maandag 17 september 2012

kringgesprek


Het oogde zaterdagmiddag zo mooi, dat ik de plannen al heel snel klaar had. Ik stelde de podcast nog maar een paar uren uit, zette een thermoskan koffie en stapte even later op de fiets. Bestemming: De Woldberg. Mijn favoriete stukje bos nabij Steenwijk. Ik zou daar weer eens ouderwets gaan dwalen en genieten van een thermoskan koffie op een bankje. Nu is het minder dan een week geleden dat ik nog flink last had van spit en al voor Veendijk voel ik dat het niet in de haak is. Misschien is het wel heel onbezonnen om helemaal naar de Woldberg te fietsen? Misschien zou ik beter wat in de omgeving kunnen blijven. Dat zal blijken. Ik heb Havelte nog niet geroken of ik strijk neer op een bankje met de koffie in de aanslag. De paddestoel vertelt me dat het zeven kilometer is naar Nijeveen... Plots veranderen de plannen en zet ik koers het zuiden in naar Ruinerwold en vervolgens naar Meppel. Daar ga ik behalve boodschapjes halen ook even kijken bij De Kring. Die blijkt een nieuwe partij singles binnen te hebben. Gewone prijs, dus vijftig cent per stuk. Tevreden tik ik tien minuten later een tientje af. Mooie vangst!

* Atlanta Rhythm Section- Neon Nites (1976)
Ik heb altijd gedacht dat deze groep een beetje in het hoekje zat van de southern soul, maar dit is teveel van die gladde countryrock. Beetje jammer, ook al is de schade slechts vijftig cent.

* Bobby Darin- 18 Yellow Roses (1963)
Een curieus dingetje. Een EP kun je het kwalijk noemen, het is een mini-LP. Gewoon 17 centimeter doorsnee, maar dan op 33 toeren en met zes liedjes in plaats van de 4 van een EP. Dit is een Australische uitgave uit de jaren zestig.

* Earth Wind & Fire- Shining Star (1975)
Die latere Earth Wind & Fire is me al snel te glad, maar deze vroege singles smaken naar meer. Ik ben zo onder de indruk van dit nummer dat die meteen 's avonds in de Soul-x-rated mocht!

* Euson- Crimson Eyes (1972)
Ik ben normaliter niet zo kapot van platen van Euson, maar deze is warempel upbeat. Nog steeds geen millimeter soul, dus in de Blauwe Bak zal-ie niet voorkomen!

* Gap Band- I Don't Believe You Want To Get Up And Dance (1979)
Hoewel het de b-kant is van 'Who Do You Call' heb ik hem echt vanwege deze kant gekocht. Het heeft 'Oops Up Side Your Head' tussen haakjes, maar ik kan er maar niet achterkomen of dit dezelfde is als de grote hit uit 1980. In elk geval een aanwinst die niet mocht ontbreken.

* Leon De Graaff- Pittsburgh In The Rain (1971)
Die had ik al, alleen is het vinyl daarvan niet smetteloos en dan is zo'n fraai exemplaar met fotohoes voor vijftig cent natuurlijk een koopje!

* Al Green- Tired Of Being Alone (1971)
Hoewel ik eigenlijk een beetje allergisch ben voor Al Green, ben ik ontzettend blij met deze single. Volgens mij heb ik er in januari nog over geschreven, over het slaperige meisje op het station van Meppel. Engelse persing, prachtige staat... Wat wil een mens nog meer?

* Al Green- For The Good Times (1972)
Nou? Nog een single van Al Green? Ik heb een ernstig vermoeden dat ik deze al heb, zelfs mét fotohoes. Maar voor vijftig cent kon ik hem niet laten liggen. Zo vaak kom je Al Green niet tegen in het hoge noorden...

* Pierre Groscolas- Lady Lay (1974)
Ja natuurlijk, het is lulligheid ten troef! En toch ben ik heel erg blij met deze single. Die ontbrak namelijk nog...

* Icehouse- I Can't Help Myself (1982)
Die mocht de twintig vol maken, maar ik had een ander nummer verwacht. Ik vind hem eigenlijk niet zo sterk als andere nummers van Icehouse.

* KC & The Sunshine Band- That's The Way I Like It (1975)
Natuurlijk hadden we die al, maar nog niet met dit 'fotohoesje'.

* KC & The Sunshine Band- Keep It Comin' Love (1977)
En daarvan twijfelde ik of ik hem heb of niet. Ach, kun je niet snel teveel van hebben.

* Muppets- Mah Na Mah Na (1977)
Hee, die hebben we recent nog gehad? Klopt! In het tweede verhaal van Donderdag Meppeldag vertelde ik hoe ik in 2000 mijn exemplaar van The Muppets was kwijtgeraakt en in Meppel een nieuw exemplaar vond. Welnu, die bewuste single heeft nogal een gemene kras. De single die ik zaterdag kocht, is dan beter, alleen... het uitdrukhartje is weggebroken en het overgebleven gat is te smal voor een single-puck. Ook al niet ideaal dus. Daar moet ik dus weer zo'n plastic spiraaltje tussenproppen...

* Ohio Players- Fire (1975)
Ik heb ook even snel de b-kant gedraaid, 'Together', en eigenlijk vind ik die beter! 'Fire' is een lekker feestelijke disco-stamper, waar 'Together' meer mid-tempo is, maar met een klasse waar je 'u' tegen zegt!

* Pilot- January (1975)
Die had ik nog niet met fotohoes...

* Poogy- She Looked Me In The Eye (1974)
Puur uit nieuwsgierigheid gekocht, het blijkt een Israëlische folkpop-single te zijn. Eigenlijk is-ie ook nog ontzettend leuk!

* Boots Randolph- The Battle Of New Orleans (1960)
Saxofonist Boots Randolph neemt de riedel onder handen, die het grote publiek beter kent als 'Mexico' van Les Humphries Singers. Op de b-kant doet hij een eigenwijs dingetje genaamd 'After You've Gone', ook al vraag ik bij beide kanten af wat ik er eigenlijk mee moet...

* John Rowles- Hush... Not A Word To Mary (1968)
In een creatief verknipte fotohoes, maar met het vinyl in een prima conditie. Deze had ik nog niet op origineel vinyl, maar het is puur vulling voor de collectie.

* Seekers- Chilly Winds (1965)
In de Ariola-uitdossing met fotohoesje, zoals ik hem in 1992 dagelijks zag liggen bij Golden Years, de jukeboxzaak in Sneek waar ik toen mijn singles haalde. Omdat hij vijftig cent is en mét het fotohoesje mocht hij mee...

* Mike Starrs- Lovesong (1975)
'Save the best for last'. Dit is de verrassing van de partij. Ik had het fotohoesje al sinds 2003 in mijn bakken staan, ooit gekregen van vrienden als onderdeel van een stapeltje singles, maar de plaat zélf had ik nog nooit gehoord. 'Lovesong' is geschreven door Lesley Duncan, de Britse singer-songwriter die meerdere goede nummers op haar conto heeft staan. Mike Starrs zingt het in een sfeervolle omgeving met mellotron en al! Kippevel-nummer. Ik heb al wat spitwerk gedaan naar Starrs, misschien kom ik er nog op terug. Ik weet in ieder geval dat hij in 1978 zanger was van de eigenzinnige Britse rockband Lucifer's Friend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten