woensdag 24 juli 2013

Raddraaien: Shocking Blue



Spannend? Ja, eigenlijk best wel. Ik schreef gisteren dat ik weer in een veiling zit van 'Hide And Seek' van Lillian Dupree. Ik ben nog lange tijd de hoogste bieder geweest, het bod stond toen op zes dollar. Het zal toch niet... Nee hoor, om acht uur werd ik overboden. Geen paniek! Ik ga in de laatste dertig seconden mijn uiterste bod invoeren, dan kan alleen nog 'sniping software' me overbieden. Ik moet mijn hoofd erbij houden, want het heeft geen 'soundfile' en er wordt gesproken over enige 'surface noise'. Krasjes geen bezwaar, maar het geluid moet 'schoon' zijn. En de labels zijn zwaar beschadigd, maar dat deert me niet. Morgen laat ik het jullie weten! Vandaag begroeten we een oude bekende op Soul-xotica: Shocking Blue. Altijd goed voor hoge bezoekersaantallen en ik zou best wel eens willen weten wáár ik dan gelinkt wordt. De kappers in de Gouden Gids regio Zwolle laten me twaalf stapjes vooruit nemen in een jaren zeventig-bak: Van Tony Sherman naar 'Inkpot' van Shocking Blue. Helemaal geen straf, want het blijft een eigenaardig stukje Nederlandse muziekgeschiedenis.

Robbie Van Leeuwen heeft in 1967, op 22-jarige leeftijd, zijn sporen ruim verdiend in de Haagse beat-scene. Het begint bij The Ricochets en daarna The Motions. Vooral die laatste groep is een klasse apart in de Nederlandse beat-geschiedenis en Van Leeuwen is daar mede-verantwoordelijk voor. Zo is 'Wasted Words' waarschijnlijk de eerste Europese single met Dr. Martin Luther King als onderwerp. En zou The Four Tops ooit met 'It's The Same Old Song' in de vaderlandse hitparade zijn gekomen als The Motions het niet had opgenomen? Het is 'I Can't Help Myself', 'Ask The Lonely' en andere klassieke vroege Four Tops-opnames nooit gelukt. Het succesverhaal van The Motions is nog volop bezig als Van Leeuwen besluit dat het plafond is bereikt en hij een nieuw avontuur begint: The Shocking Blue. Als beoogde zanger heeft hij Barry Hay, die net The Haigs heeft verlaten, maar deze ketst het aanbod af. ,,Daar zul je nog spijt van krijgen", snauwt Van Leeuwen hem toe. Hay wordt even later zanger van The Golden Earrings. Het is Fred De Wilde die aanvankelijk de microfoon ter hand neemt in de nieuwe 'supergroep'. Waarom 'Love Is In The Air' nooit in de Top 40 is gekomen, blijft voor eeuwig een raadsel. De eerste, titelloze, elpee doet evenmin iets, maar daar moet bij gezegd worden dat dit anno 1968 weinig Nederlandse popgroepen is gegeven. Joost Den Draayer zet in 1968 zijn eerste schreden in de wereld van de platenmaatschappijen en richt Pink Elephant op. 'Lucy Brown Is Back In Town' is de eerste single op het label en wordt een hit. Dan moet De Wilde bij defensie op appél komen en heeft Van Leeuwen de wens voor een zangeres. Hij heeft kennis gemaakt met Jefferson Airplane en wil dus een tweede Grace Slick. Eerst is daar Annet Hesterman, maar die heeft reeds een ander contract. Die maakt in 1968 mijn Blauwe Bak-favoriet 'Surrounded By A Ray Of Sunshine' en zingt even later met Ro-d-ys.

Op een feestje van The Golden Earrings in Loosdrecht treedt de Indorockband The Motowns op. Robbie en manager Cees Van Leeuwen zijn daar ook aanwezig en leggen via de moeder van Mariska contact. Mariska zingt op 'Send Me A Postcard', ze hebben voor deze opname nog niet samen op een podium gestaan. 'Long And Lonesome Road' is een bescheiden succes in Nederland, maar dan verschijnt 'Venus'. Achteraf gezien is het gebaseerd op 'The Banjo Song' van Big Three, daar heb ik al eens over geschreven (16 juni 2011: 'Venus met de banjo') en dan komen we zo langzamerhand bij een gedeelte waar ik recent nog ben in gedoken. Hoe krijgt Shocking Blue dit Amerikaanse succes voor elkaar? Het antwoord is: Jerry Ross. Liedjesschrijver en producer, onder andere van onze voormalige Week Spot 'Gonna Be A Big Thing' van The Yum Yums (30 april 2013). Hij begint in 1969 het Colossus-label en hoort bij een bezoek in Nederland eerst 'Venus', de volgende dag 'Ma Belle Amie' van Tee Set in Duitsland en krijgt na contact met Negram 'Little Green Bag' van George Baker Selection op de koop toe. Alledrie de nummers worden Amerikaanse hits en er wordt gesproken van een 'Dutch invasion'. 'Venus' is de eerste Nederlandse plaat die bovenaan de Billboard komt. In Nederland behaalt het merkwaardig genoeg tweemaal de derde plaats. Vanaf 'Hello Darkness' is het Amerikaanse succes alweer gedaan, maar in Japan en Europa lusten ze wel pap van Shocking Blue.

Onze Raddraaier verschijnt in 1972 en is de laatste top tien-hit voor de groep. Shocking Blue onderneemt dat jaar nog een uitgebreide tournee waarvan opnames worden gemaakt die pas decennia later worden uitgebracht. In het buitenland is Shocking Blue een attractie op de podia, in 1971 wordt de groep op Pinkpop bekogeld met rot fruit. In 1973 krijgt Robbie Van Leeuwen last van geelzucht en verlaat het schip. Dan komt Martin Van Wijk bij de groep, de man die ik in 1992 voor het Sneeker Nieuwsblad mocht interviewen. Op 1 juni 1974 kondigt Shocking Blue aan ermee te stoppen, maar uitstaande contracten verplicht de groep een jaar door te gaan. Daarna gaat Mariska solo, maar wordt op 'Tell It Like It Is' (1975) wel weer bij gestaan door haar voormalige companen. Shocking Blue heeft in 1979, 1980 en 1984 reünies, sinds de jaren negentig mag Veres de naam Shocking Blue voor haar eigen band gebruiken. Acht jaar na de oorspronkelijke drummer Cor Van Beek, overlijdt Mariska Veres op 2 december 2006 ten gevolge van kanker.

Dat 'Venus' een hit is geweest voor Bananarama weten we. Ook dat 'Love Buzz', een Shocking Blue-liedje, de eerste single van Nirvana was. Wellicht ook dat The Prodigy 'Love Buzz' nog eens stevig onder handen heeft genomen. Maar... zijn er volgers in de zaal van 'Mark Six', dé loterij van Hong Kong? Die kennen 'Inkpot' namelijk als de achtergrondmuziek...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten