woensdag 16 november 2016

Het zilveren goud: november 1991



Ik ben vandaag 'thuis' geweest. Niet alleen tussen aanhalingstekens maar ook met een schaterlach terwijl ik het schrijf. 'Thuis'? Nee, ik ben blij om nu weer echt thuis te zijn. Ik heb vandaag post bezorgd in Nijeveen. Ik ben een keer op een avond en eenmaal bij schemering door de Julianastraat gefietst. Vandaag bezorg ik daar post en kan ik dus eens goed om me heen kijken. Het laatste dat ik heb gehoord over de verhuizing van de straat is dat er nog één huurder passende woonruimte moest vinden. Volgens mij moet dat de overbuurman zijn. Als buurvrouw is verhuisd, heeft de tijdelijke bewoner haar luxaflex overgenomen, want dat oogt nog allemaal hetzelfde. En 'mijn' huis? Leeg! Volgens de woningstichting mét een hagelnieuw toiletblok, maar desondans niet aantrekkelijk om te huren. Je ziet de vocht op de stenen 'liggen' en ik heb niet veel inleving nodig om te kunnen voelen hoe het daarbinnen moet zijn. Ik heb de boerderij bijna omhelst bij thuiskomst. Vijfentwintig jaar geleden woon ik nog in het ouderlijk huis in Jutrijp en zal daar nog zes jaar vertoeven. Hoewel? Het laatste jaar is het meer 'logies en ontbijt'. Duidelijk is dat de jongeheer Louwsma zijn vleugels wil spreiden. Toch ga ik terug naar november 1991, precies vijfentwintig jaar geleden, en dan met name naar de singles die ik deze maand heb gekocht.

Evenals vijfentwintig jaar later is november 1991 een relatief 'rustige' maand. Toch zijn de platen die mijn collectie binnenstromen stuk-voor-stuk de moeite waard en dat gevoel heb ik een kwart eeuw later nog altijd. Privé is het een wat kleurloze maand. De harde werkers op het KMBO worden in november beloond met hun eerste stage, maar ik moet wachten tot januari 1992. Het is tevens de tijd dat de interesse in molens verzwakt. Ik ga nog wel regelmatig op zaterdagmorgen naar de molen, maar begin in te zien dat de opleiding tot vrijwillig molenaar welicht iets te hoog is gegrepen. Ik geniet van het rondhangen op de watermolen in de polder van Vegelinsoord, maar het werk van de molen kruien en zeilen opleggen, gaat me steeds minder boeien. Er zit een verandering in de lucht en dat zal in januari van het nieuwe jaar een aanvang nemen. Uiteindelijk wint de muziek van alles in mijn leven en de molenhobby is eentje die ik 'verlies' aan de muziek.

November 1991 is een maand waarin ik vooral veel platen koop bij Sunrise. Er zit een rommelmarkt tussen waarbij ik me realiseer dat ik het vorige maand verkeerd heb gehad. Of toch niet? Hoogtepunt is de fietstocht op zaterdagmiddag naar Heerenveen voor een leuke partij singles. Tegen het eind van de maand komt Sunrise in opspraak. Het zou moeten verdwijnen en dat zal in april 1992 uiteindelijk ook gebeuren. Rond dezelfde tijd begint Looper een opruimingsactie van haar voorraad vinyl waarbij ik vooral de 'gouwe ouwen' plunder. Laat me toch eerst maar beginnen bij Sunrise en dan meer specifiek eerst de singles die me vijf kostbare guldens hebben gekost.

547 Devil's Answer-Atomic Rooster (Duitsland, Philips, 1971)
549 Storm And Thunder-Earth & Fire (NL, Polydor, 1971)
551 Roundabout-Yes (NL, Atlantic, 1972)
558 Ring Of Fire-Eric Burdon & The Animals (Duitsland, MGM, 1969)
568 Where Do You Go To My Lovely-Peter Sarstedt (NL, United Artists, 1969)

Opvallend veel 'stevig' werk in bovenstaande categorie. Het gulden-plezier laat de betere popmuziek zien?

550 Right Down The Line-Gerry Rafferty (NL, United Artists, 1978)
552 Hard Rock Cafe-Carole King (NL, Capitol, 1977)
559 The Angler-Gary Brooker (NL, Mercury, 1982)

De nummer 548 zet mij voor een vraagteken. Er zitten twee kerken aan de Singel in Sneek waarvan eentje altijd een markt heeft in november. Hier koop ik een jaar geleden André Van Duin (tweemaal), New Adventures en 'Follow You Follow Me' van Genesis. Over een jaar 'win' ik hier mijn duizendste single. Dat is dus het vooruitzicht van 'Het zilveren goud' tot november van het volgende jaar: Ruim vierhonderd singles. Nu heb ik bij de elpee van Michael Cassidy waarschijnlijk een vergissing gemaakt in de geloofsgemeenschappen. Die elpee zou ik bij de Baptisten hebben gekocht terwijl de Doopsgezinde kerk in november de jaarlijkse rommelmarkt heeft. In 1991 levert het slechts één single op.

548 Roll Over Lay Down (live-EP)-Status Quo (Duitsland, Vertigo, 1975)

Dan is het opeens een frisse, maar stralende, zaterdagmiddag. Ik heb wel zin in een fietstochtje en natuurlijk gaat dat naar Heerenveen. De overdekte 'rommelmarkt' aan de Gedempte Molenwijk om precies te zijn. De zaak met de duizenden platen, kriskras door elkaar en met redelijk hoge prijzen. Drie gulden met hoes (als ik me niet vergis), een daalder zonder hoesje. Ik krijg in november nog een deel van het salaris van het vakantiewerk in de polder omdat ik toen met een kwaaie kop ben weggelopen. Ik geloof dat ik dit geld in Heerenveen investeer in singles waarvan ik nog altijd plezier heb. De nummer 557 heb ik zondagavond bijvoorbeeld nog gedraaid nadat ik kennis heb genomen van het overlijden van Leon Russell en als ik Jefferson Airplane wil draaien is het vaak ook de 555 in plaats van de Nederlandse RCA uit 1970.

553 Orange Blossom Special-The Spotnicks (NL, CNR, 1962)
554 Those Were The Days-Mary Hopkin (NL, Parlophone, 1968)
555 White Rabbit-Jefferson Airplane (US, RCA Gold Standard, 1968, re: 1979?)
556 The Witch Queen Of New Orleans-Redbone (NL, Epic, 1971)
557 The Letter-Joe Cocker (US, A&M Forget-Me-Nots, 1970, re: 1975)

Looper heeft sinds jaar en dag een indrukwekkende collectie 'gouwe ouwen'. Wellicht eens overgenomen van een Expert, want de platen zijn meest gestoken in de 'Gouwe Ouwen'/'Golden Oldies'-hoezen van Expert. Het zijn veelal Amerikaanse heruitgaven uit de jaren zeventig met een enkele 'original'. Ik kan me herinneren dat het een originele Tom Jones-single (Engelse persing) in zo'n hoesje te koop aanbiedt. De platen gaan normaal gesproken voor zes gulden per stuk en alleen een té enthousiast ingekochte 'Joy' van Apollo 100 mag in 1989 reeds voor een gulden. Looper gaat in 1992 verhuizen naar het Grootzand en nu de cd goed is ingeburgerd, wil de winkel het vinyl kwijt zijn vóór de verhuizing. Alle singles uit de 'gouwe ouwen' alsook restanten die ze, tot dan toe, nooit voor een rijksdaalder hebben aangeboden, gaan vanaf eind november voor de bodemprijs van een gulden per stuk. Sinterklaas is in het land en op de eerste vrijdagmiddag koop ik zowel een selectie die de Goedheiligman mij gaat bezorgen als enkele plaatjes van mijn 'eigen' geld. De Sinterklaas-singles treffen we volgende maand. Tot slot van deze aflevering van 'Het zilveren goud' de plaatjes die ik in november kan bij zetten in de bakken.

560 Going Up The Country-Canned Heat (US, United Artists Spotlight, 1968, re: 1973)
561 I Am... I Said-Neil Diamond (US, MCA, 1971, re: 1979)
562 Catch The Wind-Donovan (US, Eric, 1965, re: 1969)
563 All I Have To Do Is Dream-The Everly Brothers (NL, Arcade, 1958, re: 1991)
564 Natural Born Woman-Humble Pie (NL, Ariola/Immediate, 1969, re: 1981)
565 A World Without Love-Peter & Gordon (NL, EMI, 1964, re: 1979)
566 I Can't Explain-The Who (US, MCA, 1965, re: 1979)
567 Charlie Brown-The Coasters (US, Atlantic Gold, 1959, re: 1973)

Volgende maand het vervolg van de 'gouwe ouwen' van Looper en meer... December 1991 brengt ons een elpee, achtentwintig singles an, wellicht iets voor een 'losse' mini-serie, drie cassette-singles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten