vrijdag 7 december 2018

Eretitel: 'Free'



Ik ga tijdens dit bericht het besluit nemen wat te doen met het volgende bericht. Ik vermoed dat het gewoon een foto wordt. Aan de ene kant wil ik een bericht 'sparen', maar een juiste volgorde van de Blauwe Bak Top 100 staat ook best mooi in de lijst aan de rechterkant. Feit is dat we een 'drukke' maand krijgen. De 'teleurstelling' dat de gospel-singles niet mee kunnen voor de Blauwe Bak Top 100 heeft ertoe geleid dat ik bij Mark heb afgerekend en ook mijn mandje op Discogs leeg heb gemaakt. Er komen naar verwachting een stuk of zeventien singles volgende week. De eerste twee misschien zelfs al morgen. Het heeft eveneens invloed op 'Do The 45'. Ik zou morgenavond alle platen uit de 'bubbling under' van deze Top 100 doen, maar dat wordt iets anders. Het eerste uur 'gewoon' de show met de vaste rubrieken, de eerste achttien uit de 'bubbling under' in het tweede uur en de Top 16 van de Blauwe Bak Top 100 van 2016 in het derde uur. Ik ga nu in ieder geval verder met de 'Eretitel' en daarbij maak ik gebruik van de 'Listen Carefully' van 9 mei 2017. Vier dagen na Bevrijdingsdag en het zal niet verbazen dat de titel 'Free' is.

3. Stevie Wonder (1989)
De laatste paar jaar is de Alarmschijf flink in waarde gedaald, maar dat geldt overigens voor de volledige Top 40. Het valt maar te bezien of de lijst onder Q Music nog iets van zijn geloofwaardigheid kan behouden? Het hoeft nog niet meteen de schuld te zijn van 538, het is vooral aan het adres van de Stichting Top 40. Na streaming via Spotify en iTunes mag Youtube-streaming nu ook al voor het succes van een nummer zorgen. Van een spannende consumenten-hitparade is al lang geen sprake meer. Alarmschijven zijn altijd met zorg bepaald en vooral 538 trekt zich daar weinig van aan. Met als gevolg dat de Alarmschijf opeens niet meer de nummer 1 in de Tipparade is en het steeds vaker voor komt dat een Alarmschijf uiteindelijk geen hit wordt. In 1989 kun je nog zeggen dat het selecteren van een Alarmschijf een secuur werkje is. De dag dat Stevie Wonder met 'Free' aan bod is, heeft een aantal herinneringen voor mij. Dat is de kracht van een goede Alarmschijf: Een plaat die een dag heeft gemaakt tot wat het is. We gaan die avond bowlen met de buurtvereniging en ik ben die avond de enige uit het gezin. Je kan dus stellen dat ik een beetje 'Free' ben op deze avond. De bowlingbaan heeft een jukebox staan met authentieke singles en ik ben daar niet wet ge meppen. Hoewel? Intussen mag ik natuurlijk ook een paar keer gooien en er is één buurtgenoot die zich even over mijn ontfermd en me leert hoe ik moet gooien. En... dat werkt! Het is een zeldzame avond waar mijn zelfvertrouwen weer een beetje wordt opgebouwd. Met de juiste beweging ben ik immers net ietsje beter dan de andere bowlers? Toch gooi ik Stevie Wonder met een schijnbeweging op drie.

2. Chioago (1971)
Chicago en The Bee Gees. Daarmee zou je een eindeloze serie 'Eretitel' mee kunnen maken. De koperpop-band heeft hier een residentie gekregen en dat zal vast nog een paar keer gebeuren. Ik vermoed dat ik later deze maand nog eens over dit plaatje van Chicago ga schrijven. Ik ben even té lui om in de lijst van 'Het zilveren goud' te kijken. Als in 1971 nog geen radio was uitgevonden, dan had men dat voor Chicago gedaan. En een paar anderen. Chicago is altijd fijne radiomuziek en dat maakt dat de band vaak in mijn shows is te vinden. Het is dus helemaal geen bezwaar om 'Free' in 'Listen Carefully' en de uiteindelijke 'Eretitel' te gebruiken. Toch moet het genoegen nemen met een tweede plek. We maken zelfs nóg meer ruimte voor de 'winnaar' in deze aflevering want dat is niet zomaar een favoriet!

1. Deniece Williams (1977)
'It's Your Conscience' heeft begin dit jaar even in de Blauwe Bak gewoond, maar staat inmiddels alweer tijden in de jaren tachtig-bak. 'Free' staat daarentegen vanaf 2011 onafgebroken in de (reserve-)Blauwe Bak. Net als bijvoorbeeld twee van Rose Royce en 'Love Hangover' van Diana Ross. Stuk voor stuk plaatjes die té populair zijn geweest om ze tussen de 'obscure' soul te plaatsen, maar dan opnieuw... wat een wereldnummers! Dat laatste maakt dat 'Free' mag blijven waar die staat. Ik leer net overigens dat we mazzel hebben met onze Nederlandse uitvoering. In andere landen mist het intro en is het gewoon 'het liedje' van drie minuten. Aan 'vrijheid' en 'geluk' kun je persoonlijke benaderingen geven. Als ik aan 'geluk' denk dan speelt Deniece Williams op de achtergrond met haar 'Free'. Misschien is het laat maar ik kan hierin geen associatie vinden met vrijheid. Enfin, Deniece mag vandaag op nummer 1 met 'Free' en morgen in het derde uur horen we haar met een opname onder haar meisjesnaam uit 1969.

Met 'vaste rubrieken' in het weekend en nieuwe singles op komst is het momenteel 'rekenen' met de berichten, maar ik vertrouw erop dat dit in het nieuwe jaar weer een stuk ontspannender wordt! We moeten dus gewoon volhouden, schatje! En dat laatste ga ik volgende week driemaal proberen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten