vrijdag 21 september 2012

Soul-x-rated week 38


De Soul-x-rated is bijna 24 uur beschikbaar en ik heb de eerste reacties alweer binnen. Mijn vaste Engelse luisteraar, Anthony, die me na iedere podcast van commentaar voorziet (altijd enthousiast... voor een Nederlander klinkt het Engels nogal onbeholpen, maar hij heeft het over 'professioneel'...)had niet het juiste moment kunnen vinden, de kinderen waren te druk. Volger-van-het-eerste-uur Harry heeft na een tijd van afwezigheid deze podcast beluisterd en heeft genoten. En ikzelf? Tja, aan de muziek is niets te verbeteren, zó hoort een Soul-x-rated te klinken, maar qua presentatie ben ik de draad van een paar weken geleden even drastisch kwijt. Ik moet toch maar even doorzetten, want de Blauwe Bak Top 40 moet een beetje fatsoenlijk mijn strot uit komen. Hierbij de speellijst van deze 'oudejaars-aflevering' van de Soul-x-rated. De link staat weer onder 'opmerkingen'.

1. That's When You Got Soul-Barbara & Brenda (1964)
Gistermiddag binnen gekomen. Ik vind het een wonder hoe ik een week zonder deze plaat heb kunnen leven, hoewel het Youtube-filmpje behoorlijk in kijkcijfers is gestegen. Er staat me iets van bij dat de plaat in die clip 'gepitched' is, want op vinyl klinkt-ie een stuk langzamer. Dat is helemaal niet erg! Eigenlijk is 'That's When You Got Soul' helemaal geen Northern Soul, maar veel meer popcorn. Hoe dan ook: Het is een fijne kant, hoewel de andere kant, 'Hurtin' Inside' binnenkort het predikaat Tune Of The Week mag dragen. Eigenlijk is die ook popcorn...

2. Cryin' In The Streets Part One-George Perkins & The Silver Stars (1969)
Hoewel de eerste Soul-x-rated op 15 mei verscheen, luister ik nauwelijks meer naar de podcasts van voor week 30. Eigenlijk voelt die eerste Engelse podcast, die van week 33, aan als het ultieme begin van de Soul-x-rated, vandaar dat ik nog wel eens een plaatje pik uit de eerdere podcasts. Deze van George Perkins zat zo in de 'bubbling under'-aflevering van de Soul-x-rated, voorafgaand aan de Blauwe Bak Top 40 van juni. Ik kwam hem gisteravond tegen op een zoektocht naar een andere plaat en besloot hem een 'replay' te geven. Die George Perkins heeft trouwens verscheidene leuke(re) platen gemaakt in de vroege jaren zeventig, ik ontdekte vanavond nog een erg fijne funky single van zijn hand.

3. Gimme Your Love-Margaret Singana (1973)
Volgens mij ooit nog een 'dweilpauze' geweest hier op Soul-xotica. We kennen in Nederland Singana het beste vanwege 'We Are Growing', de hit uit 'Shaka Zulu'. Oorspronkelijk was dat een soundtrack voor een film in 1984, maar Veronica zond in 1989 'Shaka Zulu' uit als televisie-feuilleton. Margaret is echter al vanaf de vroege jaren zeventig actief in de muziekscene van Johannesburg en neemt in 1973 een single op met twee composities van Bert Berns. Haar 'Cry To Me' is nagenoeg identiek aan de versie van The Staccatos, die er eind jaren zestig een groot succes mee hadden in Zuid-Afrika, maar ik kies toch vaker voor het beklemmende 'Gimme Your Love'.

4. Need Your Lovin' Everyday-Tyrone Davis (1969)
Ook al een toekomstige Tune en een plaat die gistermiddag binnen kwam. Het kan wel eens het koopje van de maand zijn: Twee originele Dakar-singles in een fijne staat voor zes euro per stuk. Deze van Tyrone Davis is iedere stuiver dubbel en dwars waard. Het is eigenlijk een b-kant, die andere zijde is minder in mijn beleving, maar toch nog steeds een fijne 'double-sider'.

5. I Need You Like A Baby-Andrea Henry (1968)
De Tune Of The Week en dus hebben we deze dinsdag al behandeld.

6. Crying Days Are Over-The Illusions (2011)
Deze draag ik op aan Anthony Willock, de Facebook-vriend die iedere podcast voorziet van goed commentaar. Het is fijn om te weten dat er kritische luisteraars zijn die ervan genieten. Daar maak ik ze voor!

7. Song For Next Summer-Meg Baird (2011)
Deze plaat is al eens ter sprake gekomen. Opeens kon ik hem niet meer vinden. Toen ik woensdag even ging zoeken, had ik hem echter al heel snel te pakken. Hij stond op een plek waar ik hem niet had verwacht! Té laat voor deze zomer ('next summer' vanuit het oogpunt van november 2011 was de zomer van 2012), maar oei oei oei, wat blijft-ie mooi. Dit veroorzaakt ondermeer de spraakverwarring bij Sharon Van Etten, later in de podcast. Ik wil even 'Epic' uitroepen tot mooiste plaat van 2011, maar herinner me dan Meg Baird, Het was een rijk jaar qua mooie muziek!

8. Forever Autumn-Justin Hayward (1978)
Een beetje flauw natuurlijk om deze op de eerste herfstdag te draaien. Mocht het toevallig lijken dat ik nogal veel Moody Blues-gerelateerde dingen draai, dat is het niet. The Moody Blues is mijn eerste liefde. Over een paar weken krijgt Justin Hayward zelfs zijn eigen Schijf!

9. Follow The Leader-Major Lance (1969)
Die andere Dakar-single die gistermiddag binnenkwam. En zo kon het zomaar eens gebeuren dat Major Lance dubbel genoteerd staat in de Blauwe Bak Top 40, want ook 'Don't You Know I Love You' is een kanshebber!

10. Spy For The Brotherhood-The Miracles feat. Billy Griffin (1977)
Zesenveertig nominaties. Daaromtrent. Er moeten dus zes uitgeschift worden en waarschijnlijk dat daar ook deze van The Miracles bij zit. Het is inderdaad The Miracles van Smokey, maar dan zonder Smokey en met zijn 'vervanger' Billy Griffin op leadzang. Als het een grote hit was geweest, had dit platweg disco geheten. Omdat dit niet het geval is geweest, mag zo'n plaatje toch nog onder de vlag van Northern Soul. Hoewel ik daar met de Blauwe Bak Top 40 sowieso lak aan heb, als het maar iets in de buurt van Northern of funk is, dan mag het in de Top 40.

11. Trail Of Grief-Agua De Annique (2009)
Ik kondig in de podcast ook alvast de Nederlandse week aan. Ik vergis me niet, het is inderdaad week 42. In die podcast zullen jullie vast nóg een nummer van deze prachtige elpee horen en misschien ook nog wel iets van 'Nighttime Birds', het album van The Gathering. Agua De Annique is namelijk de band van Anneke Van Giersbergen, de ex-zangeres van The Gathering.

12. Keep In Touch-The Free (1969)
Noteer maar vast in de agenda: De b-kant van deze single is de Tune Of The Week in week 42.

13. Bad Luck-Harold Melvin & The Blue Notes (1975)
Terwijl dit plaatje binnenkomt in de Tipparade, besluit ik dat het tijd is om eens buiten te gaan kijken. En zo verlaat ik die warme zompige baarmoeder. Jawel, Harold Melvin komt binnen in de Tipparade op 26 april 1975, twee dagen voordat de familie Louwsma van een vierde kind wordt voorzien. Niks geen 'Bad Luck', gewoon een lekker plaatje!

14. Everything's Gonna Be Alright-P.P. Arnold (1967)
Gelukkig Nieuwjaar! Deze hoort daar sinds 1 januari 2012 bij. Een plaat die pure magie is voor mij. Op momenten als het even tegen zit, komt P.P. plots voorbij met deze boodschap. Tot nu toe is alles ook nog op zijn pootjes terecht gekomen...

15. Don't Do It-Sharon Van Etten (2010)
Het getuigt van lef om je album 'Epic' te noemen, maar in het geval van Sharon is het geheel terecht. De zangeres uit Brooklyn kan er zelf niks meer op aanvullen, haar jongste album is electrischer dan 'Epic' en mist, mijns inziens, de sterke melodieën van dit album. Een tweede 'Don't Do It' staat er niet tussen. Dit album en Agnes Obel zijn twee platen die voor mij synoniem staan aan thuis komen uit mijn werk en daarna een transformatie ondergaan. Alleen dáárom hoort-ie al thuis op deze Nieuwjaarsochtend, maar het is bovenal een album dat nog veel meer aandacht verdient en dit de komende maanden ook wel zal beleven in de Soul-x-rated!

16. Johnny And Mary-Robert Palmer (1980)
En ditmaal was ik op zoek naar 'Are You Gonna Go My Way' van Lenny Kravitz, die LP heb ik onlangs nog in handen gehad, maar speelt nu weer verstoppertje. En zo kom ik 'Clues' tegen van Robert Palmer. Het is nog even dubben tussen 'Looking For Clues' en deze. De rest van het album moet ik eerst weer eens integraal horen...

17. Tired Of Being Alone-Al Green (1971)
Die kwam in de laatste Soul-x-rated niet lekker uit de verf en dus moest-ie een keer opnieuw. Sommige beloftes kan ik maanden of jaren vooruit schuiven, in het geval van Al Green moest het meteen gebeuren.

1 opmerking: