dinsdag 7 december 2021

Week Spot: Sonny Charles


Laten we het vandaag eens hebben over de platenhandel. Gisteren zijn twee splinternieuwe heruitgaven bezorgd van een compleet nieuw platenlabel. Ik heb goede hoop op toekomstige pareltjes van het label en dus ondersteun ik het met alle liefde. De afgelopen week zijn in ieder geval de twee nieuwste Tesla Groove-singles op de post gegaan en ook verwacht ik nog een Cannonball in dat pakketje. Ik wil de goedwillende mensen van het label niet tot last zijn en heb besloten even te wachten tot dit pakket eer ik over de ontbrekende Cannonball begin. Bij Mark ligt nog een hele berg: Op dit moment vijfenveertig. Het zijn allemaal 'cheapies' welke zomaar in één pakket hadden kunnen gaan, maar dat komt vast niet ongemerkt door de douane. Ik heb vanmiddag een bedrag afgerekend en Mark laten weten dat ik ongeveer vijfentwintig wil ontvangen. De rest kan dan later deze maand of begin januari worden voldaan. Ik heb afgelopen week overgeslagen voor wat betreft de winkel in Meppel, wellicht dat ik morgen of vrijdag daar een kijkje ga nemen. Het is echter niet de bedoeling dat ik het 'druk' ga krijgen met de 'Singles round-up' deze maand. De singles van Mark zouden immers kunnen worden doorgeschoven naar januari want daar kom ik dit jaar toch niet meer aan toe in 'Do The 45'. Over Mark gesproken: Hij levert me ook de Week Spot van deze week. Niet eenmaal, maar tweemaal. De Week Spot is 'Put It In A Magazine' van Sonny Charles uit 1982.

We komen de single dit weekend tegen in de Blauwe Bak Top 100 en wel op nummer 61. Het is één van de platen die ik heb 'bewaard' voor de Top 100 want ik wil al eens eerder de plaat tot Week Spot bombarderen. De eerste keer dat ik hem van Mark koop is in januari. Ik geloof dat de plaat in de '5-4-3-2-1' heeft gezeten van vorig jaar kerst. De plaat blijkt echter helemaal uit het lood te zijn. Mark belooft me rond te gaan kijken voor een ander exemplaar en deze kosteloos bij een pakket in te stoppen. Dat is in juni het geval. Intussen heb ik dan ook al een andere Sonny Charles-single op het Highrise-label gekocht maar deze is duidelijk niet zo sterk als 'Magazine'. Ik ben gisteravond erachter gekomen dat ik daarvan ook steevast de b-kant draai. In 'One Eyed Jacks' horen we Sonny spelen met een vocoder. De eigenlijke a-kant is een weinig verheffende uitvoering van de evergreen 'Always On My Mind'. 'Put It In A Magazine' is daarentegen een prachtig voorbeeld van een aantal mannen uit de jaren zestig die met de huidige technieken een plaat opnemen volgens de maatstaven van toen. Het product is een lekker lui disco-nummer met een fijne groove.

Het is een feest van herkenning op het platenlabel maar laten we toch eerst beginnen bij de hoofdverdachte. Sonny Charles heet eigenlijk Charles Hemphill en wordt op 4 september 1940 geboren in Fort Wayne in de Amerikaanse staat van Indiana. Over zijn jeugd is weinig bekend en het verhaal begint pas echt als hij Checkmates Ltd. opricht. In de midden jaren zestig valt een multiraciale muziekgroep nog op in het landschap en dat is eveneens het geval bij de Checkmates. Het is zangeres Nancy Wilson (niet te verwarren met haar naamgenoot van Heart) die de groep 'ontdekt' en hen in contact brengt met Phil Spector. Het album 'Live At Caesar's Palace' is in 1967 al een hit op Amerikaanse R&B-hitparade maar voor internationaal succes moet de groep geduld hebben tot 1969. Dan verschijnt eerst 'Black Pearl' dat vooral een grote Amerikaanse hit oplevert. Deze is uitgebracht als Sonny Charles & Checkmates Ltd. hoewel mijn exemplaar alleen de naam van Sonny Charles vermeldt. Vervolgens verschijnt 'Proud Mary' op single, een cover van Creedence Clearwater Revival, en ruim een jaar voordat Ike & Tina ermee aan de haal gaan. Deze single wordt toegeschreven aan Checkmates Ltd. en wordt een hit in Engeland. In 1970 komt de groep tot een halt maar maakt een doorstart in 1974 met Charles en drummer/zanger Marvin 'Sweet Louie' Smith als meest prominente leden. Naast het maken van enkele platen treedt de groep op met onder andere Frank Sinatra en mag in 1975 het volkslied vertolken tijdens de 'Thrilla In Manila', de laatste ontmoeting op de mat tussen Muhammad Ali en Joe Frazier. Het duo wordt met de groep verwacht op het podium van een cruiseschip als Smith op 15 december 2007 bezwijkt aan een hartaanval.

Intussen maakt Charles een solo-uitstapje en verschijnt in november 1982 de single 'Put It In A Magazine' op het Highrise-label. De plaat wordt een redelijke hit in Amerika. Het bereikt een tweede plek op de R&B en nummer veertig in de Hot 100. Dat helpt ook bij de verkoop van het album 'The Sun Still Shines'. 'Always On My Mind' is beduidend minder succesvol en Charles keert weer terug naar Smith en Checkmates Ltd. Als eerste zien we de naam van producent Bobby Paris. Dat is inderdaad de zanger die al vanaf het begin van de jaren zestig actief is en die eind jaren zeventig tot een cultidool zal uitgroeien in de Engelse Northern Soul. Paris heeft hier overigens tot 1999 geen weet van totdat Ian Levine hem hierover inlicht. Paris neemt zijn oude successen opnieuw op met Levine achter de knoppen. Verder is daar arrangeur Gene Page en hij werkt in de vroege jaren zeventig samen met Barry White en Love Unlimited Orchestra. Hij maakt ook platen onder eigen naam en ik heb daar eentje van, hoewel die vrij oneerbiedig in de 'algemene' jaren zeventig-bak staat. Sonny Charles zal overigens na het overlijden van Smith twee jaar lang spelen met de band van Steve Miller maar daarna zal het stil worden rondom zijn persoonlijkheid. Hij wordt over het algemeen herinnerd voor 'Black Pearl' en Soul-xotica staat graag nog eens stil bij zijn comeback-single in de jaren tachtig.

(EDIT: Ik zie net dat Bobby Paris precies zeven jaar geleden de Week Spot heeft met 'I Walked Away'. Dat wilde ik toch nog even melden)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten