woensdag 25 september 2013

Singles round-up: september 5



Het postwerk is de afgelopen weken iets veranderd. We worden nu, min of meer, gedwongen de boel voor half zes klaar te hebben, waarna onze chauffeur het naar Zwolle brengt. Eerder stond daar niet een tijd voor, meestal reed hij om zes uur vanuit Zwolle, maar bij extreme drukte (en tegenslagen) kon dat ook eens half zeven zijn. Nu worden we kort gehouden, half zes moet de chauffeur rijden! Dit heeft er mede voor gezorgd dat ons team is uitgebreid met een paar nieuwe collega's. Eigenlijk waren die al maanden welkom, want het afgelopen jaar waren we feitelijk onderbezet. Als één van ons ziek werd, hadden de andere twee een probleem. Nu we wat extra mensen hebben, neem ik het er even van en heb gisteren een snipperdag opgenomen. Woensdags ben ik altijd vrij. Ik had zin in een fietstochtje. Ik vertrouw onze zelf-kruiende dorpsmolen niet altijd en die staat met de wieken op het westen. KNMI heeft het anders over een oostenwind. De molen heeft toch gelijk gekregen. Ik ben naar de kringloopwinkels van Dieverbrug en Waterlooplein in Hoogeveen geweest. Ik zou beter moeten weten... De laatste keer dat we dit hebben gedaan was in juni 2011 en dat was achteraf bezien de laatste rit van de oude fiets. Nu bleek ik na een snackbarbezoek in Ruinen een lekke achterband te hebben. Achttien kilometer lopen is geen optie. Waar asfalt ligt, fiets ik. De rest loop ik. Ik heb het in twee uren gedaan! In Hoogeveen heb ik 24 singles gekocht die ik vandaag en morgen met jullie doorneem. Veel gokwerk, want daar zijn de prijzen ook naar!

* Ashford & Simpson- You Never Left Me Alone (US, Warner Bros., 1980)
Het is nog maar van de laatste paar weken dat ik opeens een interesse heb ontwikkeld in Ashford & Simpson. Ik kom hun 'output' uit de jaren tachtig geregeld tegen als ik zoek naar die ene solo-single van Nick Ashford. Die heb ik gezien: Tachtig pond voor een wat krakkemikkig schijfje vinyl. Anders is dat bij deze. Helemaal nieuw! De a-kant kan ik al goed waarderen, maar het is vooral de b-kant die me doet opveren. En dit is een verschijnsel dat bij meerdere aankopen van vandaag zal gebeuren: De b-kanten zijn in veel gevallen beter.

* Ashton, Gardner & Dyke- Rolling Home (D, Polydor, 1969)
Aanvankelijk denk ik dat ik weer een exemplaar van The Bee Gees heb gevonden, maar dan zie ik '1941' ontbreken in de titel. Nog eens bekijken en dan blijkt het Ashton, Gardner & Dyke te zijn. De a-kant is best een aardig plaatje, beetje Mod met blazers. De b-kant is een matige uitvoering van 'New York Mining Disaster 1941', maar dan zonder het jaartal. Leuke vondst voor 1,50!

* Carl Carlton- She's A Bad Mama Jama (NL, 20th Century Fox, 1981)
Eigenlijk heb ik niet zo heel veel trek in deze van Carl Carlton als ik hem in mijn handen hou en heb hem ook alweer terug gezet als ik besluit tóch de gok te nemen. Eenmaal thuis blijkt dat mijn intuïtie wederom niet heeft gelogen. Carl Carlton is in de Northern Soul een legendarische naam en dan vooral vanwege zijn aanstekelijke 'Competition Ain't Nothin', maar wat heeft die man in 1981 te vertellen? Weinig. Beetje vlakke disco met een bubblegum-tekst. Op de b-kant probeert hij het 'slow', maar nee: Die 1,50 had ik weer kunnen besparen.

* Sam Cooke- Cupid (D, RCA Victor, 197?)
Een heruitgave uit de 'Golden Era Of Hits'-serie van RCA. Hier zijn 'Cupid' en 'Good Times' samen gebracht op een single. Enerzijds is het begrijpelijk dat een heruitgave minder hoeft te kosten dan een originele jaren zestig-plaat, maar in het geval van Hoogeveen is het toch wel een omgekeerde wereld. Drie euro voor een Roger Whittaker en dan eentje voor Sam Cooke. Ik doe er mijn voordeel mee!

* Teri DeSario- Yes I'm Ready (F, Casablanca, 1979)
Ja, ik weet dat KC van The Sunshine Band deze plaat heeft geproduceerd en erop mee doet, maar het plaatje zélf had ik nog nooit gehoord. Tja, als je een lekkere disco-kneiter verwacht, is dit een koude douche. De b-kant komt nog wel wat in de buurt, maar zo'n gebrek aan inspiratie heb ik doorgaans nooit.

* Duo Albert & Hij- Hoepla-Die Hoepla-Da (NL, Park, 1969)
Zo'n citroengeel Park-label springt er altijd uit en ik heb de single bijna terug gezet als ik nogmaals het label bekijk. Lennon en McCartney als schrijvers van Hoepla-Die Hoepla-Da. Ah! Dat moet een carnavalsversie van 'Ob-La-Di Ob-La-Da' zijn! Leuk, die hadden we nog niet. Het blijkt een uiterst knap plaatje te zijn. Desmond is Karel en geen marktkoopman maar kolenboer en kan 's nachts niet slapen vanwege het lieve gezicht van Ka. Ze trouwen en er komen dertien kolenkoters bij. Eigenlijk is het liedje best goed vertaald, uiteraard wel met een knipoog. 'Ob-La-Di Ob-La-Da' is natuurlijk het grootste prul dat het duo ooit heeft geschreven en deze versie is dan 'nét goed'.

* Faith, Hope & Charity- To Each His Own (NL, RCA Victor, 1975)
Van McCoy is normaliter een arrangeur en orkestleider waar ik best ontzag voor heb, maar met 'To Each His Own' krijgt hij mijn handen niet op elkaar. De b-kant, 'Find A Way', is bij vlagen interessant, maar dit gaat bovenal bakvulling worden.

* Carol Grimes- Number One (NL, Good Ear, 1975)
En ook hier schieten we meteen door naar de b-kant. Ze doet in haar eentje het duet van William Bell & Judy Clay: 'Private Number'. Met precies het juiste 1975-gevoel. Als het aan mij ligt, is dit de meest geschikte dansvloer-versie van 'Private Number' zonder dat het aan soul inboet.

* Labelle- Voulez Vous Coucher Avec Moi Çe Soir (NL, Epic, 1975)
Ja, lieve mensen, het is ongelooflijk maar waar: Déze staat al een hele tijd op mijn verlanglijst, maar ik heb hem nooit kunnen vinden. Ik ben erg gelukkig met dit exemplaar van 1,50, ook al heeft het ding het manco van een 'small edge warp'.

* Madonna- Angel (D, Sire, 1985)
Er zit een gat van negen maanden tussen 'Holiday' (de eerste keer) en 'Like A Virgin', maar tot zover ik kan nagaan, zitten er geen gaten in Madonna's hitverloop in 1985. En toch, ergens in dit jaar moet 'Angel' hebben gezeten. Na de top vijf-successen 'Like A Virgin' en 'Material Girl' moet het wel heel raar lopen als een single daarna de boot mist. Het wil bij een hit-artiest nog wel eens voorkomen dat die onderaan blijft bungelen, maar het haalt zeker nog wel de Tipparade. Niks van dat alles met 'Angel': Gewoon helemaal geflopt! Volgens mij kom je deze single niet heel vaak tegen en dan zeker niet in de nieuwstaat van deze. Die twee euro is wel gerechtvaardigd, ook al vind ik het nummer wel een beetje 'bout'. Voor de collectie!

* Mercy- Love (US, Sundi, 1969)
Volgens mij heb ik dit ding ook op de Nederlandse CBS, maar dit dingetje ziet er zo leuk uit en hoeft maar een euro te kosten. De deun zélf is niet echt wat, quasi-psychedelisch hippie-geleuter. De instrumentale b-kant, 'Fireball', heeft op zichzelf een fraaie fuzzgitaar, alleen ken je het mopje wel na een halve minuut. En dan volgen er nog twee... Ook maar fijn archiveren!

* Phantasy- Move Ahead (US, Atlantic, 1984)
Voor een eurootje een pure gok. Vocaal aan een zijde en de andere kant instrumentaal: Dat moet iets dansvloer-geschikt zijn. Tsja, een overdaad aan foute synths en een stoer voorkomen, maar we hebben niet zonder reden de Commodoor 64 aan de kringloopwinkel gedoneerd. In de b-kant zie ik, heel even maar, een 'bedje' voor 'Floorfillers'. Jammer dat ik geen 'bedjes' gebruik, als ik in de microfoon praat moet het stil zijn om me heen. Driewerf jammer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten