zondag 3 juli 2022

Gele Bak Top 100: 92-85


Hoewel de Gele Bak Top 100 voornamelijk een fotoserie is (en een mooie aanleiding voor een radioshow) wil ik proberen zo nu en dan toch iets van een verhaaltje te schrijven. Behalve de gebruikelijke openingstekst en inleiding tot de Top 100. Toch ga ik bij de nummers 100 tot en met 2 geen speciale berichten schrijven want die eer valt de nummer 1 ten deel. Dit weekend heeft de Gele Bak Top 100 nog drie afleveringen maar het kan zomaar zijn dat ik volgend weekend of een week later twee edities doe van elk twaalf singles. Gisteravond ben ik niet meer toegekomen aan publiceren. Ik heb alle Week Spots gedraaid van week 26 in 2021 tot deze week in 2022. Ik moet de show nog uploaden maar dat geeft jullie drie uren en vijfenveertig minuten aan luisterplezier. En gelukkig hebben de draaitafels besloten om écht stereo te klinken! In deze eerste aflevering van vandaag zitten meteen drie 'rare' plaatjes. Daar ga ik het eerst over hebben.

Het is een bekend verschijnsel bij Nederlandse EMI-singles van omstreeks 1970. Het vinyl dat dan in Nederland wordt benut is flinterdun en zeer gevoelig voor zonkracht en andere warmtebronnen. Buiten dat ze vaak niet goed klinken (bijvoorbeeld 'Tears Of A Clown' van Smokey Robinson) hebben ze de neiging om uit het lood te slaan en te golven. Ik ben zeer in mijn nopjes als ik in Assen een exemplaar tref van 'World In Changes' van Dave Mason maar moet thuis concluderen dat de plaat een upgrade verdient. Als ik dit schrijf ligt er al een paar maanden eentje in mijn boodschappenmandje op Discogs. Bovendien heeft deze verkoper nog een aantal interessante singles en dan voornamelijk voor de Blauwe Bak. Ik moet het alleen nog eens afrekenen. Zeker is dat Dave een upgrade krijgt want dit exemplaar is niet echt lollig. Dan gaan we naar Andy Bown. Ik ben zeer verheugd want in mijn herinnering is dit een fijn nummer. Ik heb het plaatje op verschillende platenspelers geprobeerd maar op ene of andere manier klinkt die niet 'goed'. Vandaar de relatieve lage notering. De meest in het oog springende single is wel de nummer 85. Zeker nu ik alleen nog shows doe voor Wolfman Radio koop ik niet snel een Nederlandstalig plaatje. Toch heb ik een enorme zwak voor Trea Dobbs en kan deze met de fotohoes lastig weigeren. Jullie zullen begrijpen dat ik de plaat niet grijs ga draaien in de shows, maar... verdient het op zijn minst niet een plekje in de Top 100? Ja dus...

92. Words - F-R David (Frankrijk, Carrere 49963, A, 1982)

91. Many Too Many - Genesis (UK, Charisma CB 315, A, 1978)

90. Stay Awhile - Dusty Springfield (NL, Philips JF 329 907, A, 1964)

89. World In Changes - Dave Mason (NL, Blue Thumb 5C 006-91440, A, 1970)

88. Another Shipwreck - Andy Bown (NL, EMI 5C 006-06986, A, 1978)

87. I'd Really Love To See You Tonight - England Dan & John Ford Coley (UK, Atlantic K 10810, A, 1976)

86. Hush Little Baby - The Horseflies (NL, Munich MRS 748, A, 1988)

85. Marmer, Staal En Steen Vergaan - Trea Dobbs (NL, Decca AT 10 180, A, 1965)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten