maandag 12 oktober 2015

Raddraaien: The Rumour



Allereerst mijn welgemeende excuses voor het niet-publiceren van zaterdag en zondag. Ik heb over het algemeen de meeste inspiratie na middernacht en zaterdag ben ik 'iets langer' blijven hangen op Wolfman Radio dan gepland. Bovendien heb ik grootse plannen voor de zondag, maar begin al aardig snel te beseffen dat ik beter kan inbinden. Gisteravond had mijn Amerikaanse 'buurman' technische problemen en dat terwijl ik vanochtend extra vroeg moest opstaan, dus toen is het er ook niet van gekomen. Nu is het maandag en loop ik wederom twee berichten achter. Maar weer dubbel publiceren? In dat kader trap ik vandaag af met een 'Raddraaier' uit de jaren zeventig-bak. Ik hoef maar zeven singles te tellen vanaf Lee Roy en kom dan uit bij dit fijne plaatje van The Rumour. Ik heb hem, geloof ik, gemist in 1979, maar sinds de dag dat die in mijn bakken staat, is het een favoriet: 'Frozen Years' van The Rumour (1979).

Voor veel van de berichten 'leen' ik de fotohoesjes van www.singlehoesjes.nl en de zoektocht naar 'Frozen Years' is hier tevergeefs. Wel zie ik een single van The Rumour op Polydor en vanavond leer ik dus dat er eveneens een band uit Nieuw-Zeeland is geweest met deze naam. The Rumour van 'Frozen Years' is net zo Engels als een kop thee en geroosterd brood met witte bonen in tomatensaus. The Rumour wordt vaak in verband gebracht met Graham Parker. Niet geheel onterecht, want Graham Parker vermeldt de naam op een aantal van zijn releases, maar The Rumour heeft in de late jaren zeventig eveneens met andere artiesten gewerkt en daar blijft de groep anoniem. Vanaf 1977 maakt The Rumour ook een drietal albums en van de tweede, 'Frogs, Sprouts, Clogs And Krauts' trekt Stiff de single 'Frozen Years' dat bij ons een magere 34e plek behaald in de Top 40.

Het verhaal van Brinsley Schwarz is één van de meest spraakmakende in de Engelse historie. De gelijknamige groep van Schwarz wordt in 1970 vanuit het niets getipt als een grote belofte. De groep treedt op in Amerika en platenmaatschappij United Artists laat de top van de Engelse muziekpers per jumbo naar Amerika reizen om de band in actie te zien. Niet iedereen is even kapot van wat ze zien, maar het is één van de meest opvallende marketingstunts die is gedaan in de Engelse popmuziek. In 1975 fuseert de band van Brinsley Schwarz met Bontemps Roulez en daar komt The Rumour uit voort. De oorspronkelijke bezetting bestaat uit gitarist Schwarz, toetsenist Bob Andrews, gitarist Martin Belmont, bassist Andrew Bodnar en drummer Stephen Goulding. De leden wisselen voortdurend van zangmicrofoon.

De eerste plaatopname van The Rumour vindt in 1976 plaats op het album 'Howlin' Wind' van Graham Parker. Graham Parker & The Rumour is een opvallende naam in het pop-landschap van 1977. Enerzijds zijn daar de Engelse mastodonten als Supertramp, Queen en Pink Floyd, maar tegelijk komt ook de punk-beweging op gang. Graham Parker & The Rumour zitten precies tussen beide in. Het toont respect aan de meesters van de jaren vijftig en zestig, maar is eigenwijs genoeg om het heel eigentijds te verpakken. Instrument-technisch gezien zijn ze lichtjaren verwijderd van de simplistische punk, The Rumour staat bekend om haar uitmuntende muzikaliteit. Het is niet alleen Parker die dankbaar gebruik maakt van The Rumour. Ook Nick Lowe, Dave Edmunds en Carlene Carter laten zich begeleiden door The Rumour. Bodnar en Goulding spelen bas en drums op 'Watching The Detectives' van Elvis Costello en gaat de groep later op tournee met Garland Jeffreys.

The Rumour maakt drie albums. Met de titel van de eerste steekt het de tong uit naar Fleetwood Mac, dat in 1977 het album 'Rumours' heeft uitgebracht. The Rumour noemt haar album 'Max'. In 1978 verschijnt 'Frogs, Sprouts, Clogs And Krauts', de visie van de Engelse groep op de Europese Gemeenschap. 'Frozen Years' is de meest succesvolle single van dat album. Daarna verlaat toetsenist Andrews de groep en in 1980 maakt The Rumour het album 'Purity Of Essence'. Na de opnames van 'The Up Escalator' van Graham Parker valt de groep uiteen. De leden doen veelal studiowerk in de jaren tachtig en Goulding voegt zich in 1984 bij de groep The Mekons. Op 21 oktober 2010 staan Parker, Andrews, Belmont, Goulding en bassist Jeremy Chatzky samen op een podium. In 2011 speelt de originele The Rumour mee op het nieuwe Graham Parker-album 'Three Chords Good'. Dat album verschijnt in november 2012.

Deze single van The Rumour heeft dezelfde 'roots' als de vorige 'Raddraaier' van Matia Bazar. Ook een single die is begonnen in de Luda-bar en daarna is verhuisd naar De Koopermolen. Ik twijfel een beetje wanneer ik die heb gekocht. Er staat me iets van bij dat ik die middag een lift naar de stad heb gekregen van mijn zus en ik weet niet meer of die 'op springen stond' of reeds was bevallen, maar dat zal in oktober of héél vroeg november 1992 moeten zijn geweest. Ik moet binnenkort toch weer eens gaan 'rekenen', want 'Het zilveren goud' ontmoet bijna het punt van '20 Years Ago Today' en ik wil de serie toch nog wel even voortzetten, ik moet alleen even bekijken in welke vorm...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten