woensdag 20 juli 2022

Week Spot: Grace Love


Inmiddels zijn ook de twee Spaanse bestellingen binnengekomen. Komend weekend zet ik '2017' in de schijnwerpers, ofwel... op zaterdagavond draai ik een selectie van 'nieuwe' soulplaten van 2017 tot en met vandaag. Op zondag doe ik een selectie van de Gele Bak-singles die gedurende 2017 in mijn verzameling zijn gekomen. Aanvankelijk wil ik een hagelnieuwe single als de Week Spot hebben, maar eigenlijk is het ook wel leuk om een plaat uit 2017 als Week Spot te hebben. Ik twijfel even bij Tom Glide & Hil St. Soul maar deze komt echt uit 2018. Divine Situation staat ook op het lijstje, maar eigenlijk is dat niet meer dan een 're-edit' van een bestaand nummer uit de jaren zeventig. Dan blijven er nog maar een paar over waaronder een aantal die al Week Spot zijn geweest. Grace Love moet die eer ook vast eens hebben gehad? Nou, ik ga de hele lijst door want ik vertrouw even niet op de zoekfunctie en wat blijkt? Het is nog nimmer Week Spot geweest. Dat vind ik wel een grof schandaal en dus mag dit pareltje deze week alsnog de Week Spot zijn. Ik heb het dan over de 'future classic' 'Higher' van Grace Love uit 2017.

Is er een reden waarom ik voor 2017 heb gekozen als jaar? Ja, daar is een reden voor! Ten eerste is, vooral het eerste half jaar, 2017 een redelijk moeilijk jaar qua financiën en heb ik een stuk minder singles gekocht dan in de jaren ervoor en na. Het is dus best een avontuur om hieruit de krenten te zoeken voor de zondagavond. In 2016 ben ik echt nog voornamelijk op zoek naar oude platen uit de jaren zestig en zeventig en zie ik niet zoveel heil in het kopen van splinternieuwe releases. Ik zit echter op de voorste rij als Cannonball een voorzichtig begin maakt in 2015. Greg Belson, gospel-'vriend' en in zekere zin een soort van 'held', draagt het label van Alberto Zanini meteen een warm hart toe en dankzij zijn berichten maak ik kennis met de eerste release. Het is een zeer obscuur en onuitgebracht 'gritty' funk-ding. Het minimalistische geluid is gerestaureerd en de plaat is in een gelimiteerde oplage. Toch vind ik de vraagprijs absurd hoog. Anno 2022 heb ik spijt dat ik hem niet heb besteld want als er eentje opduikt op Discogs? Daar wordt nu de hoofdprijs voor gevraagd. Begin 2016 is er opnieuw nieuws van Greg als één van zijn onuitgebrachte acetaten eindelijk een release gaat krijgen via Cannonball. Dat is 'Thank You (Jesus)' van The Jackson Brothers. Omdat dit gospel is en ik Greg een warm hart toe draag, bestel ik deze plaat. De daaropvolgende jaren volg ik Cannonball een beetje op afstand. Ik geef echter nog altijd de voorkeur aan authentieke singles uit de jaren zeventig.

In 2018 zoekt Alberto contact met mij. Hij heeft twee nieuwe releases en biedt me aan de mp3's toe te sturen. Eentje daarvan is 'Shardarp II' van El' Willie welke ik nog het meest draai in 'Tuesday Night Music Club' en 'Afterglow'. In de zomer van 2018 vindt hij in een hoekje een paar exemplaren van 'Higher' van Grace Love en een meer funk-georiënteerd plaatje dat inmiddels is uitverkocht. Hij besluit twee gelimiteerde pakketjes samen te stellen. Je krijgt Grace Love gratis bij El' Willie. Ik ken 'Higher' dan inmiddels al een jaar en heb het vanaf het begin een leuk nummer gevonden, maar ja... De prijs? Dit is een 'once in a lifetime' en zo kom ik in het bezit van één van de allerlaatste exemplaren van 'Higher'. Het nummer groeit uit tot een gigantische hit in 'Do The 45'. Bijna een jaar geleden heb ik ook nog 'Rain' gekocht dat eveneens op Cannonball is uitgebracht. De laatste is een instrumentale backing track uit de jaren zestig welke van nieuwe drums is voorzien en waar Grace een nieuwe tekst overheen zingt. Dit sluit aan bij de Northern Soul waar 'Higher' een vette knipoog geeft naar de disco van een decennium later.

Grace Love heet eigenlijk Asheia Bias en is een allround kunstenaar uit Seattle. Ze groeit op met soul in haar jeugd maar later komt ook de grunge en rock haar leven binnen. Als achtergrondzangeres werkt ze onder andere met Melissa Etheridge maar zingt ook voor Quincy Jones. Met name in de laatste tien jaar is ze een onafhankelijke zangeres die zich graag leent voor soul-projecten waar het draait om passie. Op Cannonball resulteert dat in het Northern-achtige 'Rain' en vervolgens met de frisse disco-sound van 'Higher'. Ik heb de waarde opgezocht op Discogs en ik moet zeggen... dat valt me nog aardig mee. Er blijken toch nog aardig wat dealers te zijn die de plaat op voorraad hebben en deze bieden het aan voor dertig euro. Dat is in 2017 ook de gangbare verkoopprijs. En zo kijk ik nog even verder en wat blijkt? 'Stone Man' van Sanders Sisters is ook niet zo heel erg duur. Dus heb ik die ook maar meteen van een Nederlandse dealer aangeschaft. Met verzendkosten nét onder de nieuwprijs. Ach, ik denk dat ik in de laatste jaren anders ben gaan kijken naar prijzen van nieuwe platen. In 2016 of 2018 geef ik hetzelfde geld immers moeiteloos uit aan een tweedehands plaat.

'Higher' is altijd een favoriet gebleven in de Blauwe Bak en in mijn radioshows, hoewel ik hem al een tijdje niet meer heb gedraaid. Des te meer een reden om het tot Week Spot te maken. In 2018 maak ik grotendeels de 'switch': Het moment waarop ook nieuwe vinyl-releases ga waarderen. In 2020 komt de definitieve oversteek en het laatste jaar is het een gekkenhuis geworden met de nieuwe releases. Ik kan nu al drie shows vullen met werk uit 2017-2022 en zaterdag trap ik af met de eerste van dit seizoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten