zondag 16 februari 2020

Singles round-up: februari 3



Horizontaal of desnoods diagonaal zeven letters of toch maar een grote 'Singles round-up' ervan maken? Ik besluit tot het laatste. Het is reeds in het begin van de week als ik zie dat het deze zondag soepweer gaat worden en om 'het hoofd eens lekker leeg te maken', verlang ik al een tijdje naar een wedstrijdje op de fiets tegen de storm. Waarbij ik dan meteen kan opmerken dat het dan even een voordeel heeft dat ik niet afhankelijk ben van de ligfiets. De laatste is alleen bruikbaar tot windkracht zes. De zijwindgevoeligheid maakt dat het meer weg heeft van windsurfen dan van fietsen. Woensdagmiddag oogt het niet onaardig. Koud maar zonnig en de wind heeft zijn stormkracht uren geleden verloren. Ik zit bovendien bijna zonder dampvloeistof en dus ontstaat het plan voor een bezoekje aan Diever. Onderdeel van de traditie is dan om naar Dwingeloo te fietsen en vanuit daar 'toeristisch' terug te gaan naar Uffelte. Bij het verlaten van Diever heb ik al zin om even in Dieverbrug te kijken. Ik ben afgelopen zomer voor het laatst in de kringloopwinkel geweest en vond toen opeens weer 'nieuwe' titels. Laat me heel erg duidelijk zijn: Het is vaak niet veel soeps wat er ligt maar op zijn minst zit er een beetje verloop in de handel in Dieverbrug.

Nu ook weer een leuk jaren zeventig-plaatje van Sunny dat ik nog niet eerder had gezien. Hetzelfde geldt voor Right Said Fred en misschien heb ik Frida de vorige keren over geslagen. Het valt me nu pas op dat het de Engelse persing is en voor vijftig cent mag deze mee! Ik kijk even bij de dvd's, maar... ik heb nog stapels films liggen waar ik nauwelijks aan toe kom. Een (Nederlandse) box set van Monty Python oogt interessant, maar dan opnieuw... het is ongeveer twee keer per jaar dat ik even in een Monty Python-mood ben en weet mezelf dan wel te vermaken met Youtube. Ik reken de singles af en stap weer naar buiten. Tevreden? Nee, niet echt want drie vind ik heel minimaal. Hoewel het al later op de middag is, wil ik nog wel even mijn best doen om bij 'De Siepel' in Dwingeloo binnen te wippen. Ik kijk eerst ook even of Bart de zaak open heeft, maar helaas. Bij 'De Siepel' is niets veranderd ten opzichte van mijn laatste bezoek en ik neem een paar singles mee waar ik in oktober bij heb getwijfeld. Ik heb Olivia en Cat Stevens al, maar kan deze niet weerstaan. De laatste omdat ik hem niet met fotohoes heb en de eerste omdat het de Engelse persing is. Van deze vijf heb ik reeds een foto gemaakt en zou een aparte 'Singles round-up' worden. Dan wordt het zaterdagmiddag...

Als het écht moet? Dan is de vloeistof uit Diever wel te dampen, maar lekker vind ik het niet. Zo speel ik met het idee om langs te gaan bij de Primera in Steenwijk voor flesjes 'Cuban Cigar' van Bookwill (de 18 mg-variant). Toegegeven: Er zijn meer exotische dampsappen om de markt, maar deze specifieke vind ik lekker weg dampen. Dan denk ik opeens aan Tuk. Hoelang is het geleden dat ik voor het laatst bij de kringloop in Tuk ben geweest? Ik denk dat het is geweest toen de stekker van mijn telefoon stuk was gegaan. Zou het nog steeds zo bedroevend zijn met de singles? Ik plan weinig maar ga gewoon lekker fietsen. Over Holtinghe naar Wapserveen. Vervolgens naar Frederiksoord (en even een plan om over Wilhelminaoord te gaan). Toch maar gewoon de weg naar Steenwijk en in Eesveen binnendoor naar De Bult. Langs de Woldberg naar Tuk en zo naar de kringloopwinkel. Boven staan alleen rijen elpees en geen enkele single te bekennen. Ik fiets richting de stad en denk aan alternatieven. Ik ben ook al lang niet meer bij Van Der Laan geweest maar die had ook weinig verloop in de singles. In 2009 heb ik hier echter nog de eerste single van Anita Meyer gevonden. Tot mijn grote verbazing staan de platen inmiddels beneden en zelfs met een frisse vangst singles. Veel piratenspul en grootmoeders tijd maar ook een aantal uit de jaren tachtig. Voor vijftig cent mogen ze mee en dus zoek ik tien uit. Nu heb ik dan een stapeltje van vijftien singles. Niet veel om de hakken om het zwakjes uit te drukken. Ik heb niet eens zin om ze te beluisteren en dus geef ik maar gewoon de titels en artiesten op. De singles zullen op de zondagavonden vanaf elf uur aan bod komen in 'The Vinyl Countdown - The 7" Collection' met volgende week wellicht een 'special' met 'New Additions' zoals ik ze noem. Broek laten zakken en met de billen bloot, hoewel de platen samen slechts een tientje hebben gekost...

* The Band Of The Black Watch- Scotch On The Rocks (UK, Spark, 1975)
* Boys Town Gang- Just Can't Help Believing (NL, Rams Horn, 1983)
* Dale- Simon Simon (Duitsland, Paisley Park, 1988)
* Daisy Dynamite- Botch-A-Me (NL, Polydor, 1973) eindelijk met fotohoes
* Frida- I Know There's Something Going On (UK, Polar, 1982)
* Siedah Garrett- K.I.S.S.I.N.G. (Duitsland, Qwest, 1988)
* Janet Jackson- The Pleasure Principle (Duitsland, A&M, 1986)
* The Mighty Clouds Of Joy- Mighty Cloud Of Joy (Duitsland, ABC, 1974) Nederlandse met fotohoes in Blauwe Bak, deze is voor de algemene jaren zeventig-bak
* Olivia Newton John- A Little More (UK, EMI, 1978) weer in de Engelse persing zoals in Mossley
* Right Said Fred- Don't Talk Just Kiss (NL, Tug, 1991)
* Roxy Music- Take A Chance With Me (NL, Polydor, 1982)
* Alvin Stardust- A Wonderful Time Up There (NL, Stiff, 1981)
* Cat Stevens- Lady D'Arbanville (NL, Island, 1970) nu met fotohoes
* Sunny- Doctor's Orders (NL, CBS, 1974)
* Trio Hellenique- Varko Sto Giala (NL, CNR, 1965) ook bekend als 'Pinda Pinda'. Echt voor de novelty...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten