maandag 24 oktober 2022

Verticaal vijf letters: Zondag 23 oktober


Zoals ik gisteren in de inleiding van de 'Singles round-up' heb aangegeven, moet er nog koffie komen. Eigenlijk heb ik wel zin in een wandelingetje en zo maak ik snel een plan. Heenweg met een bochtje om naar Havelte, koffie halen en vervolgens kijken of er binnen onafzienbare tijd een bus terug naar Uffelte gaat. Het is rond half vijf als ik de deur uit loop en dan heb ik nog een anderhalf uur om bij de winkel te komen. Dat is appeltje eitje. Als ik de snelste route pak en flink doorloop kan ik er in veertig minuten zijn. Maar... vandaag wil ik ook een stukje bos meemaken. Ik ga over Westeinde en beland in het bos- en heidegebied dat ik na zes jaar eindelijk begin te 'begrijpen'. In het verleden ben ik hier nog wel eens ernstig verdwaald. Dan denk ik met name aan een dinsdagmiddag als ik 'toeristisch' wil wandelen vanuit Havelte en tevens de druk heb om zeven uur thuis te zijn voor de radioshow. Sinds een paar jaar worden echter de wandelroutes ook aangegeven op paaltjes en hebben enkele paaltjes een klein plattegrondje. Bij het knooppunt midden in het bos zoek ik een paar punten uit die me naar Havelte leiden maar plannen zijn er om te worden gewijzigd. De fietstocht naar Earnewâld van een paar weken geleden is praktisch de enige route waar ik niet afwijk van de knooppunten.

Al gauw begrijp ik hoe de route me wil hebben en, nee, daar heb ik niet zoveel trek in. Ik ken dat stuk wel en bovendien zit je dan ruim een kilometer langs een weg. Dan zie ik een klein paadje naar rechts en dat ben ik nog nooit in geweest. Zullen we het eens proberen? Het is een smal paadje en pas als ik word gepasseerd door een mountainbiker heb ik het in de gaten: Ik zit op een MTB-route. De bijgevoegde foto schijnt in Havelte te zijn genomen maar wordt nationaal gebruikt voor MTB-routes. Ik herken het stukje niet van de route die ik heb gelopen, maar het is een prachtige route door het bos en aan de rand van de heide. Ik eindig uiteindelijk op de heide en dan krijg ik een 'flashback'. Dit had in de jaren veertig de start- en landingsbaan moeten worden van het vliegveld dat er nooit is gekomen. Als het er wél was gekomen, was Nederland een Duitse deelstaat geweest. Ik ga van de fietsroute af en kom weer wandelaars met honden tegen. Even later ga ik naar het fietspad dat tussen de nieuwe woonwijk van Havelte en de schaapskooi loopt. Op een gegeven ogenblik toch maar naar links om in Havelte te komen. Mijn telefoon zegt dat het twintig over vijf is. Ik heb tijd zat!

Ik tref het bij de winkel. Het tweede pak Douwe Egberts is voor de halve prijs. Even twijfel ik of ik vier zal aanschaffen, maar... dan wordt het erg lastig en zwaar om te wandelen met de schoudertas. Hier moet ik toch even rekening mee houden want ik weet niet of ik op tijd ben voor een bus. Met twee pakken kan ik de reis naar 'Memory Lane' ook weer een anderhalve week uitstellen. Het is kwart voor zes als ik bij de bushalte sta. De volgende bus gaat pas over 37 minuten en dan kan ik met de benenwagen ook bijna thuis zijn. Ik kies voor het laatste en pauzeer onderweg nog even met bekers ijskoffie en een kaasbroodje. Om kwart voor zeven ben ik weer terug in Uffelte. Zoals het nu staat, gaan we komende zondag óók wandelen. Later meer daarover!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten