maandag 30 november 2015

Eindstreep: november 2015



Een vervolg op de 'haastbui' van vanmorgen: Het is reuze meegevallen. Zeker als ik september als vergelijkingsmateriaal heb. Toen zijn we trouwens ook veel te laat begonnen, maar dat had toen te maken met post die nog uitgesorteerd moest worden en gedonder omtrent een 'missende' fietssleutel. Toen waren pas 's avonds om half acht klaar. Nu stond mijn voorman wel op de afgesproken tijd voor de deur en duwde ik om half tien het eerste boekje door een brievenbus in Genemuiden. Het weer was 'aangenaam'. De wind merkte je nauwelijks in het centrum en... het was droog! Rond het middaguur nam de wind aan en begon het te regenen, maar toen bezorgde ik de laatste boekjes uit de vier kratten die ik samen met een collega had weggezet. Omdat ik nog even moest wachten op een 'lift' van Genemuiden naar Nijeveen was ik pas om drie uur thuis, maar heb na half één niet meer hoeven bezorgen. Intussen heb ik nagedacht over de 'Eindstreep' en stel me opeens iets voor dat toch niet helemaal de waarheid betreft. Ik had een paar platen van oktober in mijn hoofd zitten, maar ga desondanks nog één keer proberen om van 'De Eindstreep' een vaste rubriek te maken: Een top vijf van singles die ik in deze maand heb gekocht.

Stilte na de storm? Ja, zeker na de platenbeurs in oktober valt de vangst deze maand ietsje tegen. Hoewel? Ik heb in november namelijk weer meer gericht plaatjes gekocht en grotendeels soul en aanverwante stijlen. Ik tel veertien singles van deze maand. Zeven van De Tafel, een van Ebay, een van Discogs en de overige van Rarenorthernsoul en haar dochteronderneming Buydiscorecords. Ik had 'Skin Deep' van The Stranglers in gedachten, maar die heb ik nog nét in oktober gekocht. De Eindstreep van deze maand is dan vrijwel alleen soul en dat is om alvast een beetje te wennen aan de kluif waaraan ik mezelf later deze nacht ga wagen: De Top 100. Tot in hoeverre deze Eindstreep overeen gaat komen met de Blauwe Bak Top 100? Geen idee. Neneh Cherry, Bobby Hebb, Little Bob & Big Clyde, Darlene Love, Sam & Dave, Squeeze en Was (Not Was) ten spijt, het zijn de soul-plaatjes die deze maand hebben gedomineerd. En dan wel in deze volgorde...

1. Stop Hurting Me Baby-Purple Mundi (UK, Cat, 1971, re: 2011)

2. The Times We Had Together-Sam Bowie & The Blue Feelings (US, Wingate, 1965)

3. Question-Bobby Powell (US, Whit, 1967)

4. What's The Use-Barbara & The Uniques (US, Arden, 1970)

5. Let's Change The Subject-Satisfaction Unlimited (UK, Sonic Wax, 1972, re: 2012)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten