vrijdag 17 juni 2016

Het zilveren goud: juni 1991



Naast de Albert Heijn in Havelte hangt de driekleur buiten. Is dit om de zeventwintigste verjaardag van mijn platenverzameling te vieren? Welnee! De zoon of dochter des huizes is geslaagd. Op Facebook staan ook vele trotse vaders en moeders. Het is een kwart eeuw geleden dat ik mijn eerste en tegelijk ook laatste schooldiploma heb gehaald. Boven verwachting. Mijn school heeft verschillende manieren gehanteerd. Ik weet nog bij zus en de twee broers dat deze alleen werden gebeld als ze gezakt waren. In 1991 kiest onze school ervoor om iedere leerling telefonisch op de hoogte te stellen. Als de dag van gisteren. Mijn neus zit al een tijdje verstopt en 's ochtends fiets ik met mem naar het ziekenhuis in Sneek om dit te herstellen. Ik weet op de terugweg maar moeilijk een houding aan te nemen. Niet té nonchalant want dat zou mem alleen maar woest maken? Ik weet nog dat 'It Doesn't Matter Much To Me' van de Bee Gees deze ochtend door mijn hoofd speelt, want ik moest er maar vast aan wennen... Dan gaat de telefoon en met blokken beton aan de broekspijpen loop ik er naar toe. Aan de andere kant is meneer Kingma, mijn klasseleraar. ,,Ik zou even vertellen dat je bent geslaagd". Eerst is er ongeloof, daarna vreugde. En tóch weet ik niet hoe ik dit heb geflikt. Dat zal later blijken... Deze aflevering van 'Het zilveren goud' is in veel gevallen de 'soundtrack' van deze tijd en omdat ik de platen nog geregeld hoor, denk ik altijd weer even terug aan deze bizarre vrijdagmorgen in juni.

Het is vandaag werk aan de winkel want ik 'vier' mijn diploma met bijna vijftig singles. Met uitzondering van nummer 354 komen de eerste zeven singles bij Sunrise vandaan. Manfred Mann is de enige uit de vijf gulden-bak, de rest is een gulden per stuk. 'Peace' van Peter is begin 1991 opnieuw uitgegeven door BR Music ten tijde van de Golfoorlog. De single heeft de Top 40 wederom niet bereikt en deze haal ik voor een rijksdaalder bij V&D. De single zit in een 'fotohoes' met op de achterkant een volledig overzicht van de BR-singles tot dusver.

349 Semi-Detached Suburban Mr. James-Manfred Mann (NL, Fontana, 1966)
350 Vous Permettez Monsieur-Adamo (NL, Pathé, 1964)
351 Big Eight-Judge Dread (Duitsland, Trojan, 1973)
352 The Push Bike Song-The Mixtures (NL, Polydor, 1971)
353 Put Your Hands Together-The O'Jays (NL, Philadelphia, 1973)
354 Peace-Peter (NL, BR Music, 1970, RE)
355 Chance For A Lifetime-Kayak (NL, Imperial, 1975)

'Genieten nu het nog kan'. Ik weet dat ik een zware periode tegemoet ga zodra bekend is dat ik ben gezakt voor school en dus neem ik het er nog van op de donderdag voor de bekendmaking. Ik fiets deze middag naar Heerenveen en koop de volgende singles. De vrijdagmiddag ná het heugelijke nieuws vier ik het met de nummer 361, een single uit de vijf gulden-bak van Sunrise. Typisch zo'n voorbeeld van een plaatje dat achteraf gezien 'dik betaald' is, want het ding is niet in een bijster goede staat. Ik betwijfel of ik daar tegenwoordig twee euro voor zou betalen.

356 Nothing Is Real Here-Pugh's Place (NL, Decca, 1970)
357 Everybody's Talkin'-Nilsson (Duitsland, RCA Victor, 1969)
358 Time To Kill-The Band (NL, Capitol, 1970)
359 Mighty Quinn-Manfred Mann (Duitsland, Fontana, 1968)
360 Geitenwollensokkenrockers-Vandale (NL, Lark, 1981)
361 Dong Dong Di-Ki Di-Gi Dong-The Golden Earrings (NL, Polydor, 1968)

Het slagen voor school betekent opeens ook veel envelopjes met inhoud. Op de 'day after' ga ik naar de vlooienmarkt in de Veemarkthal in Sneek en koop de volgende singles. Nee, dit had ik niet alleen met zakgeld kunnen doen...

362 I Think I Love You-The Partridge Family (NL, Bell, 1972)
363 Jackie Blue-Ozark Mountain Daredevils (Duitsland, A&M, 1975)
364 Not Fade Away-The Rolling Stones (NL, Decca, 1964)
365 You Can Get It If You Really Want-Desmond Dekker (NL, Ember, 1970)
366 The Witch's Promise-Jethro Tull (NL, Island, 1970)
367 Jelly Jungle-The Lemon Pipers (US, Buddah, 1968)
368 I Will Survive-Gloria Gaynor (US, Polydor, 1978)
369 For What It's Worth-Sergio Mendes & Brasil '66 (Duitsland, A&M, 1967) 370 If We Try-Don McLean (Duitsland, United Artists, 1973)
371 I'm The Leader Of The Gang-Gary Glitter (Duitsland, Bell, 1973)
372 Thanks-J. Vincent Edward (NL, CBS, 1970)
373 Breakfast In America-Supertramp (NL, A&M, 1977)
374 House Of The Rising Sun-Frijid Pink (UK, Deram, 1970)
375 Feelin' Alright-Traffic (NL, Island, 1968)
376 Mull Of Kintyre-Wings (UK, Capitol, 1977)
377 Living Without You-Manfred Mann (Duitsland, Philips, 1971)

Dat feest, met enkele elpees van afgelopen maandag, moet ik de komende week 'bezuren'. Ik koop een weekend geen platen voor de verandering. Pas op de dag van de diploma-uitreiking koop ik de nummer 378 als 'herinnering' bij Sunrise. Nu volg ik met de overige singles die ik in juni 1991 bij Sunrise heb gehaald. Allemaal singles voor een piek per stuk met uitzondering van Neil Diamond, Keith West, Fleetwood Mac en Dave Berry.

378 Am I A Dreamer-Kelly Groucutt (NL, RCA, 1982)
379 Shame Shame Shame-Shirley & Company (NL, Philips, 1975)
380 The Witch-The Rattles (Duitsland, Fontana, 1970)
383 Cracklin' Rosie-Neil Diamond (NL, Uni, 1970)
384 Excerpt From A Teenage Opera-Keith West (NL, Parlophone, 1967)
386 Oh Well-Fleetwood Mac (NL, Reprise, 1969)
398 Little Things-Dave Berry (NL, Decca, 1965)

De twee singles van Village People koop ik tegelijk met de elpees van maandag op de rommelmarkt in IJlst. Ik begreep vanavond van mijn moeder dat het Friese stadje morgen een rommelmarkt van de kerk heeft. Dat betekent een drukke dag voor mijn zus en zwager die vaak in de organisatie zitten van dergelijke activiteiten van de kerk. Toch meen ik me te herinneren dat de rommelmarkt op De Overkluizing (naast de oude Nooitgedacht-fabriek) ten bate van een sportclub was. Met de nummer 385 ben ik niet een beetje gemeen... Broer Jelte haalt wekelijks een boodschappenlijstje uitverkoop-singles voor mijn oudste broer. De laatste is vandaag een jaar ouder geworden. Ik ben op een woensdagochtend zéér vroeg in de stad en heb de eerste keuze bij Looper en koop deze van Roxette voor een rijksdaalder. Ik weet dat deze eveneens op het verlanglijstje staat van mijn broer. De nummers 387 tot en met 397 komen tenslotte van een braderie in het centrum van Sneek.

381 YMCA-Village People (NL, Philips, 1978)
382 In The Navy-Village People (NL, Philips, 1978)
385 Joyride-Roxette (EEC, EMI, 1991)
387 Ring Ring I've Got To Sing-Ferre Grignard (NL, Philips, 1966, RE)
388 Love Me Do-The Beatles (EEC, Parlophone, 1962, RE)
389 From Me To You-The Beatles (UK, Parlophone, 1963)
390 Let It Be-The Beatles (NL, Apple, 1970, RE)
391 Yellow Submarine-The Beatles (NL, Parlophone, 1966)
392 Game Of Love-Wayne Fontana & The Mindbenders (US, Fontana, 1965)
393 Wasted Words-The Motions (NL, Negram, 1965, RE)
394 You Keep Me Hangin' On-Vanilla Fudge (Duitsland, Atlantic, 1967)
395 The Opera-Dizzy Man's Band (NL, EMI, 1975)
396 It's Only Rock & Roll-Rolling Stones (Duitsland, Rolling Stones, 1974)
397 Man Of Action-Les Reed Orchestra (NL, Decca, 1970, RE)

Volgende maand slechts één elpee en ongeveer evenveel singles als deze maand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten