dinsdag 2 februari 2016

Week Spot: Chuck Jackson



Laat het gebak en de slingers maar achterwege. Sinds we de duizend voorbij zijn, is eigenlijk alleen ieder 250e bericht vermeldenswaardig, maar vooruit... Voor jullie ligt het 2150e bericht op Soul-xotica. Wellicht dat ik 2250 nog maar iets moet vieren, want 2500 gaan we niet meer redden in 2016. Er komen heus nog wel een paar 'feestjes'. Ik denk na over een mogelijke 'Weekplate', maar heb nog ontbrekende dagen. Dat zou omstreeks de zesde verjaardag plaatsvinden, begin maart. Verder wil ik zeker een Gele Bak Top 100 doen in april. Het is dan een jaar sinds De Tafel in Meppel open is en dat mijn platenhobby weer een stuk ruimer is geworden. Een top 100 van 'allerhande' singles die ik in dat jaar heb gekocht. Vanavond hou ik het bescheiden en ga jullie voorstellen aan de nieuwe Week Spot. Vanmiddag zijn de Oostenrijkse singles binnengekomen en eentje daarvan smeekt me om Week Spot te worden, maar Benny Johnson moest maar een uitzondering blijven. Verder kan ik een pakketje singles van een muziekvriend tegemoet zien en is de Duitse single nog onderweg, dus dat wordt voor het weekend een 'Singles round-up'. Vandaag een single die ik reeds een paar weken in de koffers heb staan. Een héle echte grote klassieker in de Northern Soul: 'Any Day Now' van Chuck Jackson (1962).

Northern Soul laat zich moeilijk definiëren. Vaak is het uptempo muziek op een obscuur label dat nooit in de hitparade heeft gestaan. Wat dat betreft is deze van Chuck Jackson een grote uitzondering, want de plaat is allesbehalve een wervelwind, is via een grote platenfirma op de markt gebracht en heeft in de Amerikaanse hitparade gestaan. Hoe en waarom kan ik niet ontdekken, maar ik heb mijn vermoedens. De single krijgt namelijk een Engelse uitgave welke zeer moeilijk te vinden is. En omdat de dj's 'exclusiviteit' willen, draait het al snel om die lastige Engelse uitgave. In de midden jaren zeventig zet Pye het kracht bij door 'Any Day Now' uit te brengen in de 'Disco Demand'-serie en zo is de single opeens overal verkrijgbaar. Hoewel enkele grote dj's en clubs de plaat toen meteen hebben geschrapt van de speellijst, zijn de meesten alweer terug gekomen op dat besluit. Met als resultaat dat 'Any Day Now' na ruim veertig jaar nog altijd even populair is in de Northern Soul-scene.

Ik zou een jaar geleden de overeenkomst niet hebben geweten, maar wat heeft Chuck Jackson gemeen met schlager-zanger Billy Mo? Dankzij een 'Raddraaier' van Ken Bee weet ik het antwoord: Billy Mo is in de late jaren vijftig lid van The Del-Vikings, bekend van 'Come Go With Me'. Het lijkt aannemelijk dat Billy in de plek is gekomen van Chuck Jackson, de laatste heeft van 1957 tot en met 1959 deel uitgemaakt van de populaire groep. Chuck is leadzanger op 'Willette' uit 1957. In 1959 staat hij in het voorprogramma van Jackie Wilson in The Apollo Theater en wordt daar ontdekt door Luther Dixon. Chuck komt onder contract bij Scepter Records dat hem onderbrengt op een nieuw label: Wand Records. Zijn eerste single is 'I Don't Want To Cry', waaraan Jackson heeft meegeschreven, en is meteen goed voor een hoge notering op de Amerikaanse R&B-lijst. Die nummer vijf zal hij in 1964 nog eens herhalen en slechts eenmaal evenaren. Op de 'mainstream' is 23 het hoogst haalbare en de 'adult contemporary' nummer 12. Dan hebben we het meteen over de Week Spot, want, inderdaad, het is verre van 'obscuur'. Het is Chuck Jackson's grootste hit uit een lange serie singles. 'Any Day Now' is geschreven door Burt Bacharach en dit maakt dat Jackson een van de eerste zangers is die succes heeft met een nummer van Bacharach. In 1964 gaan Bacharach en David in zee met Dionne Warwick, waarmee Jackson ook een duet zal opnemen. Verder deelt hij een paar plaatkanten met Wand-collega Maxine Brown en eentje met Doris Troy.

Chuck Jackson wordt op 22 juli 1937 geboren in Latta in South Carolina, maar groeit op in Pittsburgh in Pennsylvania. Zijn loopbaan qua hits kent bergen en dalen, maar komt in 1962 op een hoogtepunt met twee nummers. Eerst 'Any Day Now' en vervolgens 'I Keep Forgettin'. De laatste is een compositie van Jerry Leiber en Mike Stoller. Vorig jaar heb ik nog de erg gezellige versie van Cuppy Records Studio Band gekocht, maar heeft de Blauwe Bak Top 100 niet gehaald. Nu leer ik dat deze 'I Keep Forgettin' dezelfde is als die van Michael MacDonald en ik moet bekennen dat ik daar nooit een overeenkomst in heb gezien. MacDonald's versie is in 1982 een grote hit in Amerika en bereikt ons in 1996 als sample in 'Regulate' van rapper Warren G. Ondanks het feit dat hij niet voortdurend in de top tien staat, verdient Jackson genoeg aan de jaren die hij bij Wand onder contract staat. Motown heeft al belangstelling getoond en in 1967 levert Jackson wat geld in om eerder uit zijn contract te worden verlost. In 1968 maakt hij 'The Man In You' voor Motown, maar het is slechts een bescheiden succes. Nu ik een beetje huiswerk doe, ontdek ik opeens dat het succes voor 'Any Day Now' in de Northern Soul waarschijnlijk in The Twisted Wheel in Manchester is begonnen. Dat zou me niks verbazen. The Twisted Wheel is van oudsher een Mod-club en daar kijken ze niet zo nauw of het een hit is geweest of niet. Als het publiek het slikt, dan staat het op de speellijst.

Motown brengt Jackson niet het verwachte succes en na 1971 moet hij op zoek naar een volgende maatschappij. Hij maakt in de midden jaren zeventig platen voor ABC en All Platinum. In 1980 maakt hij een tweetal elpees voor EMI-America en de eerste daarvan bevat een nummer dat enkel in die vorm verkrijgbaar is. Hoewel het bijna twee jaar geleden is dat ik voor het laatst een elpee heb gekocht, zou dit zomaar een reden kunnen zijn om naast de Blauwe Bak ook een elpeekoffer te zetten: Ik ken 'The Way You Hold Me' van een podcast en ben verschrikkelijk van dat nummer gaan houden. Ook qua gospel zou ik een paar elpees verdienen, dus wie weet wat er dit jaar nog gaat gebeuren... Na 1980 is het dan toch echt even afgelopen met de loopbaan van Chuck Jackson. In de jaren negentig neemt hij sporadisch dingen op en maakt tenslotte in 1992 het album 'I'll Take Care Of You' met Cissy Houston. Op 4 oktober is Jackson bijgezet in 'The Official Rhythm And Blues Music Hall Of Fame' in Detroit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten