dinsdag 3 april 2018

Week Spot: Annette Snell



Komende zaterdag doe ik, bij geen tegenbericht, het dertiende deel van de labels-special in 'Do The 45'. Ik ga beginnen met de labels met een 'P', maar zal dat in twee delen moeten doen. Niet alleen zijn het meer dan zeventig singles, ook loop ik tegen de restricties van het legale radiostation aan. We mogen namelijk niet meer dan vier platen van één artiest per show draaien. Eén van de labels is Philadelphia en ik heb maar liefst acht singles van The O'Jays in de Blauwe Bak staan. Zaterdag ga ik van Page One tot en met Philips en de week erna de rest van de 'P' plus de vier overige singles van The O'Jays. Ik hou dan tijd over komende zaterdag en dat ga ik vullen met een gedeelte uit de 'soul pack'. In deze selectie bevindt zich ook de plaat die zaterdag op 1 mocht in de 'Eindstreep' en het mag nu als Week Spot: 'Footprints On My Mind' van Annette Snell (1972).

Ik kan over het algemeen erg tevreden zijn met de vangst van de 'soul pack', maar er zijn een paar platen die smeken om een 'upgrade'. Wellicht dat ik eerst even actief ga speuren naar de Bloodstone-single. De b-kant is te draaien, maar daar is ook alles mee gezegd. De a-kant is erg leuk maar die blijft hangen. Wellicht dat Annette Snell ook nog eens wordt vervangen. 'Footprints' is namelijk een b-kant en de a-kant is derhalve ook erg fijn. Het wordt op deze specifieke single verstoord door 'distortion'. Ik denk niet dat beide platen me de kop gaan kosten om ze beter te krijgen en dus is de schade beperkt. Annette heeft tot mijn grote verbazing een eigen Wikipedia-pagina en dat doet me deugd. Ik ontdek ook een link met een andere single in de Blauwe Bak en zo leer je nog eens wat op een dinsdag in april.

Annetta Snell is de naam. Zo wordt ze op 22 maart 1945 geboren in Orlando in Florida. Over haar jeugd is weinig bekend en het verhaal gaat meteen verder naar waar ze een professionele loopbaan begint in de muziek. Dat is aanvankelijk bij The Mar-Vells, een damesgroepje dat niet zelf platen maakt maar anderen bijstaat in de studio en op het podium. In 1965 verandert het de naam in The Fabulettes. De groep bestaat dan uit Snell, Mattie Lovett, Addie Williams en Loretta Ludlow. De groep tekent bij Monument en gaat met Ray Stevens de studio in om een plaatje op te nemen. 'Mister Policeman' is de officiële a-kant en is een variatie op 'Please Mr. Postman' maar dan met een anders geuniformeerde manspersoon. Het plaatje is in de jaren zeventig niet aan te slepen in de Engelse Northern Soul-scene en dan gaat het vooral om de keerzijde: 'The Bigger They Are'. De vraag is dermate hoog dat (in de jaren tachtig?) een bootleg verschijnt. Deze heb ik sinds 2013 in de Blauwe Bak en sinds een jaar in de reserve-Blauwe Bak. Een leuk plaatje maar té 'girlgroup' voor mijn huidige set. Annette heeft het echter snel gezien en verlaat de groep. The Fabulettes gaat nog verder met een andere zangeres en gaat pas in 1968 na een paar overige flops uit elkaar.

Het is echter pas in 1970 eer Annette weer een studio zal induiken. Ditmaal samen met liedjesschrijver en producent Paul Kelly. De laatste heeft dan net 'Stealing In The Name Of The Lord' geschreven, maar kan dat nergens uitgebracht krijgen. Buddy Killen durft het eventueel aan en het is met de hulp van 'mijn held' Swamp Dogg dat de plaat een grote hit wordt. Kelly schrijft en produceert de eerste single van Snell welke verschijnt als Annetta. Hij vent haar dan uit bij Buddy Killen en in 1972 tekent Annette een contract bij Dial. 'Footprints On My Mind' staat zowel op de b-kant van haar eerste en tweede single. 'I'll Be Your Fool Once More' doet weinig maar 'You Ought To Be Here With Me' wordt haar grootste hit. Toch is Dial niet enthousiast te krijgen om een album uit te brengen van Annette Snell. In 1976 tekent ze bij Epic en plots is die mogelijkheid er wel. Als 'voorproefje' verschijnt een single: 'It's All Over Now'. Ze is op 4 april 1977 druk met de voorbereidingen van het album. Ze vliegt naar huis via Georgia en komt in een onweersbui terecht. Het vliegtuig is niet hiertegen bestand en stort neer op het stadje New Hope in Georgia. Drieënzestig mensen in het toestel komen om het leven, alsook negen mensen in New Hope. Een aantal overleeft de crash. Annette Snell is één van de slachtoffers. Ze is 32 jaar geworden en haar album zal nimmer uitkomen.

'Footprints On My Mind' laat nog eens horen met wat soort zangeres we van doen hebben. Het heeft gospel-referenties (qua zang, niet tekstueel), vroege Aretha Franklin en een behoorlijk bereik. 'Footprints' heeft zoveel 'soul' dat het pijn doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten