zaterdag 13 februari 2016

Singles round-up: februari 4



De beloofde 'Singles round-up'? Nee, het valt me een beetje tegen, maar aan de andere kant...? Amerikaanse zendingen willen nog wel eens een week tot tien dagen onderweg zijn, maar als ze op zondag op de bus zijn gegaan, kunnen ze soms voor het weekend in Nijeveen zijn. Hier is andermaal het bewijs dat dit geen verwachting moet zijn. Voor wat betreft het Engelse pakket: Als dat pas woensdag de post-cyclus is in gegaan, dan duurt het vaak ook een week voordat ze arriveren. Op maandag verzonden is vaak vrijdag bezorgd, op dinsdag verzonden soms zaterdag, maar woensdag duurt altijd een week. Dat heeft eveneens te maken met het feit dat onze PostNL niet op maandag bezorgt. De soul en gospel laat dus nog even op zich wachten, maar ik heb als 'goedmaker' gisteren elf singles gekocht bij De Tafel. Deze smeer ik uit over twee berichten en vandaag de eerste zes. Het bewijs dat je voor 7,50 euro genoeg lol kan beleven, want dat heeft dit elftal in totaal gekost.

* Frankie Goes To Hollywood- Rage Hard (Duitsland, Island, 1986)
Mijn jaren tachtig-collectie is het afgelopen jaar flink gegroeid. Een jaar geleden kon ik het in zeven bakken houden, nu ben ik bezig aan de tiende bak. Dan moet ik erbij zeggen dat de bakken niet propvol zitten, ik hou de 135-per-bak aan en wijzig de opzet dus eens per week. Dat maakt het bij het 'Raddraaien' nog wel eens lastig en ook 'The 7" Collection' kan ik niet weken van tevoren 'plannen'. Ach, het zij zo, ik ben trots op dit systeem. Heeft twee weken geduurd met héle lange nachten, maar alle singles staan nu in de computer. Qua Frankie Goes To Hollywood is de vangst vooralsnog mager geweest. Ik heb 'Relax' zowel op 7" als 12" en daarmee houdt het op. Dan kom ik 'Rage Hard' tegen en eerlijk gezegd ben ik die 'vergeten'. Tja, ik ben er niet heel erg kapot van en het zal waarschijnlijk ook vaker 'Relax' worden in de shows.

* Paul Hardcastle & Carol Kenyan- Don't Waste My Time (Duitsland, Chrysalis, 1985)
Opvallend veel Chrysalis-platen in deze 'Singles round-up' en dat is louter toeval. Ook 'Don't Waste My Time' doet geen belletje rinkelen, maar vanavond heb ik hem op de draaitafel gelegd in 'The Vinyl Countdown'. Is dit Paul Hardcastle? Ik kan me opeens weer herinneren dat ik me dikwijls heb afgevraagd van wie deze plaat was, maar heb nooit de connectie met Hardcastle gelegd. Een ontzettend fijne plaat die ik nog vaak met veel plezier zijn rondjes zal laten draven.

* Billy Idol- Sweet Sixteen (Duitsland, Chrysalis, 1987)
En daar hebben we Willem Idool. Een plaatje dat ik al 29 jaar erg fijn vind. Ik heb hem veelvuldig gedraaid in 'mixed bag'-shows op Wolfman als ik voor een presentator moest invallen, maar het vinyl ontbrak nog. Voor vijftig cent ben ik de man. Overigens moest ik in 1996 even enorm 'punk' doen van mezelf zonder dat ik begreep wat dit moest in houden. Ik heb toen een cassettebandje gekocht met het werk van Idol's vroegere band Generation X en heb deze letterlijk en figuurlijk kapot gespeeld. Als je 'King Rocker' afzet tegen iets van The Buzzcocks of The Sex Pistols, dan is Generation X meer glamrock dan punk en toch 'vier' ik hiermee mijn kortstondige punk-fase.

* Huey Lewis & The News- Stuck With You (Duitsland, Chrysalis, 1986)
De laatste van de vangst Chrysalis-platen, hoewel we morgen nog een Duitse Virgin tegenkomen. Vermoedelijk allemaal van dezelfde perserij met de zilveren plastic labels. Huey Lewis mag mee omdat het fijn is op de radio en omdat het vijftig cent moet kosten, maar verder heb ik nooit zoveel opgehad met The News. Ik heb ooit wel een opname gehad van Clover uit de jaren zestig met een piepjonge Huey Lewis op zang: 'The Milk Of Human Kindness'. Eigenlijk strandt daarmee mijn Huey Lewis-hobby.

* Lisa Lisa & Cult Jam- Little Jackie Wants To Be A Star (NL, CBS, 1989)
Er steekt een klein gejuich op als ik deze single in mijn handen hou. Typisch zo'n nummer dat ik in jaren niet heb gehoord, maar waar ik een fijn gevoel bij heb. En krijg, want vanavond ben ik wederom 'all smiles' als dit op de draaitafel ligt.

* Madonna- Causing A Commotion (Duitsland, Sire, 1987)
Dit is voor vijftig cent een fraaie vervanger. Ik heb mijn vorige 'Commotion' nog eens gekocht bij de kringloopwinkel in Steenwijk, voordat deze naar Tuk verhuisde. Volgens mij woonde ikzelf toen ook nog in Tuk. Hoe dan ook: Die single had in dertien jaar een zwaar leven gehad en zet abusievelijk in het hoesje van 'Into The Groove'. Nu heb ik dan een betere (lees: vlakke) single met de bijpassende fotohoes. Niet één van mijn ultieme favorieten van Madonna, maar staat een stuk netter in de collectie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten