vrijdag 9 oktober 2015

Van hit naar her: Diplo & Sleepy Tom



Drie jaar geleden ben ik begonnen met de 'Nederlandse week' op Soul-xotica. Aanleiding is dan eigenlijk de Soul-x-rated, mijn toenmalige podcast, alleen zal die volledig Nederlandse podcast er nooit komen. Wel schrijf ik dan inmiddels op Soul-xotica over de Week Spot en dus moet die eveneens van Nederlandse bodem zijn. Dan ontstaat het idee om een Nederlandse week te doen en dat heb ik in 2013 en 2014 een vervolg gegeven. In 2013 heb ik zelfs nog geschreven over Armin Van Buuren, wat toen indirect een opstapje is geweest naar 'Van hit naar her'. Vorig jaar viel de Nederlandse week me al zwaar en nu krijg ik alleen al buikpijn bij het idee. Met andere woorden: Geen Nederlandse week hier, want anders zou dat volgende week hebben gemoeten. De Nederlandse Week Spot zou ook een halfbakken iets zijn geworden en dat vind ik eerlijk gezegd zonde van mijn tijd (hoewel ik nog steeds 'speel' met een kandidaat). Vandaag zijn we er dubbel vroeg bij. Niet alleen qua publicatie-tijd, maar ook met de plaat zélf. Gedurende het schrijven van dit bericht wordt de nieuwe Top 40-lijst gepubliceerd, wellicht dat ik die aan het einde even zal raadplegen. Hoewel? Top 40 is nog even te hoog gegrepen, de plaat moet eerst nog in de Tipparade zien te belanden. En volgens mij komt dat helemaal goed met 'Be Right There' van Diplo & Sleepy Tom.

Vorige week mocht ik al even filosofisch doen bij de eerste 'Singles round-up' en de plaat van Vicki Collins, vandaag mag ik eenzelfde neiging hebben. Als we het namelijk over een stuk van strategisch geplaatste noten hebben die mij helemaal in vuur en vlam zetten, dan is dat 'Ascent (An Ending)' van Brian Eno. De koning van de 'ambient' maakt in de jaren tachtig een aantal 'soundtracks' en eentje daarvan moet passen bij de geluidloze film over de vlucht van de Apollo. Op 'The Apollo Soundtracks' staat dit 'Ascent (An Ending)' en ik ben sinds 2003 in het trotse bezit van deze plaat. Ik had in die twaalf jaar wel iets zuiniger mogen zijn op het vinyl, want draaien is al een ruimte-avontuur op zichzelf. 'Ascent' is een stuk dat me in een andere wereld brengt, waar ik het ook hoor. Het zit eveneens verpakt in de film '28 Days Later' en wordt ook veel en vaak gesampled. Diplo en Sleepy Tom zijn mannen die beide niet heel subtiel te werk gaan, maar toch durft het duo het aan om 'Ascent' op de achtergrond te verwerken in 'Be Right There'. Met als resultaat dat ik onder het luisteren langzaam een andere wereld binnenstap om na een paar minuten weer hardhandig gewekt te worden. Het gebruik van 'Ascent' is op zichzelf al een garantie om 'favoriet' te worden bij mij, toch is het aanvankelijk iets anders dat me trekt.

Thomas Wesley Pentz wordt op 10 november 1978 geboren in Tupelo in Mississippi. In de loop van zijn carrière vestigt hij zich in Los Angeles. Als kind heeft Pentz een fascinatie voor dinosaurussen en met name voor de diplodocus. Dit inspireert hem later tot de podiumnaam Diplo. Een bezige bij! Hij is eigenaar van platenmaatschappij Mad Decent, heeft voor de klas gestaan in Philadelphia en is de grote man achter Major Lazer. DJ, producer, rapper en tekstschrijver. Dat zijn de huidige beroepen van Diplo en daarmee hoeft hij zich niet te vervelen. De lijst van mensen waarmee hij in verband wordt gebracht is lang, maar het zijn niet alleen maar 'vage connecties'. Hij is mede-producer van enkele tracks op het laatste album van Madonna, om maar een voorbeeld te noemen.

De Engels-Sri-Lankaanse zangeres en rapper M.I.A. zoekt Diplo op tijdens zijn optreden in een Londense club in 2004. Toeval bestaat niet, maar juist op het moment dat M.I.A. de club binnenstapt, draait Diplo haar 'Galang' en 'Fire Fire'. Hij heeft de plaatjes gekregen van een redacteur van een magazine. Na het optreden ontmoeten ze elkaar en het is meer dan liefde op het eerste gezicht. Niet alleen hebben de twee lange tijd een relatie, vooral op het vlak van interesses en bovenal de koers die ze willen volgen in de muziek, hebben de twee veel gemeen. Hoewel M.I.A. tegenwoordig met modder gooit, houden ze het vijf jaar vol. Diplo leert dankzij haar DJ Switch kennen en dit zal voor hem een definitieve opstap naar het succes zijn.

Als producent kan hij meteen aan de slag met Shakira, Bruno Mars, No Doubt en Snoop Dogg. Met DJ Switch formeert hij Major Lazer. Het begint als een dancehall-project met animaties en groeit uit tot een succesnummer dat ik wellicht nog eens apart ga behandelen. Vrij recent is zijn samenwerking met Skrillex onder de naam Jack Ü. Vooral 'Where Are Ü Now' met tieneridool Justin Bieber is een grote hit voor Jack Ü. Nu is daar de nieuwe single met Sleepy Tom en daar is verder op dit moment erg weinig bekend over. Het is pas twee weken uit en, nogmaals, ik ben hier héél erg vroeg mee. Ik heb net even de Top 40 en de BBC-lijsten bekeken en... nog geen spoor van 'Be Right There'. Kan niet lang meer duren?

Tot slot: Wie is toch die Sleepy Tom? Waar je een schat aan informatie vindt over Diplo, daar is de biografie van Sleepy Tom beknopt. Hij komt ter wereld als Cameron Thomas Tatham en brengt in 2013 zijn eerste EP uit: 'The Currency'. Hij wordt meteen omarmd door Rolling Stone en wordt sindsdien regelmatig gevraagd om een remix te maken. Recent heeft hij dat succesvol gedaan voor Martin Solveig & GTA's 'Intoxicated'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten