donderdag 28 juli 2022

Het zilveren goud: juli 1997 deel IV


Het is té ambitieus. Tussen twee werkdagen in en met deze warme dagen. Ik had vandaag op bezoek willen gaan bij mijn moeder. Zij vierde dinsdag haar verjaardag. Na een lange werkdag ben ik wederom doodop. Desondanks spring ik nog even bij op Wolfman Radio en zoek daarna snel mijn bedje op. Slapen wil niet tot nauwelijks en pas op het laatst weet ik de slaap te vatten. Dan hoor ik natuurlijk om half acht niet de wekker en is het half tien als ik de ogen open. De afspraak is nu verzet naar komende maandag. Ik acht de kans klein dat ik dan de platenzaak in Sneek zal aandoen, maar goed... Geen extra 'Singles round-up' buiten de laatste paar van Mark. Ik ben vandaag bezig geweest in de tuin en dat was ook wel eens nodig. Nu moet ik maar beginnen met het publiceren op Soul-sotica want ook daarmee loop ik achter op schema. Eerst naar boven om een foto te nemen van de dertig singles. Dertig? Ja, ik herinner opeens twee Blauwe Bak-singles die in de tweede aflevering van 'Het zilveren goud' hadden moeten zitten. En we gaan weer terug naar de laatste dagen van juli 1997.

Op de zondagmiddag na de verjaardag van mijn moeder in 1997 komt kameraad Jan langs om aan mijn scooter te sleutelen. Hij eet een hapje mee in Jutrijp en daarna gaan we het nachtleven in. Ik probeer te herinneren hoe we de avond zijn begonnen, maar feit is dat we al later op de avond alsnog in The Scrum komen. Ik denk dat we in zijn flat zijn geweest want hij draagt deze avond een 'rubberen' broek, zoals hij het zelf noemt. Het is een soort van lederlook ding en zit erg strak. Met een artistiek bloesje erop ziet hij er erg kunstzinnig uit. Ik zal ongetwijfeld de oranje broek aan hebben? In onze stamkroeg is het verre van gezellig. Er is een groepje mensen neergestreken die normaal gesproken in een café zitten waar ik niet naar binnen 'durf'. 'Min volk'. Jan en ik hebben echter het weekend in de bol. Hij schuifelt wat op de muziek en ook ik heb het gevoel dat de spieren los gedanst moeten worden. De ongenode gasten menen in ons een homostel te zien en dat verdient, volgens hen, klappen. Ik ontspring de dans maar Jan loopt een gezwollen lip en een blauw oog op. Dat komt zéér ongelegen!

De vrijwilligerscentrale van Sneek heeft een fietsenstalling geopend voor op de zaterdatavond. Het wordt bestierd door een echtpaar dat een oude caravan in de loods heeft gezet. Nu gaat deze fietsenstalling binnenkort dicht en zitten ze met de caravan in de maag. Daar heb ik wel oren naar! Een paar maanden eerder ben ik op de dolle roes naar Tuk gereden op de brommer en breng die nacht door op en rond de Woldberg. Dan heb ik opeens het romantische beeld voor me dat ik hier een caravan heb staan en dat ik geregeld een weekendje vrijaf kan nemen om hier uit te blazen. Dan hoor ik dat de caravan van de fietsenstalling weg moet. We spreken een vriendenprijsje af, alleen... het ding moet naar het terrein van Dicky Woodstock. Aanvankelijk zou ik een auto huren en kameraad Jan zou de sleurhut naar Steenwijkerwold brengen. Zijn gezicht is zo toegetakeld dat hij vermoed dat hij geen auto mee krijgt. De tijd begint te dringen. Het is woensdagmorgen en morgenavond begint het festival. Ik trek de stoute schoenen aan en stap het terrein op van Suierveld. Deze heeft een louche autohandel en een demontagebedrijf aan de rand van Sneek. Deze wil voor vijftig gulden de caravan naar Steenwijk brengen en dat lijkt de beste optie. Ik ga 's avonds eerst op de scooter, inmiddels rijdend, naar het terrein en een half uur later arriveert Suierveld met de caravan. Ongevraagd zet ik hem op het land en daar blijft die, eveneens ongevraagd, staan. Ongevraagd kom ik ook nog een paar keer langs om een nacht in de caravan te pitten. Té brutaal voor woorden? Ach ja, zo ben ik nu eenmaal in de late jaren negentig...

Het festival begint pas donderdagavond maar de 's middags ga ik op de scooter naar Meppel. In het winkeltje van Foucky Mulder koop ik een flinke partij singles en dat vormt het leeuwendeel van de dertig van vanavond.

2871 That's The Way Love Is - Marvin Gaye (US, Tamla, 1969)
2872 No More Tomorrow - The Geminis (Duitsland, RCA Victor, 1966)
2873 Walking The Floor Over You - Ernest Tubb (US, MCA, 1963, re: 1980?)
2874 Dansen Met Jou - Ria Valk (NL, Decca, 1968)
2875 People Gotta Move - Gino Vannelli (Canada, A&M, 1974)
2876 Onderweg Naar Jou - VOF De Kunst (NL, Polydor, 1988)
2877 Lass Die Sonne In Dein Herz - Wind (NL, Jupiter, 1987)

Dit is het restant uit Molkwerum. Marvin Gaye en The Geminis staan beide in de Blauwe Bak. Ernest Tubb is in 1980 opnieuw uitgegeven met blauwe label, maar dit is de persing met het zwarte label. Ik twijfel of deze niet van halverwege de jaren zeventig is. De opname dateert van 1963, Het origineel is echter van 1941. Gino Vannelli heb ik jaren later met fotohoes kunnen vinden. Nu de eerste greep van de platen die ik op 31 juli 1997 in Meppel heb gekocht.

2878 Morning Dew - Long John Baldry (NL, EMI America, 1980)
2879 Rap-O Clap-O - Joe Bataan (NL, Salsoul, 1979)
2880 Movin' - Brass Construction (NL, United Artists, 1976)
2881 This Will Be - Natalie Cole (NL, Capitol, 1975)
2882 Bad Bad Leroy Brown - Jim Croce (NL, Vertigo, 1973)
2883 Rings - Cymarron (NL, CBS, 1972)
2884 Feel The Need In Me - Detroit Emeralds (NL, Janus, 1973)
2885 September - Earth Wind & Fire (NL, CBS, 1978)
2886 Love Hit Me - J. Vincent Edward (NL, CNR, 1976)
2887 Latin America - Gibson Brothers (NL, CNR, 1981)

Jim Croce heb ik vorig jaar met fotohoes gekocht en Cymarron heeft oorspronkelijk ook geen fotohoes.

2888 Tell Everybody - Herbie Hancock (NL, CBS, 1979)
2889 Stuff Like That - Quincy Jones (NL, A&M, 1978)
2890 She's Comin' Back - Alfie Kahn (NL, Omega, 1970)
2891 The Girl Can't Help It - Little Richard (NL, CNR, 1977)
2892 You Are My Love - Liverpool Express (UK, Warner Bros., 1976)
2893 In The Mood - Glenn Miller Orchestra (NL, Paramount, 1972)
2894 A Fifth Of Beethoven - Walter Murphy & The Big Apple Band (NL, Private Stock, 1976)
2895 Do It Any Way You Wanna - People's Choice (NL, Philadelphia International, 1975)
2896 My Boy - Elvis (NL, RCA Victor, 1974)
2897 You Got Me Anyway - Sutherland Brothers & Quiver (NL, Island, 1973, re: 1977)
2898 Life Is A Minestrone - 10cc (NL, Mercury, 1975)
2899 Shout - The Trammps (NL, BR Music, 1974, re: 1986)
2900 Hold Back The Night - The Trammps (NL, Buddah, 1976)

Alfie Kahn koop ik oorspronkelijk in een neutraal hoesje. Deze met fotohoes heb ik in 2003 gekocht. Liverpool Express is tot op de draad versleten en heb ik onlangs nog in de Nederlandse persing gekocht. Sutherland Brothers heb ik al op de originele Island uit 1973 maar deze oogt en klinkt beter. De laatste van The Trammps heeft ooit in de Blauwe Bak gestaan en dat geldt ook voor Walter Murphy.

In augustus 1997 kan ik maar liefst 110 singles toevoegen en ik ga ze nu uitsmeren over de woensdagen. Dat betekent dat augustus tot eind september duurt. In oktober 1997 heb ik geen platen gekocht en kan ik alvast wennen voor volgend jaar. Volgende week ga ik met de scooter uit rijden op de vrijdag van Woodstock.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten