zondag 29 september 2013

Niet vergeten: Peter, Björn & John



Grapje? Nee écht. Ik had het ook tijdens het schrijven van de Schijf van 5 kunnen bedenken, maar laat maar meteen de belofte in willigen. Morgenavond wordt immers een drukke avond, van zeven tot één 'in de lucht', ook al ga ik dat niet vol houden. Ik kan dus na het avontuur wel eens bekaf zijn en dan geen twee berichten meer willen schrijven. En ik wil, kost wat het kost, ook deze maand op de dertig berichten komen. Dus, hierbij dan: Peter, Björn & John. Het trio dat in de Schijf van 5 op twee staat. Ik ben mijn hersens al aan het pijnigen, maar volgens mij heb ik dit nummer leren kennen door Willemijn. Ik weet het eigenlijk wel zeker. Eén van de weinige dingen die ik van haar heb aangenomen en waar ik nog steeds een goed gevoel bij krijg. Ze heeft het immers ook nog eens geprobeerd met Fleet Foxes, maar dat bleek geen goed huwelijk. Toch heb ik in de zomer van 2009 talloze keren naar 'Mykonos' geluisterd. Het mp3-tje had een 'houdbaarheidsdatum', want na een jaar wilde die niet meer afspelen. Ik heb sindsdien ook geen moeite gedaan. Peter, Björn & John was ik alweer een beetje vergeten toen ik eind 2008 het weer eens op de radio hoorde en toen heb ik het meteen gedownload en op de telefoon gezet. Sinds de Nokia helemaal stuk is, dreigt dit nummer weer in het vergeethoekje te komen.

Pas bij de samenstelling van Subspace kwam ik het weer tegen, hoewel ik het niet in die bewuste show kon plaatsen. 'Het meest ultieme hippie-nummer van de laatste tijd', werd ooit eens opgemerkt aan de bar van De Buze toen ik 'Young Folks' weer eens draaide. En daar is geen woord bij gelogen. Peter, Björn & John zijn grote fans van de 'barokke popmuziek' uit de jaren zestig, maar wil niet al teveel toegeven aan de inspiratiebronnen. Met 'Young Folks' zijn ze erin geslaagd een eigentijds jaren zestig-liedje voort te brengen. Het klinkt alsof het reeds een halve eeuw geleden is geschreven zonder dat het antiek is. En het woord 'tijdloos' neem ik liever ook niet in de mond, maar 'Young Folks' brengt me in verleiding.

Peter Morén en Björn Yttling leren elkaar kennen via de middelbare school en samen spelen ze in het schoolbandje. Als het duo de oversteek maakt naar Stockholm betekent dat de genadeslag voor het bandje, maar een nieuw begin voor de twee jongemannen. In 1999 ontmoeten ze John Eriksson. Zoals de bandnaam doet vermoeden, hebben de heren weinig ambities als ze beginnen. Het beginsel van hun samenwerking is dat ze muziek willen maken voor hun eigen lol. Het eerste optreden van Peter, Björn & John is aan boord van een schip in Stockholm. De heren hebben een gezamenlijke liefde voor jaren zestig-pop, The Stone Roses en Ride. Toch doen ze er alles aan om niet teveel op de voorbeelden te lijken en slaagt daar in. Toch kan het trio zeven jaar lang onopvallend opereren. In 2002 brengt het trio een eerste langspeler uit en hebben ze een handvol singles op hun naam. Als 'Writer's Block' verschijnt in 2006 doet het album in eerste instantie nog weinig. Het is echter de prachtige animatie-videoclip bij 'Young Folks' die het succes op gang helpt. De animaties zijn overigens van de hand van Ted Malmros, zelf actief met de band Shout Out Louds. Het is inmiddels ruim zeven jaar sinds 'Young Folks' en we kunnen rustig concluderen dat Peter, Björn & John een eendagsvlieg is geworden. Toch zijn ze nog altijd actief en kunnen zo weer toeslaan!

Ik kwam de naam van het trio tegen in de Spits van afgelopen vrijdag. Op de reispagina stond een artikel over het meest hippe eiland van Stockholm en met name over de voormalige opnamestudio van Abba. Daar oefent tegenwoordig ook Peter Björn & John. ,,Leven die ook nog?", was zowaar mijn eerste opmerking. Ja, het trio heeft na 'Writer's Block' twee albums uitgebracht, maar hebben ook solo-platen gemaakt. Peter Morén behoort tot de oprichters van INGRID, een kunstenaarscollectief. Ook Björn is daar lid van geworden en heeft met een INGRID-band gespeeld: Smile. John Ericksson heeft bij Starlight Serenaders gespeeld, weer een ander INGRID-project. En dan zijn er de solo-platen, maar niks van dat alles komt commercieel in de buurt van 'Young Folks' en 'Writer's Block'. In Engeland heeft het trio nog twee minimale hits gescoord met opvolgers van 'Young Folks' en is het opvallend dat 'Writer's Block' in Zweden helemaal niet in de hitparade is terecht gekomen. Daar maakt Peter Björn & John pas in 2011 hun debuut met 'Gimme Some'. Het album 'Living Thing' (2009) kent nog een opmerkelijke populariteit in Amerika. Het zijn niet de minste hiphoppers die klaar staan om een nieuwe mix van het album op te nemen: 'Re-Living Thing'.

In Nederland komt 'Young Folks' niet verder dan een 75e plek in de Mega Top 100 en zijn we de groep gauw vergeten. Dan mogen we van geluk spreken dat er altijd nog Soul-xotica is, want dat kan dit euvel voorkomen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten