zaterdag 2 augustus 2014

Singles round-up: augustus 1



Meppel heeft twee kringloopwinkels. Doorgaans reken ik De Kring tot één van mijn favorieten, maar op het gebied van singles kan ik daar de laatste tijd maar moeilijk slagen. De aanvoer is minimaal en hierdoor is de keuze beperkt tot zo'n dertig of veertig. Het merendeel zijn religieuze EP's en soms een populaire single uit de jaren vijftig of zestig die verre van nieuwstaat is. De singles uit de jaren zeventig en tachtig zijn momenteel ook de moeite van het om fietsen niet waard. Ze mogen dan slechts vijftig cent per stuk zijn, het meeste is spul dat je nog niet voor een dubbeltje wil hebben. De Kring is favoriet omdat het een 'lichte' winkel is. De spullen zijn redelijk schoon en daarnaast heeft het ook nieuwe producten, zoals grenen meubelen of een partij witgoed, in het assortiment. Met name voor de kleding wil ik er nog wel eens slagen. De 'oude' kringloopwinkel bestaat drie jaar langer dan De Kring, maar is in alles oud. Het pand laat weinig zonlicht binnen en dit maakt het al snel muf en stoffig. Toch heeft de zaak onlangs nog een 're-vamp' gehad. Ik hoef nu minder uit te kijken met mijn twee meter, eerder moest ik door een 'straatje' met gevaarlijk laag hangende plafondlampen. De singles staan sindskort gerubriceerd: Pop, Nederlandstalig en 'oldies'. Een potsierlijk gezicht als het om slechts honderdvijftig in totaal gaat, maar de sorteerder heeft het wel begrepen. Enig foutje is dat 'How Do You Do' van Mouth & Macneal niet Nederlandstalig is. Ik was al een tijdje niet meer bij de 'oude' geweest, vanmiddag heb ik een bezoekje gebracht en tien singles gekocht. Vandaag stel ik jullie voor aan de vangst.

* Tom Browne- Funkin' For Jamaica (NL, Arista, 1980)
Volgende week bestaat mijn show Floorfillers een jaar en dit wil ik gaan vieren in The Vinyl Countdown met twee uren dance classics van vinyl. Nu heb ik al een behoorlijke collectie op dat gebied, bij het bezoek aan de kringloop heeft met name de dansmuziek mijn interesse. Ik geloof vast dat ik deze van Tom Browne wel ergens moet hebben, maar die is dan vast niet in zo'n goede staat als deze. Het hoesje mag aan de achterkant schimmel hebben opgelopen, de plaat zelf klinkt beter dan dat ik ooit heb gehoord.

* Phil Carmen- Moonshine Still (NL, Mercury, 1986)
Phil Carmen leer ik kennen door middel van 'Met Het Oog Op Morgen'. Het is typisch van die muziek die laat op de avond extra goed smaakt. Ik ben 'Moonshine Still' even 'vergeten', moet ik bekennen, maar bij de draaibeurt in The Vinyl Countdown klinkt hij als een klok.

* Al Jarreau- Roof Garden (NL, Warner Bros., 1981)
Deze heb ik al eens digitaal gedraaid in Floorfillers en meende toen dat ik met de 12" had te maken. Niks daarvan, de 'gewone' Nederlandse single is waar voor je geld met zes minuten en negentien seconden. En ik begin hem per keer dat ik hem hoor meer te waarderen.

* June Lodge- More Than I Can Say (NL, Dance, 1982)
Ik heb keuze uit twee exemplaren, maar van deze is de hoes het beste. Het andere exemplaar ga ik evenwel komende week ophalen, die heb ik mijn Engelse collega Lee beloofd samen met 'Someone Loves You Honey'. Daar moet ik 'even' een tweede exemplaar van zoeken. Eis en wederdienende zou ik morgen naar de Kamelenmarkt in Appelscha en daar zal mijn interesse in het bijzonder uitgaan naar deze June Lodge-single. Het moet me vast wel gaan lukken om die ergens voor een euro vandaan te plukken, anders hebben we altijd nog Marktplaats. 'More Than I Can Say' heb ik tot mijn grote schrik nog niet in de bakken staan en dat heb ik vandaag recht gezet. Ik denk als June Lodge 'Sinterklaas Kapoentje' zou zingen dat ik het nog steeds mooi zou vinden...

* The Look- I Am The Beat (NL, MCA, 1980)
Meteen bij thuiskomst ben ik Soul-xotica op gegaan, want ik twijfel of ik deze van The Look al niet eens heb gekocht. Ik heb hem niet kunnen vinden en dat terwijl ik sinds 2011 jullie erg goed op de hoogte heb gehouden van singles-aankopen. De single is me al eerder opgevallen omdat die in een fotohoesje van Yes is verpakt: 'Into The Lens (I Am A Camera)/ Does It Really Happen' (1980). Die single ligt niet bij de kringloop, maar... dat kan zomaar nog eens gebeuren? Ik besef nu dat 'Into The Lens' waarschijnlijk veel heeft te maken met 'I Am A Camera' van The Buggles? Hoe dan ook: Ik moet het even wagen, want de kringloop is erg strikt: Als de verkeerde single in een hoesje zit, mogen ze hem niet verkopen. Ik heb ooit moeten schooien om een fotohoesje van Chubby Checker te mogen hebben. Ik heb geluk, want er is geen controle bij de kassa, tien singles is een tientje en veel plezier ermee. Het plaatje van The Look zal ik waarschijnlijk kennen via de Wolfman in eigen persoon. Iets waar ik tijdens de uitzending achter kom, is dat het nummer doorgaat tot in de uitloopgroef. Als je hem niet tijdig stopt, kan het 24 uur duren. Desalniettemin een erg leuk plaatje!

* Madness- Our House (NL, Stiff, 1982)
Middels 'De prehistorie' kunnen jullie inmiddels weten dat ik als zevenjarige helemaal bezeten ben van Madness en mijn eerste singles ook allemaal van deze groep zijn. 'Grey Day' heeft twee of drie jaar in een uitverkoopbak gelegen, 'House Of Fun' heb ik van mijn broer gekregen. 'Baggy Trousers', 'Embarrassment' en 'In The City' heb ik naderhand gekocht. 'Our House' had ik nog steeds niet en ik moet zeggen: Ik had hem niet herkend aan de hand van het fotohoesje. Bij thuiskomst inspecteer ik de plaat en zie dat er iets van verpulverd papier is terechtgekomen op de plaat, maar ik heb het snel gecontroleerd en het geeft geen effect bij het draaien. Gelukkig maar!

* Rose Royce- Car Wash (België, MCA, 1976)
Mijn eerste exemplaar van 'Car Wash' is bijna tien jaar geleden bij me komen wonen: Het is het exemplaar uit de Steenwijker discotheek 'Chez Jean'. Voor een single uit een discotheek is die in een prima staat, alleen zijn voor- en achterkant van de hoes duurzaam gescheiden (achterkant is sinds jaren onvindbaar). De single zelf heeft een zwaar leven gehad bij mij en kan vervanging gebruiken. Met het oog op de speciale Vinyl Countdown trakteer ik me dan op een verse 'Car Wash'. Zowel plaat als hoes zijn in een prachtige staat en ik kan weer even vooruit!

* Shakatak- Watching You (NL, Polydor, 1984)
De gezonde interesse in een ontbrekende Shakatak-single heb ik te danken aan de rubriek Raddraaien. Ik moet zeggen dat ik Shakatak eigenlijk alleen maar ken van die vroege singles, grotendeels instrumentaal met wat sporadische zang. In 1984 is de zangeres helemaal ingeburgerd en is dit een 'echt liedje' in plaats van het klinische gepriegel van 'Easier Said Than Done'. Ik ga hem niet grijsdraaien, maar toch leuk om in de bakken te hebben.

* Emly Star- No No Sheriff (NL, Scramble, 1978)
De onvervalste novelty mag ook mee en in dit geval is Emly Star de gelukkige met haar tenenkrommende 'No No Sheriff'. Leuk voor een zondagavond in The Vinyl Countdown, maar verder gewoon archiveren!

* Mark Valentino- The Push And Kick (NL, Stateside, 1962)
Het 'oldies'-vak is precies wat op het etiket staat: Hier staan de singles uit het stenen tijdperk, de jaren zestig en daarvoor. Daar vind ik deze van Mark Valentino, maar het is meer dat ik even snel een plaatje zonder hoes moet hebben. In maart heb ik hier namelijk 'My Woman Is Calling' van Dwight Thompson gekocht in een neutraal hoesje. Nu staat opeens het lege fotohoesje tussen de singles en natuurlijk moet die mee. Opnieuw neem ik hetzelfde risico als bij The Look in het Yes-hoesje, maar het lukt me ditmaal. Mark Valentino blijkt helemaal geen slechte keus. Het begin is een beetje moeilijk omdat de rand is omgekruld, maar vervolgens krijg je een lekkere rocker die het schijnbaar erg goed doet in contreien van de Popcorn en Mod-beweging. De Franse EP is het meest gangbaar, maar ook kostbaar. Ik kan verder niets vinden over deze Nederlandse persing. Hoewel het label 'Made In Holland' zegt, is de typografie als van de Engelse Stateside-singles. Helaas ontbreekt het 'hartje', daaraan zou je een Engelse export-versie kunnen herkennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten