een goede raadgever. Ik zie dat het album vorige maand is toegevoegd aan de 'database' en laat me verrassen door een geluidsclip van zestig seconden. Écht waar! Na veertig seconden van één liedje heb ik al het volledige album gekocht! En dat is iets dat niet vaak gebeurt! Ik heb 'Crystal Ball', dat 'eerste' liedje, uitgekozen ls persoonlijke 'hit' welke ik heel vaak ga draaien de komende tijd in mijn shows. Maar ook gewoon thuis heeft het album al de nodige digitale rondjes gedraaid. Het is nog steeds niet als single verschenen. Mocht dat ooit het geval zijn dan draag ik met alle liefde een steentje bij.

De jongedame heet Lenka Kripac. Op 19 maart staan maar liefst veertig kaarsjes op de taart, maar die hoeft ze niet alleen uit te blazen. Ze is getrouwd en haar zoontje, Quinn, wordt in dezelfde maand zes jaar. Ze is niet bepaald een debutante: 'Attune' is haar vijfde album en daarnaast heeft ze een flinke geschiedenis als actrice. Lenka wordt dus in 1978 geboren als dochter van een Tjechische jazztrompettist en een Australische onderwijzeres. Tot haar zevende woont ze met haar gezin in de kustplaats Bega en verhuist dan naar Sydney. Hier geniet ze haar schoolopleiding en zet ze haar eerste schreden als muzikante en actrice. Het is in eerste instantie de laatste discipline die de meeste aandacht krijgt. Als tiener studeert ze toneelspel in dezelfde klas als Cate Blanchett. In de jaren negentig zien we Lenka voor het eerst op televisie in de dramaserie 'GP'. Ik ben zelf nauwelijks bekend met het fenomeen van Australische televisie maar ze speelt eveneens een gastrol in de serie 'Home And Away'. Als ik me niet vergis is dat zo'n zouteloze soap die rond de eeuwwisseling overdag wordt uitgezonden? De titel brengt me op ene of andere manier direct terug naar de woonkamer in Tuk waar de hoofdbewoner overdag pijpjes Bavaria Malt leegt voor een flitsend televisiescherm. In tegenstelling tot de eerder genoemde Blanchett zal Lenka vooral actief blijven in het circuit van de televisie-films.

Laten we het weer eens over muziek hebben... In 2001 wordt in Sydney de experimentele rockband Decoder Ring opgericht. Tom Schultzinger is de belangrijke man in de eerste bezettingen van Decoder Ring en hij verlaat de groep na de opnames van het album 'Somersault' in 2004. Zijn plek wordt ingenomen door een aantal muzikanten waaronder 'onze' Lenka. Ze leent haar stem en toetsenspel aan een album en de soundtrack van de film 'Jewboy'. In 2007 wordt Australië té klein voor Lenka en ze verhuist naar Californië. Daarmee verlaat ze ook Decoder Ring dat tot op de dag van vandaag actief is gebleven. Hoewel ze het acteerwerk altijd onder haar volledige naam heeft gedaan, gebruikt ze als zangeres haar voornaam. Op 23 september 2008 verschijnt bij Epic haar solo-debuut 'Lenka' en dat is meteen een grote hit! Met name het nummer 'The Show' valt op en wordt een flinke hit. Engeland, Vlaanderen, Duitsland en Zwitserland omarmen de single, alleen is het vervolgens lastiger met de opvolgers. Het album 'Two' verschijnt in 2011 bij Epic en levert haar zelfs bescheiden succes in ons land. De single 'Everything At Once' piekt op 27 in de Mega Top 100 terwijl het in de Top 40 niet verder komt dan vijf weken Tipparade. Ik heb dit nummer even moeten opzoeken, maar nee... helemaal gemist in die tijd. Dat is op zichzelf ook niet verwonderlijk want het is het uiterste begin dat ik bij Wolfman zit en dan luister ik nauwelijks meer naar Nederlandse radio. In Engeland piekt het bescheiden op een 69e plek. Maar... het bewijs dat het tóch kan?

'Attune' is het derde album dat is verschenen op het Skipalong-label en dat brengt me bij de inleiding van dit bericht. Waarom beginnen over een driehoekig wiel? Welnu, het wiel hóeft niet opnieuw te worden uitgevonden. Het is perfect in de vorm zoals het nu is. De enige voorwaarde is dat het volledig rond moet zijn, betrouwbaar en je comfortabel van de ene naar de andere plek kan brengen. Er zit heus wel vernieuwing in de popmuziek, alleen moet je daarvoor héél ver de underground en avant garde in duiken. Het is net als met dat driehoekige wiel. Als het door de vaklieden wordt beschouwd als dé opvolger van het traditionele wiel, dan komt het toch vanzelf via de 'mainstream' beschikbaar. Toch is dat allemaal niet van toepassing bij 'Attune' van Lenka. Het is het wiel dat goed is in zijn huidige vorm en beslist geen 'upgrade' nodig heeft. Verwacht niets dat je niet eerder hebt gehoord bij beluistering van het album, maar het is gewoon goed! Lenka maakt dat je in een hangmat wil gaan liggen in het bos, de muziek via kleine oordopjes. Kleine liedjes met speelse arrangementen en dan ook weer helemaal uitgekleed. Een stem die soms de neiging tot irritatie kan inzetten, maar het veertig minuten lang weet te voorkomen. Als mijn 2018 even zorgeloos en 'lui' wordt als dit album, dan teken ik ervoor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten