vrijdag 1 augustus 2014

Raddraaien: Mitch Ryder & The Detroit Wheels



Het is vandaag op de kop af honderd berichten geleden dat ik de 'Vijf-tien-honderd-sprong' heb afgesloten en dat betekent... dat jullie momenteel het zestienhonderdste bericht lezen op Soul-xotica. Iedere honderd berichten is een mijlpaal op zichzelf, maar bij zestienhonderd is dit zó normaal geworden dat je het bijna zou vergeten. Dat is een goed teken, want ik ben nog lang niet van plan om te stoppen met Soul-xotica en dus is het prima om eens in de 250 berichten op taart te trakteren. Eis en wederdienende hebben we tussen kerst en oudejaarsdag bericht 1750. Met 1600 berichten in de achterzak heb ik eveneens een flink archief opgebouwd. Zo kan het gebeuren dat ik op 1 augustus 2014 'Google afbeeldingen' opga om te zoeken naar een illustratie van de single 'Break Out' van Mitch Ryder & The Detroit Wheels en het eerste zoekresultaat afkomstig is van... Soul-xotica! De plaat stond blijkbaar bij de onderste tien van de Blauwe Bak Top 100 van 2012, want ik heb de foto op 1 december 2012 'geleend' van 45cat en wordt deze vóór de officiële site aangeboden! De Raddraaier komt uit de Blauwe Bak en is dus deze 'Break Out' van Mitch Ryder & The Detroit Wheels.

De aankoop van deze single stamt echter van een jaar eerder. Meteen nadat ik mijn Ebay-account heb afgestoft en de eerste bestellingen doe vanuit Duitsland, ben ik op een zekere zaterdagmorgen (de verjaardag van onze Singlehoesjes-man weet ik zo nog te herinneren) aan het surfen als ik besluit even op Marktplaats te kijken. Ik stuit op de tientallen advertenties van iemand uit het zuiden des lands en daar sta ik opeens oog in oog met 'Break Out' van Mitch Ryder & The Detroit Wheels. Een vaste prijs van drie euro voor een originele Nederlandse Stateside-persing is een koopje en is in Engeland binnen de kortste keren verkocht. In Nederland kan het gebeuren dat zo'n plaatje sinds augustus staat geadverteerd, vijftigmaal is bekeken, maar niemand die tot aankoop is over gegaan. Dezelfde verbazing treft me nog een aantal malen op Marktplaats, nog wel het meest met de 10" van Mark Ronson & Amy Winehouse. Een tientje en twee maanden op Marktplaats. De advertentie is 120 maal aangeklikt! Mij hoor je niet klagen, ik weet zo nu en dan hele leuke koopjes te trekken vanaf 'good old' Marktplaats!

Eigenlijk zegt 'Break Out' mij niet meteen iets, ik ken Mitch Ryder & The Detroit Wheels van een verzamelelpee waarop 'Jenny Take A Ride' staat. Op een gekke manier heb ik de groep en dat nummer altijd meer met garagerock geassocieerd. Als ik het nummer op zoek op Youtube ontdek ik dat het best een cultklassieker is in de Northern Soul en dus ben ik vlug bereid! Eigenlijk is 'You Get Your Kicks' de enige echte 'hit' in de Northern Soul van Ryder en zijn companen, hoewel het praktisch inwisselbaar is voor ieder ander nummer van Ryder. William S. Levise Jr. wordt op 26 februari 1945 geboren in Michigan. Hoewel Levise 'geen kleurtje' heeft, is hij resident in de zwarte rhythm & blues-club The Village waar hij optreedt als solo-zanger. Dan ontmoet hij een groepje instrumentalisten die vooral zijn aangezet door de rock'n'roll. De twee uitersten gaan samen werken als Billy Lee & The Rivieras. De groep boekt enig succes als voorprogramma van het Engelse Dave Clark Five tijdens hun eerste Amerikaanse tournee. Op een zekere avond is producer en songschrijver Bob Crewe aanwezig. Rond dezelfde tijd steekt een andere groep de kop op met de naam The Rivieras (bekend van de hit 'California Sun') en met behulp van een telefoonboek komt Levise tot een nieuwe podiumnaam: Mitch Ryder & The Detroit Wheels.

Crewe wil aanvankelijk 'Jenny Take A Ride', een woeste 'mash-up' van Little Richard's 'Jenny Jenny' en het welbekende 'See See Rider', als b-kant hebben. Het is door de aanwezigheid van Keith Richards en Brian Jones in de studio en hun enthousiasme over 'Jenny Take A Ride' dat het als a-kant verschijnt. De plaat bereikt niet alleen een tiende plek op de Billboard, maar The Detroit Wheels is tevens de eerste rock & roll-band die bovenaan de Rhythm & Blues prijkt. De live-performances van Mitch en zijn groep zijn al berucht sinds de start als Billy Lee & The Rivieras. Die tomeloze energie weet Crewe goed te verpakken in de singles die soms dreigen over te slaan door keiharde kletsen van drummer Johnny 'Bee' Badanjek. De groep is eveneens niet vies van een beetje controverse, 'Sock It To Me Baby' kan op een boycot rekenen van de radiostations. Desondanks schopt het nummer het tot een nummer 6 op de Billboard. Andere hits van Mitch Ryder & The Detroit Wheels zijn 'Little Latin Lupe Lu' en 'Devil With The Blue Dress On'. 'Break Out' piekt in het begin van 1966 op een bescheiden 62e plek. Dan is het des te meer verbazend dat de single een release in Nederland heeft gekregen, maar het feit dat ik de single nergens anders ben tegengekomen, indiceert wellicht hoe zeldzaam deze is?

In 1967 weet Crewe Mitch Ryder los te weken van The Detroit Wheels. Die laatste gaat onder leiding van Badanjek een nieuwe incarnatie in en helpt door middel van de single 'Linda Sue Dixon' de autoriteiten tegen zich in het harnas. Niks geen gebazel over de tekening van je zoon, 'Linda Sue Dixon' is een directe verheerlijking van LSD. De b-kant, 'Tally Ho', mag ook opvallend heten. Hoewel het woord sinds de invoering van de hiphop op de hitparade gemeengoed is geworden, durft anno 1968 niemand aan om het f-woord met de regelmaat te laten vallen. 'Tally Ho' is niet alleen zwaar seksistisch, bovendien regent het f-woorden. Als schril contrast wordt Ryder door Crewe de hoek ingeduwd van de 'crooners'. Er is geen huiskamerplant die het sentiment van 'What Now My Love' (1967) overleeft. Ook nu tracht Crewe nog eenmaal de Detroit Wheels-formule toe te passen middels 'You've Got Personality - Chantilly Lace', maar Ryder en The Detroit Wheels kunnen niet zonder elkaar. In 1969 vindt de reünie plaats en kort de naam in tot Detroit. Op het eerste en enige album van Detroit staat een cover van 'Rock'N'Roll', de Lou Reed-compositie van het 'Loaded'-album van Velvet Underground. Reed is zeer te spreken over de cover en vindt hem zelfs beter dan zijn eigen uitvoering. Het inspireert Reed om Steve Hunter van de band te 'stelen'. Detroit gaat niet veel later uit elkaar. Steve Hunter en wijlen Dick Wagner zijn verantwoordelijk voor Reed's 'nieuwe' geluid in 1973.

Sinds de eeuwwisseling bestaat, met name in Europa, een gezonde interesse in de Amerikaanse psychedelica van de jaren zestig en zodoende komt Ryder ons continent nog geregeld bezoeken. Bruce Springsteen is een van de grootste Detroit Wheels-fans en hij speelt steevast een medley van Mitch Ryder-hits tijdens concerten. Winona Laura Horowitz stuit op een Mitch Ryder-album in de collectie van haar vader en besluit haar podiumnaam te veranderen tot Winona Ryder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten