woensdag 4 april 2018

Het zilveren goud: april 1993 deel I



Drieëntwintig graden in de zon, hoor ik ze zeggen op de radio. De, redelijk betrouwbare, Buienradar geeft aan dat de piek bij negentien is bereikt komende zaterdag en dan nog... Het moet allemaal nog gebeuren! Het is vandaag mijn laatste dag van de vakantie en heb andermaal geen activiteiten buitenshuis uitgevoerd. Ik zou op een bepaald moment nog wel naar Dwingeloo fietsen maar een kwartier later regent het alweer. Dan laat Buienradar zien dat het lastig voorspellen is vandaag en ik moet daar maar vrede mee hebben. Ik heb nog genoeg in huis om deze dag te overleven en morgen gaan we weer aan het werk. Is het echt nodig om wekelijks 'Het zilveren goud' te doen? Om eerlijk te zijn, zou het deze maand in principe in drie berichten kunnen. Omdat mei en juni het tóch een wekelijkse rubriek gaat worden en ik ontzettend veel plezier beleef aan de kleine reisjes naar 1993, doe ik het deze maand eveneens wekelijks. Twaalf singles per keer want we kopen deze maand 'slechts' achtenveertig singles. Vandaag trap ik af met de eerste twaalf uit april 1993.

Ik heb het de voorgaande keren in 'Het zilveren goud' over het werk geschreven. Daar kan ik vandaag een pauze nemen. Ik werk op afroep als assistent bij het plaatsen van kanteldeuren in garageboxen. Dat is zéér onregelmatig maar gemiddeld eens in de week en soms twee dagen achtereen. De zoektocht naar vastigheid gaat echter wel door maar zal geen resultaat meer hebben middels de uitzendbureaus. We gaan verder met iets dat in april 1993 gaat 'spelen': De radio. In september 1992 heb ik een interview met een voormalig bandlid van de Friese jaren zestig-groep Art. 461 en hij blijkt eveneens voorzitter van de lokale omroep te zijn. Hij spoort me aan op een dinsdagavond langs te komen als ze vergadering hebben. Hij verwijst me meteen door naar de manager en deze is beduidend minder enthousiast. ,,We hebben al een gouwe ouwen-show". Dat klopt! Ik heb Johan, de presentator, al een paar keer ontmoet. Eén keer laat hij me binnen maar krijgt vervolgens meteen op zijn duvel. Hoe het dan uiteindelijk toch nog is gelukt? Dat kan ik niet herinneren. Feit is dat ik twee hele zaterdagen de radiomakers op de vingers mag kijken. Ik word op het laatst opnieuw weggestuurd en krijg te horen dat er definitief geen plek is voor mij bij de lokale omroep. Jammer maar helaas!

De volgende mogelijkheid laat echter niet lang op zich wachten. Ik verneem dat het ziekenhuis haar radio-omroep nieuw leven wil inblazen. Ik maak kennis met Mieke die de boel moet op poten moet zetten. Een wat oudere vrouw maar een erg gezellig mens. Willem is ook meteen van de partij. De ziekenomroep heeft in de jaren tachtig een tijdje gedraaid. Ik weet nog dat de studio geen cd-spelers heeft en dat is in 1993 toch wel een must. Qua 'modern' archief zijn er cassettes vol hits uit de midden jaren tachtig. Op de inlay-hoesjes staat geschreven bij welk nummer een liedje begint. Moeilijk uit te leggen voor iemand die nog nooit een cassettespeler met teller heeft gezien, maar zo 'skip' je in de jaren tachtig een paar nummers. Er zijn een paar singles en een gigantisch archief aan obscure jaren zestig. Ik wil niet eraan denken wat daarmee is gebeurd? Voor mij geen probleem! Ik breng mijn eigen platen en cd's mee naar de studio. Mieke is trouw aan de oorspronkelijke programmering. Voor wat betreft de popmuziek is dat 'De Popinjectie' op woensdagmorgen en in mindere mate 'Sfeermelodieën' op vrijdagmorgen. Ik ga uiteraard 'De Popinjectie' doen en worstel mezelf een plekje in 'Sfeermelodieën'. Mieke is namelijk niet zo goed met de techniek en dus speel ik met de schuiven en druk nog een paar van mijn eigen keuzes in de show. Als ik eens een vrijdag moet werken, neemt Willem het over en dat is mijn laatste keer 'Sfeermelodieën' geweest. Volgende week meer daarover!

1139 All You Need Is Love-The Beatles (NL, Parlophone, 1967)
1140 It's Over-Roy Orbison (NL, London, 1964)
1141 Days Of Pearly Spencer-David McWilliams (NL, Ariola, 1967)
1142 Who'll Be The One-The Easybeats (NL, United Artists, 1967)

The Beatles komt bij Golden Beat Years vandaan. De single oogt goed en is met een authentiek EMI-hoesje maar kan mijn geluk niet op als ik in december 2016 de Engelse persing vind. Niet dat ik overigens 'All You Need Is Love' met veel plezier draai. Robert Ten Brink heeft het eerste draaiplezier weggenomen en ook later heb ik het té vaak gehoord. Het zit bijvoorbeeld in de 'jukebox' van Wolfman Radio en iedere keer als ik inschakel, is 'All You Need Is Love' één van de eerste selecties. Gelukkig heeft de single een b-kant en dat is in dit geval het uitstekende 'Baby You're A Rich Man'. Ik volg deze maanden gewoon de numerieke volgorde. Eventuele latere aanwinsten van Golden Beat Years verschijnen ter zijner tijd. Het is vlak voor Pasen 1993 als de Gereformeerde Kerk haar jaarlijkse fancy-fair houdt in de Veemarkthal. Ik ben wederom op tijd om als één van de eerste binnen te zijn. Ik heb de eerste paar singles uit de bak gegrist als ik hoor dat de hele partij ineens is verkocht. Ik kijk opzij en sta oog in oog met de zwager van Klaas van Golden Beat Years. ,,Neem die alvast mee", zegt hij tegen me. ,,Kom over een uurtje bij me langs en dan bekijken we de rest van de handel". Daar neem ik nog een flinke stapel van hem over en zoek ook even tussen zijn dubbele singles. Ik zal bovendien de komende maanden geregeld bij hem langs gaan want hij loopt alle markten af in de verre omtrek van Sneek. Geen fotohoesjes bij bovenstaande selectie. David McWilliams heeft een buts in het intro zitten en deze zoek ik in principe nog in een betere staat. Dan alleen de Nederlandse Ariola mét hartje en bij voorkeur met fotohoes.

1143 Michelle-The Beatles (NL, Parlophone, 1966)
1144 Groovin' With Mr. Bloe-Mr. Bloe (NL, DJM, 1970)
1145 Deep Water-Grapefruit (Duitsland, RCA Victor, 1969)
1146 Baby I Love You-Andy Kim (NL, Dot, 1969)

Bovenstaande vier heb ik inmiddels met fotohoes. In 2012 ontmoet ik Hans op een muziekforum-bijeenkomst in Houten. Het wordt gehouden in een zalencentrum met een, niet werkende, jukebox en ingelijste fotohoesjes aan de muur. Ik tel met een andere verzamelaar hoeveel hoesjes we zelf hebben. Hans merkt op dat ik 'Michelle' niet met fotohoes heb. ,,Die kan ik je wel toesturen". Een mooi aanbod. De envelop met het fotohoesje arriveert een week later mét een kaartje van PostNL. Gegeven paarden moet je niet in de bek kijken, maar ik denk dat Hans is vergeten om postzegels te plakken? Voor tachtig cent heb ik dan toch mooi de fotohoes!

1147 Baby You Still Got It-Captain & Tenille (Frankrijk, Casablanca, 1979)
1148 Good Morning Starshine-Oliver (NL, CBS, 1969)
1149 Johnny Reggae-The Piglets (NL, Bell, 1971)
1150 Flight From Ashiya-The Kaleidoscope (NL, Fontana, 1967)

Alleen The Piglets heeft een fotohoesje en The Kaleidoscope zit in het correcte Phonogram-hoesje. Hoewel? Een fotohoes is het niet te noemen. Het is zo'n titelhoesje dat EMI gebruikt voor het gros van de singles uit deze tijd. De mijne zit in een fleurig oranje hoesje, maar qua kleur zit er helemaal geen structuur in. Volgende week begin ik met de laatste van de fancy-fair en vervolg dan met de singles die ik nog los van hem koop plus een paar aanwinsten van een vlooienmarkt.

1 opmerking: