woensdag 5 december 2018

Week Spot: Jacqui Verdell



Tijdens de Blauwe Bak Top 100 komt de Week Spot uit de top twintig die ik gedurende dat weekend heb gepubliceerd? Nee, het is niet altijd traditie geweest, maar de laatste jaren vind ik het wel zó gemakkelijk. Dit jaar ga ik weer even de traditie verbreken. Ik heb zojuist de single van Jacqui Verdell weer gedraaid bij het schrijven van de 'Singles round-up'. Ik sta mezelf niet toe om te strepen in de Blauwe Bak Top 100 waardoor dit knalnummer tot volgend jaar moet wachten in de Top 100. Ik heb bij de twintig van afgelopen weekend niet meteen een favoriet in gedachten voor de Week Spot. Doe ik een artiest en plaat uit deze twintig tekort als ik even afwijk van de lijst en een andere Week Spot kies? Zou het dan niet mooi zijn om Jacqui Verdell tot Week Spot te benoemen? Het klinkt mij als een idee in de oren en ik ga het dus doen. Bijkomend voordeel: Ik hoef geen uitgebreid verhaal te schrijven en kan dus straks verder met 'Het zilveren goud'. De kersverse Week Spot is 'We're Gonna Have A Good Time' van Jacqui Verdell uit 1973.

Hoezo geen uitgebreid verhaal? Welnu... als jullie terug bladeren naar 12 januari 2016, dan kunnen jullie een uitgebreide geschiedenis lezen van Verdell. 'Rond 1974 verschijnt haar volgende plaat en dat is wederom een gospelnummer'. 1973 is 'rond 1974' als je het goed beschouwt. Bovendien bevat het verhaal een verwijzing naar urineverlies en de rest gaan jullie zelf maar lezen... Bijna drie jaar geleden heb ik 'Are You Ready For This' van Jackie Verdell als Week Spot gehad. Het is één van haar eerste 'seculiere' solo-platen, maar Verdell weet qua succes niet in de voetsporen te treden van Aretha Franklin. In de vroege jaren zeventig komt ze via sessiewerk weer terecht in de gospel en is tegenwoordig een naam die louter de harten van soul- en gospel-liefhebbers sneller laat kloppen. Overigens valt het op deze b-kant nog wel mee voor wat betreft de christelijke boodschap. Ze herhaalt gewoon eindeloos dat ze een goede tijd tegemoet gaan en tussen de regels door doet blijken dat dit niet gepaard gaat met drank, drugs en vrije seks, maar dat de Allemachtige over haar schouder mee kijkt naar haar pleziertjes. Gospel Truth is gewoon een onderdeel van Stax en dus zit het wel snor met de begeleiding op de plaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten